Unconfigured Ad

Collapse

Propell problemer !

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Propell problemer !

Har en APC 7x3 Sport prop. som sitter på en inrunner motor. På et visst turtall så får jeg en voldsom vibrasjon/resonans. Så mye at jeg kan "se" nærmest to propeller.
    Propellen måtte jeg borre ut noe da diam. var mindre enn 6mm som skruen på prop.-adapteret er. Mulig utborringen har blitt litt sjev, uten at jeg kan se det med sikkerhet.
    Noen som har forslag til løsning? Ny propell?
    Ny propell må jeg borre ut på likt vis og det er ikke enkelt å få det 100% med bare en vanlig drill.

Forøvrig leter jeg etter andre alternativ enn APC til en 7x3 prop, uten å lykkes. Noe som kan "peke" i riktig retning?

Og til slutt, hvordan balanserer jeg en prop? Samme som men blader til heli, ved å legge til tape på letteste side?

Stein
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Det er ikke sikkert det er hverken propellen eller motoren som er problemet men rett og slett stivheten i motorfestet som da får resonans på dette spesifikke turtallet.
    Holder på å bygge en Spitfire der mange hadde tilsvarende problem på gitte turtall tross nøye balansering både av propeller og spinnere. Løsningen var en avstivning av brannveggen motoren var festet i.

Svar ja på siste spørsmål.

Comment

• Celtic-Griffin
      • Oct 2004
      • 873

Originally posted by nilste
      Forøvrig leter jeg etter andre alternativ enn APC til en 7x3 prop, uten å lykkes. Noe som kan "peke" i riktig retning?

Og til slutt, hvordan balanserer jeg en prop? Samme som men blader til heli, ved å legge til tape på letteste side?

Stein
      Why not consider VarioPROP...

You balance a propeller by carefully removing (sanding) material from the rear face of the heavier blade - tape will only induce further vibration.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Du bør finne en løsning hvor du unngår å borre opp selv.
        Det er vanskelig og få det rett nok.
        Kan du finne et tynnere prop adater ?
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• bengtern
          • Oct 2005
          • 313

Jeg har god erfaring med å bruke flisebor til slikt. De sentrerer seg veldig godt i forhold til det opprinnelige hullet. Tuppen på slike er hjerteformet og finnes i utallige størrelser.
          -----------
          Bengt

Comment

• Celtic-Griffin
            • Oct 2004
            • 873

There are specially made reamers for opening the hole in propeller hubs, with a drill it is very difficult to keep the concentricity.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

Comment

• bengtern
              • Oct 2005
              • 313

Reamers eller ei, det hindrer ikke at mine flisebor gjør jobben svært bra. Har ikke hatt noe problem med vaklende propeller etter at jeg begynte med det. Og flisebor hadde jeg, reameren må jeg kjøpe i tillegg.
              Nå må du være forsiktig Celtic så du ikke blir beskyldt for å drive reklame.
              -----------
              Bengt

Comment

• Ben_E
                • May 2003
                • 621

Originally posted by Celtic-Griffin
                Why not consider VarioPROP...

You balance a propeller by carefully removing (sanding) material from the rear face of the heavier blade - tape will only induce further vibration.
                Og hvem selger Varioprop i Norge...?

Det er meningsløst å foreslå en slik løsning her - Du burde vite bedre

Ben-Erik
                Ben-Erik Ness
                Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
                http://www.jetsofbergen.no

Comment

Working...