Jeg har en hemmelig drøm om en gang å lande et modellfly - kontrollert. I går lå forholdene til rette. Vindstille. Klok av skade hadde jeg funnet meg et sted med god plass. Wingoen hadde fått rikelig tilskudd av Epoxy, ny mottaker til erstatning for den som røk i forrige krasj for noen år siden, og nye batterier til erstatning for dem som døde av alderdom (og manglende vedlikehold). Masse trening i FMS. En gjennomtenkt flightplan. Etter råd funnet på nettet har jeg denne gang koblet sideror på høyre spake, der man vanligvis har balansror (Wingoen har ikke balanseror).
Mottakeren hadde jeg testet ut innendørs med servoer i alle kanaler. Før avgang går jeg så langt unna jeg kan og fortsatt ser rorene. Med antenna nede sjekker jeg høyderor. OK. Sideror. OK. Gass. OK. Så går jeg tilbake og trekker ut antenna. Tar Wingoen i høyre hånd og senderen i venstre. Gir full gass og kjenner at motoren drar. Men er det nok til å løfte flyet med all den nye epoxyen? Bare en måte å finne ut det på.
Jeg sender det avgårde. Flyet mister først litt høyde, men får fart og stiger raskt igjen uten dramatikk. Jeg rekker å ta tak i høyre stikke før motoren brått stopper. Oj!. Jeg er hjelpesløs. Er det min første (radio-)glitch? På kort avstand? Så starter motoren igjen. Jeg bestemmer meg for å snu flyet og lande så fort jeg bare kan. Men motoren kommer og går flere ganger og nesa peker noen ganger opp, noen ganger ned. Jeg greier å unngå en lyktestolpe men det ender med nesa ned.
Jeg plukker opp bitene og rusler hjem mens jeg grubler over det som skjedde. Det virker som dårlig kontakt. Ting skjedde fort, men jeg hadde en følelse av at motoren alltid kuttet med nesa opp. Jeg hadde Per Kleppakers ord om Sanwakontakter i hodet der jeg gikk. Kunne jeg være rammet til tross for testing? Den nye bruktkjøpte mottakeren er en Sanwa RX-611 med UNI-kontakter. Servoene og ESC (ICS-480) hadde sittet i en Sanwamottaker av den gamle typen tidligere.
Men batteriledningene mine var også under mistanke. Jeg hadde parallellkoblet 3 stykk 2S 800mAh LiPo-batterier fra Twister Bell som erstatning for det gamle NiMH-batteriet. Det ble litt mye ledning av det, men med ICS-480 sin beskjedne switchefrekvens på ca. 2,8kHz regner jeg med at ledningslengder er ukritisk. Nesepartiet med all elektronikken untatt motor var i et stykke. Jeg tenkte jeg kunne gi hele greia en ristetest.
"Ånei, ikke nå igjen" var kommentaren jeg ble møtt med hjemme. "Hva har du gjort nå da?".
Jeg får hjelp til å betjene gassen mens jeg selv holder motoren i en hånd og nesepartiet i en annen. Tanken var å riste og snu litt for å se om jeg kunne reprodusere feilen. Som det ofte gjør i god forskning så skjedde noe helt annet enn forventet. Motoren lystrer gassen fra null til nesten maks. Men hver gang medhjelperen gir full gass stopper motoren. Konsekvent nå. Koble fra batteriet og gruble. Det virket jo under testing. Det virket også de første metrene flyet fløy på full gass. Er det ESC eller mottaker som er problemet? Eller er det spenningsfall når jeg gir full gass som kveler mottaker og/eller ESC?
Hvis servoene virker når motoren kutter så burde jeg kunne frikjenne mottakeren. Jeg bestemmer meg for en ny test der jeg beveger side- og høyderor under motorkuttet. Som det gjerne skjer med dårlige forskere så greier de ikke reprodusere resultatet. Denne gangen virket motoren utmerket på full gass. Jeg får medhjelperen til å gå rundt og lenger unna for å finne ut om det kan være radiostøy. Neida, motoren går som bare det. Tilbake til grublestolen.
Jeg bestemmer meg for å sjekke batterispenningen mens motoren går og jeg betjener spakene, denne gang uten medhjelper. Nok en gang blir forskningen overrasket. Med motoren på full gass trenger jeg bare dytte så vidt i høyrestikka så stopper motoren. Jeg kan dytte stikka opp (dykkror) eller til høyre (sideror). I begge tilfeller stopper motoren momentant og kommer like fort tilbake når jeg slipper stikka. Tar jeg stikka til venstre eller ned derimot fortsetter motoren å gå som bare det. Gir jeg halv gass så kan jeg også stoppe motoren, men jeg må bevege stikka lengre til høyre/opp før det skjer. Mindre gass krever mer utslag med stikka for å kutte motoren. Batterispenningen ligger på ca. 6,66V med motoren på full guffe og stiger momentant når motoren kutter. Ingen tegn til et midlertidig spenningsfall i det jeg flytter stikka, men det kan skyldes tregheten i det digitale måleinstrumentet. Dette er en av de gangene jeg ønsker meg et sånt gammeldags måleinstrument med viser som ikke bruker batterier til annet enn å måle motstand.
