Unconfigured Ad

Collapse

Motorstopp - Hjelp meg å finne årsaken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

    #1

    Motorstopp - Hjelp meg å finne årsaken

    Jeg har en hemmelig drøm om en gang å lande et modellfly - kontrollert. I går lå forholdene til rette. Vindstille. Klok av skade hadde jeg funnet meg et sted med god plass. Wingoen hadde fått rikelig tilskudd av Epoxy, ny mottaker til erstatning for den som røk i forrige krasj for noen år siden, og nye batterier til erstatning for dem som døde av alderdom (og manglende vedlikehold). Masse trening i FMS. En gjennomtenkt flightplan. Etter råd funnet på nettet har jeg denne gang koblet sideror på høyre spake, der man vanligvis har balansror (Wingoen har ikke balanseror).

    Mottakeren hadde jeg testet ut innendørs med servoer i alle kanaler. Før avgang går jeg så langt unna jeg kan og fortsatt ser rorene. Med antenna nede sjekker jeg høyderor. OK. Sideror. OK. Gass. OK. Så går jeg tilbake og trekker ut antenna. Tar Wingoen i høyre hånd og senderen i venstre. Gir full gass og kjenner at motoren drar. Men er det nok til å løfte flyet med all den nye epoxyen? Bare en måte å finne ut det på.

    Jeg sender det avgårde. Flyet mister først litt høyde, men får fart og stiger raskt igjen uten dramatikk. Jeg rekker å ta tak i høyre stikke før motoren brått stopper. Oj!. Jeg er hjelpesløs. Er det min første (radio-)glitch? På kort avstand? Så starter motoren igjen. Jeg bestemmer meg for å snu flyet og lande så fort jeg bare kan. Men motoren kommer og går flere ganger og nesa peker noen ganger opp, noen ganger ned. Jeg greier å unngå en lyktestolpe men det ender med nesa ned.

    Jeg plukker opp bitene og rusler hjem mens jeg grubler over det som skjedde. Det virker som dårlig kontakt. Ting skjedde fort, men jeg hadde en følelse av at motoren alltid kuttet med nesa opp. Jeg hadde Per Kleppakers ord om Sanwakontakter i hodet der jeg gikk. Kunne jeg være rammet til tross for testing? Den nye bruktkjøpte mottakeren er en Sanwa RX-611 med UNI-kontakter. Servoene og ESC (ICS-480) hadde sittet i en Sanwamottaker av den gamle typen tidligere.

    Men batteriledningene mine var også under mistanke. Jeg hadde parallellkoblet 3 stykk 2S 800mAh LiPo-batterier fra Twister Bell som erstatning for det gamle NiMH-batteriet. Det ble litt mye ledning av det, men med ICS-480 sin beskjedne switchefrekvens på ca. 2,8kHz regner jeg med at ledningslengder er ukritisk. Nesepartiet med all elektronikken untatt motor var i et stykke. Jeg tenkte jeg kunne gi hele greia en ristetest.

    "Ånei, ikke nå igjen" var kommentaren jeg ble møtt med hjemme. "Hva har du gjort nå da?".

    Jeg får hjelp til å betjene gassen mens jeg selv holder motoren i en hånd og nesepartiet i en annen. Tanken var å riste og snu litt for å se om jeg kunne reprodusere feilen. Som det ofte gjør i god forskning så skjedde noe helt annet enn forventet. Motoren lystrer gassen fra null til nesten maks. Men hver gang medhjelperen gir full gass stopper motoren. Konsekvent nå. Koble fra batteriet og gruble. Det virket jo under testing. Det virket også de første metrene flyet fløy på full gass. Er det ESC eller mottaker som er problemet? Eller er det spenningsfall når jeg gir full gass som kveler mottaker og/eller ESC?

    Hvis servoene virker når motoren kutter så burde jeg kunne frikjenne mottakeren. Jeg bestemmer meg for en ny test der jeg beveger side- og høyderor under motorkuttet. Som det gjerne skjer med dårlige forskere så greier de ikke reprodusere resultatet. Denne gangen virket motoren utmerket på full gass. Jeg får medhjelperen til å gå rundt og lenger unna for å finne ut om det kan være radiostøy. Neida, motoren går som bare det. Tilbake til grublestolen.

