Unconfigured Ad

Collapse

Backup-batteri som slår inn når hovedbatteriet blir svakt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davidsen
    • Sep 2005
    • 120

Backup-batteri som slår inn når hovedbatteriet blir svakt

Finnes det noe slikt system? Problemet mitt er at strømmen tar slutt veldig brått på min e-flite mini edge 540, og den er utrolig dårlig til å gli, noe av det verste jeg har opplevd på modellfly faktisk.

Hadde vært utrolig befriende og hatt et bitte lite backupbatteri som slår inn når dette inntreffer, slik at jeg klarer og få hun trygt ned på jorda igjen.
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

En ESC jeg har er slik at når cut-off inntreffer kan jeg ta throttlestikka helt ned i to sekunder. Deretter kan jeg gi gass igjen. Ny cutoff vil naturligvis inntreffe nokså snart igjen, men en sånn liten ekstraporsjon energi kan være nok til å få en tryggere landing. Selvfølgelig vil slik bruk belaste batteriet ekstra mye. Hvis man har muligheten bør man derfor sette cut-off litt høyt, spesielt om det er Li-Po batterier vi snakker om.

Et annet tips kan være å bruke en timer til å hinte deg om at det nærmer seg slutten.

Comment

• olle
      • May 2002
      • 708

Bare så det er sagt.
      Dette er den mest typiske årsaken til at man tar knekken på LiPo celler.
      Man skal bare fly litt til, i stedet for å lade. Så venter man noen sekunder, og får motoren i gang igjen. Ikke bare en gang, men flere ganger. Og vips, så tar ikke batteriet lading lenger. Da er spenningen kjørt for langt ned.
      Det er som "lipo" skriver, man skal vite hva man holder på med, hvis man gjør dette med LiPo celler.

olle

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Fint at du understreker risikoen Olle.

En opplagt ting jeg glemte å nevne er at man kan bruke en sak som varsler i passe tid når spenningen begynner å bli lav. Så kan man starte på landingen før cut-off inntreffer. Et tema med slike er om man ser/hører dem på avstand. http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=15806

Comment

• davidsen
          • Sep 2005
          • 120

ahh.. perfekt, akkurat hva jeg trenger!
          David Gabrielsen,
          Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

Comment

• Sniper
            • Nov 2005
            • 1386

Denne kommer i flere versjoner, og jeg bruker den på alle mine fly. Men flyr aldri lenger enn at jeg vet at jeg har batteri nok til det.

Det er èn måte å gjøre det på - fins sikkert mange.
            Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Denne passer vel bedre på fuel- enn elektromodeller?

Personlig er jeg ikke overbevist om at dette er maksimal sikkerhet for pengene. Selve inretningen blir jo et single-point-of-failure som er det den liksom prøver å unngå.

For maksimal sikkerhet på store fuelmodeller ville jeg parallellkoble to batteripakker á 5 celler. Jeg ville ikke bruke dioder eller annen elektronikk i mellom. Kun ren parallellkobling. I tillegg ville jeg måle tilstanden før hver tur med belastning og voltmeter. Samme hvilken celle som feiler vil jeg da kunne fullføre flyturen. NB: De to batteripakkene må skilles når de skal lades.

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Det er vel lite (foruten lipolarm) av det som anbefales som passer for det det spørres om.

Tar jeg ikke mye feil så er det snakk om motorbatteriet, som også forer mottaker via escen.

Comment

Working...