Nå er det naturlig å spørre seg om jeg har noen besynderlige mikseinnstillinger i senderen som kan forårsake symptomene over. Jeg har en JR9xII med en monitorfunksjon som muff har erklært genial. Jeg sjekket derfor at hver stikkebevegelse bare påvirker én kanal, og at kanalen bare beveger seg mellom 100%-punktene. OK.
Besynderlig oppførsel kan noen ganger være radiostøy. Jeg prøver derfor med antenna ute og radioen i litt forskjellige posisjoner/avstander, men hele tiden på armlengdes avstand ettersom jeg må holde i motoren. Ingen forskjell.
Mistanken beveger seg nå litt mot den bruktkjøpte mottakeren. Riktignok hadde jeg testet den på forhånd på alle kanaler, men jeg beveget alltid en kanal av gangen for å gjøre det lett å sjekke resultatet.
Spenningsfall virker lite sannsynlig ettersom motoren da burde gå av og på hele tiden fordi spenningen kommer tilbake straks motoren stopper. Dessuten kan det se ut til at mikroprosessoren i ESCen hele tiden har nok strøm slik at den ikke trenger å resettes (denne modellen resettes ved å holde throttle i null i et sekund).
Tilsvarende resonemment har jeg når det gjelder en hypotese om at støye fra ESC er årsaken. Støyen burde også bli redusert/borte når motoren stopper.
Jeg er ute etter analyser av problemet, forslag til hva som kan være feil og forslag til tester.
Idéer:
- Sjekke hva som skjer om jeg beveger på utilkoblede kanaler.
- Sjekke med en servo i stedet for ESC. Jeg må da kanskje ha ESC i en ledig kanal for BEC-funksjonen. Evt. annen strømkilde.
- Forsøke å koble signal fra mottakeren til oscilloscop for å se om det skjer noe med signalene fra mottakeren i det motoren stopper. Det blir litt styr da, men kan avsløre om mottakeren er involvert i feilen.
- Prøve med en annen ESC og en annen mottaker. Jeg har en Align ESC med en 420 motor liggende. Forslag til propell i så fall?
Mottakeren hadde jeg testet ut innendørs med servoer i alle kanaler. Før avgang går jeg så langt unna jeg kan og fortsatt ser rorene. Med antenna nede sjekker jeg høyderor. OK. Sideror. OK. Gass. OK. Så går jeg tilbake og trekker ut antenna. Tar Wingoen i høyre hånd og senderen i venstre. Gir full gass og kjenner at motoren drar. Men er det nok til å løfte flyet med all den nye epoxyen? Bare en måte å finne ut det på.
Jeg sender det avgårde. Flyet mister først litt høyde, men får fart og stiger raskt igjen uten dramatikk. Jeg rekker å ta tak i høyre stikke før motoren brått stopper. Oj!. Jeg er hjelpesløs. Er det min første (radio-)glitch? På kort avstand? Så starter motoren igjen. Jeg bestemmer meg for å snu flyet og lande så fort jeg bare kan. Men motoren kommer og går flere ganger og nesa peker noen ganger opp, noen ganger ned. Jeg greier å unngå en lyktestolpe men det ender med nesa ned.
Jeg plukker opp bitene og rusler hjem mens jeg grubler over det som skjedde. Det virker som dårlig kontakt. Ting skjedde fort, men jeg hadde en følelse av at motoren alltid kuttet med nesa opp. Jeg hadde Per Kleppakers ord om Sanwakontakter i hodet der jeg gikk. Kunne jeg være rammet til tross for testing? Den nye bruktkjøpte mottakeren er en Sanwa RX-611 med UNI-kontakter. Servoene og ESC (ICS-480) hadde sittet i en Sanwamottaker av den gamle typen tidligere.
Men batteriledningene mine var også under mistanke. Jeg hadde parallellkoblet 3 stykk 2S 800mAh LiPo-batterier fra Twister Bell som erstatning for det gamle NiMH-batteriet. Det ble litt mye ledning av det, men med ICS-480 sin beskjedne switchefrekvens på ca. 2,8kHz regner jeg med at ledningslengder er ukritisk. Nesepartiet med all elektronikken untatt motor var i et stykke. Jeg tenkte jeg kunne gi hele greia en ristetest.