    Jeg bestemmer meg for å sjekke batterispenningen mens motoren går og jeg betjener spakene, denne gang uten medhjelper. Nok en gang blir forskningen overrasket. Med motoren på full gass trenger jeg bare dytte så vidt i høyrestikka så stopper motoren. Jeg kan dytte stikka opp (dykkror) eller til høyre (sideror). I begge tilfeller stopper motoren momentant og kommer like fort tilbake når jeg slipper stikka. Tar jeg stikka til venstre eller ned derimot fortsetter motoren å gå som bare det. Gir jeg halv gass så kan jeg også stoppe motoren, men jeg må bevege stikka lengre til høyre/opp før det skjer. Mindre gass krever mer utslag med stikka for å kutte motoren. Batterispenningen ligger på ca. 6,66V med motoren på full guffe og stiger momentant når motoren kutter. Ingen tegn til et midlertidig spenningsfall i det jeg flytter stikka, men det kan skyldes tregheten i det digitale måleinstrumentet. Dette er en av de gangene jeg ønsker meg et sånt gammeldags måleinstrument med viser som ikke bruker batterier til annet enn å måle motstand.

    Nå er det naturlig å spørre seg om jeg har noen besynderlige mikseinnstillinger i senderen som kan forårsake symptomene over. Jeg har en JR9xII med en monitorfunksjon som muff har erklært genial. Jeg sjekket derfor at hver stikkebevegelse bare påvirker én kanal, og at kanalen bare beveger seg mellom 100%-punktene. OK.

    Besynderlig oppførsel kan noen ganger være radiostøy. Jeg prøver derfor med antenna ute og radioen i litt forskjellige posisjoner/avstander, men hele tiden på armlengdes avstand ettersom jeg må holde i motoren. Ingen forskjell.

    Mistanken beveger seg nå litt mot den bruktkjøpte mottakeren. Riktignok hadde jeg testet den på forhånd på alle kanaler, men jeg beveget alltid en kanal av gangen for å gjøre det lett å sjekke resultatet.

    Spenningsfall virker lite sannsynlig ettersom motoren da burde gå av og på hele tiden fordi spenningen kommer tilbake straks motoren stopper. Dessuten kan det se ut til at mikroprosessoren i ESCen hele tiden har nok strøm slik at den ikke trenger å resettes (denne modellen resettes ved å holde throttle i null i et sekund).

    Tilsvarende resonemment har jeg når det gjelder en hypotese om at støye fra ESC er årsaken. Støyen burde også bli redusert/borte når motoren stopper.

    Jeg er ute etter analyser av problemet, forslag til hva som kan være feil og forslag til tester.

    Idéer:
    - Sjekke hva som skjer om jeg beveger på utilkoblede kanaler.
    - Sjekke med en servo i stedet for ESC. Jeg må da kanskje ha ESC i en ledig kanal for BEC-funksjonen. Evt. annen strømkilde.
    - Forsøke å koble signal fra mottakeren til oscilloscop for å se om det skjer noe med signalene fra mottakeren i det motoren stopper. Det blir litt styr da, men kan avsløre om mottakeren er involvert i feilen.
    - Prøve med en annen ESC og en annen mottaker. Jeg har en Align ESC med en 420 motor liggende. Forslag til propell i så fall?
  • Trondhjem
    • Dec 2004
    • 639

    #2
    Mulig feil.

    Hei.
    Prøv å reversere servoene,
    og se om du får samme resultatt andre veien.
    Hvis du gjør det, er jeg redd det er servoene dine som er på tur.
    De trekker masse strøm for å bevege seg den ene veien.

    Odd Arne
    OAF
    Caliber 30FT MiniTitan
    Div Fly
    Radio Hitec Aurora 9
    www.ringerikemfk.com
    http://modelsport.no/

    Comment

    • lipo
      • Aug 2006
      • 491

      #3
      Takk for svar Tronhjem! Jeg var litt bekymret for at mitt lange innlegg skulle skremme kvalifiserte folk fra å lese gjennom alt .

