Unconfigured Ad

Collapse

El-motor kutt??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    El-motor kutt??

    Hei.

    Var ute med Wingoen på flottører i dag for å filme litt med kameraet på en særdeles nydelig dag.
    Nå ble det ikke rare filmingen, for motoren kuttet ut hele tiden.
    Bånn gass noen sekunder for å dra modellen opp på steppet, men motorkutt akkurat når farten begynte å komme seg.
    Fikk Wingo'en opp til slutt - fløy rundt med rolig gasspådrag - og motoren stoppet ikke da. Men det var umulig å få den opp da jeg ville ha en runde til p.g.a. stadige motorkutt (med nytt batteri).
    Har ikke opplevd dette før, og søker etter mulige årsaker. Må nevne at både regulator og batteri var kjempevarme - ubehagelige å ta på.
    Forsøkte nå i kveld å bare kjøre motoren på full rulle (inne), motorkutt nå også!
    (Har kraftig regulator - 40 amp - så den skulle vel tåle en del).
    Mulige årsaker??

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

    #2
    Virker som den motoren trekker mye mer strøm enn du tror. Det er nok ESCen som kutter pga. varmen eller kanskje spenningsfall på batteriet hvis du har "low voltage cutoff".

    Kan det være at den møter mer motstand/friksjon enn den skal? Kan den være slitt? Er det en girboks på den som kan være tung å dra rundt? Har du mulighet til å måle strømtrekket og har du en formening om hva det burde være?

    Comment

    • arntum
      • Sep 2002
      • 252

      #3
      Hei Lipo.
      Det kan godt være at motoren trekke masse strøm. Måtte mye kraft til for å få flyet på steppet, så tempen steg nok godt under denne fasen.
      Motoren har direkte drift - ikke gearbox.
      Skal prøve meg med en Axi 2808 og se hvordan det går.

      Arnfin
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

      mail: arntum@broadpark.no

      Comment

      • Haldor
        • Nov 2004
        • 499

        #4
        Har dette oppsettet funket før eller er det nytt?

        Siden batteriet ble ubehagelig varmt så sier det ganske enkelt fra om at den er blitt kjørt alt for hardt. Så dermed antar jeg at det er LVC som trigger motorkuttet.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment

        • Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

          #5
          Originally posted by arntum
          Forsøkte nå i kveld å bare kjøre motoren på full rulle (inne), motorkutt nå også!
          (Har kraftig regulator - 40 amp - så den skulle vel tåle en del).
          Mulige årsaker??

          Arnfin
          Det hjelper ikke med kraftig regulator hvis batterie ikke tåler strømtrekket. Sjekk hva du faktisk drar og fortell oss hvilket batteri du bruker. Jeg tipper du trekker altfor mye strøm i forhold til hva det tåler.
          Anders Valland
          Trondheim

          Comment

          • arntum
            • Sep 2002
            • 252

            #6
            Heisan - takk for gode råd.

            Nå har jeg byttet ut regulatoren med en annen (forresten samme slag og størrelse), og det ser ut til at problemet er løst. Tilsynelatende er det eller annet med regulatoren.
            Den "defekte" regulatoren har jeg puttet inn i en annen modell med en mindre kraftig motor - og tilsynelatende ser det ut til at den funker bra der.
            I morgen tar jeg meg en ny tur på vannet for å sjekke ut sakene.

            Arnfin
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

            mail: arntum@broadpark.no

            Comment

            Working...