"Ånei, ikke nå igjen" var kommentaren jeg ble møtt med hjemme. "Hva har du gjort nå da?".
Jeg får hjelp til å betjene gassen mens jeg selv holder motoren i en hånd og nesepartiet i en annen. Tanken var å riste og snu litt for å se om jeg kunne reprodusere feilen. Som det ofte gjør i god forskning så skjedde noe helt annet enn forventet. Motoren lystrer gassen fra null til nesten maks. Men hver gang medhjelperen gir full gass stopper motoren. Konsekvent nå. Koble fra batteriet og gruble. Det virket jo under testing. Det virket også de første metrene flyet fløy på full gass. Er det ESC eller mottaker som er problemet? Eller er det spenningsfall når jeg gir full gass som kveler mottaker og/eller ESC?
Hvis servoene virker når motoren kutter så burde jeg kunne frikjenne mottakeren. Jeg bestemmer meg for en ny test der jeg beveger side- og høyderor under motorkuttet. Som det gjerne skjer med dårlige forskere så greier de ikke reprodusere resultatet. Denne gangen virket motoren utmerket på full gass. Jeg får medhjelperen til å gå rundt og lenger unna for å finne ut om det kan være radiostøy. Neida, motoren går som bare det. Tilbake til grublestolen.
Jeg bestemmer meg for å sjekke batterispenningen mens motoren går og jeg betjener spakene, denne gang uten medhjelper. Nok en gang blir forskningen overrasket. Med motoren på full gass trenger jeg bare dytte så vidt i høyrestikka så stopper motoren. Jeg kan dytte stikka opp (dykkror) eller til høyre (sideror). I begge tilfeller stopper motoren momentant og kommer like fort tilbake når jeg slipper stikka. Tar jeg stikka til venstre eller ned derimot fortsetter motoren å gå som bare det. Gir jeg halv gass så kan jeg også stoppe motoren, men jeg må bevege stikka lengre til høyre/opp før det skjer. Mindre gass krever mer utslag med stikka for å kutte motoren. Batterispenningen ligger på ca. 6,66V med motoren på full guffe og stiger momentant når motoren kutter. Ingen tegn til et midlertidig spenningsfall i det jeg flytter stikka, men det kan skyldes tregheten i det digitale måleinstrumentet. Dette er en av de gangene jeg ønsker meg et sånt gammeldags måleinstrument med viser som ikke bruker batterier til annet enn å måle motstand.
Nå er det naturlig å spørre seg om jeg har noen besynderlige mikseinnstillinger i senderen som kan forårsake symptomene over. Jeg har en JR9xII med en monitorfunksjon som muff har erklært genial. Jeg sjekket derfor at hver stikkebevegelse bare påvirker én kanal, og at kanalen bare beveger seg mellom 100%-punktene. OK.
Besynderlig oppførsel kan noen ganger være radiostøy. Jeg prøver derfor med antenna ute og radioen i litt forskjellige posisjoner/avstander, men hele tiden på armlengdes avstand ettersom jeg må holde i motoren. Ingen forskjell.
Mistanken beveger seg nå litt mot den bruktkjøpte mottakeren. Riktignok hadde jeg testet den på forhånd på alle kanaler, men jeg beveget alltid en kanal av gangen for å gjøre det lett å sjekke resultatet.
Spenningsfall virker lite sannsynlig ettersom motoren da burde gå av og på hele tiden fordi spenningen kommer tilbake straks motoren stopper. Dessuten kan det se ut til at mikroprosessoren i ESCen hele tiden har nok strøm slik at den ikke trenger å resettes (denne modellen resettes ved å holde throttle i null i et sekund).
Tilsvarende resonemment har jeg når det gjelder en hypotese om at støye fra ESC er årsaken. Støyen burde også bli redusert/borte når motoren stopper.
Jeg er ute etter analyser av problemet, forslag til hva som kan være feil og forslag til tester.
Idéer:
- Sjekke hva som skjer om jeg beveger på utilkoblede kanaler.
- Sjekke med en servo i stedet for ESC. Jeg må da kanskje ha ESC i en ledig kanal for BEC-funksjonen. Evt. annen strømkilde.
- Forsøke å koble signal fra mottakeren til oscilloscop for å se om det skjer noe med signalene fra mottakeren i det motoren stopper. Det blir litt styr da, men kan avsløre om mottakeren er involvert i feilen.
- Prøve med en annen ESC og en annen mottaker. Jeg har en Align ESC med en 420 motor liggende. Forslag til propell i så fall?
Comment