      Hypotesen om at stort strømtrekk er involvert var rimelig. Jeg tror nå at jeg har svekket den hypotesen en god del. Mer om det straks.

      Servoene mine er HS-55. De kan ikke reverseres trivielt. Jeg kunne selvsagt reversere på senderen, men det tester ikke det vi ønsker. I stedet har jeg testet uten servoene i. Det gjør faktisk ingen forskjell. Derfor frikjenner jeg servoene.

      Jeg testet også hva som skjedde om jeg betjente kanaler som ikke er tilkoblet mottakeren. Utrolig nok hadde disse kanalene innflytelse. Det ser sågar ut som ting blir værre når kanalene går mot maks, og bedre når de går mot min. Det gjelder alle kanaler.

      Spesielt verdt å merke seg er at kanalen som er koblet til venstre/høyre-bevegelse på venstre stikke også virket inn. Det er samme stikke som throttle. Det kan forklare hvorfor jeg tidligere fikk inkonsekvente resultater på maks throttle. Min medhjelper har simpelthen hatt litt sidelengs press på stikka under de første forsøkene.

      Jeg mener disse observasjonene styrker mistanken mot mottakeren. ESCen kan jo ikke kjenne til hva jeg gjør på ledige kanaler.

      Jeg rakk ikke teste alt jeg ønsket så det er for tidlig å erklære kofferten lukket...

      Comment

      • LN-WNH
        • Dec 2003
        • 426

        #4
        Sanwa mottaker

        Hei
        Jeg kuttet ut alt Sanwa for mange år siden og kjenner ikke din mottaker som altså har UNI "pinner". Å måle dimensjonene på pinner UNI/Sanwa han og hunn er en møysommelig jobb som krever nøyaktig måleutstyr.

        De sanwa mottakere jeg hadde med å gjøre hadde en avvikende "frame-rating" i forhold til "vanlige mottaker". Vanlig standard er ca 50 Hz, hvilket vil si at senderen oppdaterer mottakeren som i sin tur oppdaterer servoene 50 ganger pr. sekund = 20 millisekunder. Sanwa sendere hadde den gangen et sted rundt 43 Hz. Hvis Din Sanwamottaker får et vanlig 20 ms signal fra din JR sender så kan det være en filosofisk mulighet for at din Sanwamottaker (forutsatt at Sanwasendere av samme generasjon som din mottaker fortsatt har samme frame rating som i gamle dager) kanskje kommer tilfeldig ut av synk. Da vil det kunne bli rot som kan gi de symptomer du beskriver.
        Dette er, fra min side, kun en fullstendig udokumentert teori kun ment som en mulig filosofisk forklaring "uten rot i virkeligheten" men,- du kunne jo kanskje prøve en annen mottaker (en av god kvalitet) og se hva som skjer?

        Comment

        • x-pilot
          • Dec 2004
          • 205

          #5
          Ikke sikker på at dette hjelper, men jeg får motorkutt på Magisteren min med full-ladet batteri og full gass. Tror at regulatoren ikke klarer strømtrekket og kutter. Etter et munutts flytid er alt imidlertid i orden igjen. Bare et forslag
          Trygve M.
          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

          "Not within a thousand years will man ever fly!"
          -- Wilbur Wright, 1901.

          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

          Comment

          • lipo
            • Aug 2006
            • 491

            #6
            Originally posted by x-pilot
            Ikke sikker på at dette hjelper, men jeg får motorkutt på Magisteren min med full-ladet batteri og full gass. Tror at regulatoren ikke klarer strømtrekket og kutter. Etter et munutts flytid er alt imidlertid i orden igjen. Bare et forslag
            Takk for overraskende innspill! Tar gjerne i mot flere slike.

            Jeg har testet med varierende ladetilstand, men batteriet har alltid vært kaldt når jeg har testet ettersom jeg aldri har kjørt motoren lenge av gangen.

            "Kaldt" kan muligens være et stikkord i ditt tilfelle også. Hvis du har Low Voltage Cutoff (LVC) på regulatoren din kan det være at kaldt batteri på full gass faller så mye i spenning at LVCen slår til. Når du får kjørt litt og varmet batteriet faller den indre resistansen og spenningen blir dermed høyere. Hvis hypotesen stemmer bør problemet være litt mindre med et batteri som har ligget ute i sommersolen enn et som har fått kjølt seg i snøen før bruk (anbefales ikke). Dersom det er NiMH eller NiCd batteri kan du prøve å fly rett etter lading mens batteriet ennå er varmt.

            Comment

            • lipo
              • Aug 2006
              • 491

              #7
              Sanwa mottaker

              Takk for svar Per!

              Den mottakeren (RX-611) er relativt moderne og fortsatt i salg. Jeg må nesten rote fram et oscilloscop om jeg skal få sjekket hypotesen din. Det er litt mer tiltak, men kan være morsomt/lærerikt. JR senderen er på 9 kanaler. I teorien er det ikke plass til mer enn 8 kanaler på 20ms, men jeg tror de bruker et "triks" for å få plass til den siste kanalen, men at en konsekvens er at den blir "binær". Kanskje jeg skulle prøve med en annen sender. Jeg har en 4-kanals sender fra Twister Bell helikopteret, og ikke minst den gamle 6-kanals Sanwasenderen.

              Å prøve en annen mottaker er absolutt aktuelt men litt arbeidssomt. Jeg har en Hyperionmottaker jeg stoler på i T-rexen. Det er litt arbeid å få ut den. Alternativt har jeg en Multiplex mottaker løs, men den har enda særere kontakter så der må jeg også fikle litt.

              Comment

              • x-pilot
                • Dec 2004
                • 205

                #8
                Oi! Glemte å si at jeg bruker NiMH batterier. Disse har høy voltstyrke like etter at de er ladet, men som dropper til "arbeidsstyrke" etter noen sekunder. Har du prøvd å bytte regulator?
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment

                • lipo
                  • Aug 2006
                  • 491

                  #9
                  Originally posted by x-pilot
                  Oi! Glemte å si at jeg bruker NiMH batterier. Disse har høy voltstyrke like etter at de er ladet, men som dropper til "arbeidsstyrke" etter noen sekunder.
                  Hvis du har problemet med varme batterier rett fra laderen så stemmer nok ikke LVC-hypotesen min.
                  Originally posted by x-pilot
                  Har du prøvd å bytte regulator?
                  Nei, men det står på listen. Jeg har en Align regulator med tilhørende motor. Jeg føler at jeg bør ha en belastning på den motoren hvis jeg skal kjøre den på full gass. Trenger også å mekke noe batteritilkobling.

                  Comment

                  • lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

                    #10
                    1-0 til Sanwa Conquest FM6

                    Nå har jeg testet enda mer og mener jeg har et godt bilde av hva som skjer. Som alltid noen overraskelser.

                    Jeg koblet på oscilloscopet på en ledig servoutgang. Der finner jeg vettuge servosignaler. Som nevnt tidligere kan jeg fremprovosere feilen ved visse stikkebevegelser. Jeg gjorde noen sånne og så at servosignalet forsvant fra oscilloscopet. Kun en rett strek igjen. Helt ærlig så var jeg ikke veldig overrasket over det. For å frikjenne ESCen koblet jeg den fra. Jeg forsynte mottakeren fra en ekstern stabilisert strømforsyning som jeg stillte litt i overkant av 5V. Altså ingen ESC og ingen servoer tilkoblet. Kun strøm og oscilloscop. Du har allerede gjettet at jeg kunne fremprovosere feilen like enkelt nå. Har jeg kjøpt katta i sekken da jeg kjøpte denne brukte mottakeren?

                    På tide å finne fram den gamle Sanwa-senderen. En Conquest FM6 fra slutten av 80-tallet som har blitt alt for lite brukt. Gjett hva! Nå funker alt tilsynelatende. Jeg har herjet det jeg kan med spakene uten å miste noe servosignal. Jeg sørget spesielt for å sette spakene slik at jeg fikk maks pulsbredde ettersom det var utslagsgivende med JR-senderen.

                    Nå har jeg koblet på igjen ESC og servoer og ting er fortsatt like idyllisk med Sanwa-senderen.

                    Noen flere observasjoner (følg med Per): Med frekvensteller måler jeg oppdateringsfrekvensen til 45,44Hz med min skinnende nye JR som sender. Sanwaen klokker inn på 50,11Hz. Det var dagens neste overraskelse for meg. Mottakerens strømforbruk uten noe tilkoblet er beskjedne 8,5mA. Servopulsene så mer firkantet ut med JR-sender enn med Sanwa. Det er ikke sikkert det ville blitt det samme med en annen mottaker.

                    Oppsumering:
                    - Mottakeren er nok OK den. Bare ikke kompatibel med min fancy JR PCM 9xII.
                    - Kast ikke gamle sendere! De kan være gull verdt. Min Sanwa Conquest FM6 kommer nok til å få et nytt liv etter dette.
                    - Det finnes altså unntak fra regelen om at PPM sendere og mottakere alltid går om hverandre. I dette tilfellet var det forskjellig merke og forskjellig antall kanaler. JR har dessuten litt lavere oppdateringsfrekvens enn vanlig, antaklig for å få plass til 9 kanaler. Jeg kan bare spekulere i hva som var utslagsgivende.

                    Takk til dere som kom med innspill.

                    Comment

                    • LN-WNH
                      • Dec 2003
                      • 426

                      #11
                      Fint at du fant årsaken. Målingene stemmer med mine erfaringer, jeg byttet kanskje desverre om på verdiene - hukommelsen er ikke det den var. HE HE

                      1-0 til Sanwa, Tja jeg vet ikke det - Sanwa er ikke kompatibel uten videre men det er ALLE de andre merkene i PPM mode. Husk det.

                      Når du skal bruke Sanwasenderen så vil jeg tipse deg om at minst en av ledningene til potmetre i stikkemodulene får tretthetsbrudd etterhvert.
                      Jeg vet ikke hvor mange slike ledninger (særelig den blå) jeg har loddet i tidens løp, men det ble mange.

                      Lykke til

                      Comment

                      • lipo
                        • Aug 2006
                        • 491

                        #12
                        Twister Bell senderen

                        Mens jeg likevel hadde utstyret framme fant jeg ut at jeg skulle teste med senderen som fulgte med Twister Bell 47. Jeg har den varianten med trainerkontakt og reverseringsbrytere. De fleste andre jeg har sett mangler dette så mine observasjoner er nødvendigvis ikke overførbare.

                        Denne besto testen med RX-611 mottakeren. Fine servosignaler hele veien, og både ESC og servoer oppførte seg eksemplarisk med alle de stikkeposisjoner jeg kunne finne på.

                        Jeg målte oppdateringsfrekvensen til 53Hz. Den varierte noe med stikkeposisjon i motsetning til de to andre senderne. Pussig nok ser jeg at den sender ut 5 kanaler selv om den bare har betjening for 4. Formodentlig har den delvis felles elektronikk med andre modeller. Skal ikke se bort fra at man kan modde den til 5 kanaler hvis man finner rett sted å koble.

                        Hadde jeg hatt tid skulle jeg testet kompatibilitet med flere mottakere også.

                        Comment

                        • x-pilot
                          • Dec 2004
                          • 205

                          #13
                          Gratulerer! Jeg er nødt til å si at dette er en forbilledlig måte å feilsøke på! Jeg er imponert. Du har utstyret og kunnskapen, noe de fleste mangler. Da må vi stole på produsentene og til tider oppleve mye merkelig!

                          Jeg hadde en Twister som startet når jeg la stikke fullt over til venstre. En kompis sa noe om kanalseparasjon og dårlig sender som årsak til dette. Noe tilsvarende?

                          T *Imponert*
                          Trygve M.
                          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                          "Not within a thousand years will man ever fly!"
                          -- Wilbur Wright, 1901.

                          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                          Comment

                          Working...