Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sidrumpa Mini Magister?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sidrumpa Mini Magister?

    Overnevnte er mitt første ordentlige fly og hvor jeg har balanseror. Jeg kjøpte et kit og det ble limt sammen som anvist.
    Det flyr helt fint men jeg synes den kanskje henger litt med rumpa. Er det andre som flyr denne modellen og kan si noe om hvordan det ser ut? Det er mulig at det er bare noe jeg innbiller meg, men det kunne vært fint å få bekreftet/avkreftet dette eller eventuellt noe jeg burde sjekke ut, som f.eks. vinkel på haleror, selv om det nærmest er umulig å gjøre noe feil ved sammenliming.

    Stein

  • #2
    Hei!

    Jeg har også en MiniMag som flyr på samme måten. Flyet mitt har jeg ikke hatt i luften så mange ganger enda, men forsøkt litt med å flytte batteriet framover litt. Dette hjalp ikke noe særlig.
    Neste gang jeg flyr vil jeg forsøke å trimme nesen ned når jeg er høyt for å se om økt hastighet gjør at det flyr bedre.

    Jeg har en Magister og en MiniMag. Magisteren er et fly som er mye mer stabilt, særlig på lave hastigheter. Jeg har aldri klart å få den til å tippstalle og gå rundt, mens MiniMagen deiset rundt bare jeg trakk litt for mye i stikka under avgang. Det virker som om man er mye mer avhengig av å bevare farten i Minien enn i Magisteren.

    Jeg er enig med deg om at man kan få tanker om at halen er feil påsatt på Minien, men den er ikke det. Flyet er bare litt kjilent og sært.

    T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

    Comment


    • #3
      Om flyet flyr bortover med høy nese så er det sansynligvis vingen som har en vinkel svakt nedover. Feil vinkel på halen vil gjøre at flyet stiger eller synker.

      Comment


      • #4
        Enig. Men det skal mye til for å få feil vinkel på en vingen, fordi det er et kit. Sideveis kan man teoretisk få en feil om an limer sammen flyet skjevt. Men da funker ikke noe av det andre heller. Dette er en gåte

        T
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          Minimag jeg har flyr helt fint når jeg har trimmet den inn .
          Det er 2 nupper under hoved vingen som dere kan kontrollere balanse punkt.
          Det flyr helt fint både sakte og fort.
          Bruker en A22 børste løs motor og 3s lipo på 2170mah og 2500mah 10x4,7 propell
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

          Comment


          • #6
            Tenkte det nok, Amund. Dette flyet trenger nok nøyaktig CG og det er hovedproblemet. Satte flotører på min MiniMag, jeg. Flyr som en kongeørn!

            T
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #7
              Godt å høre at det den fungerer med flottører. Har de liggende men har ennå ikke fått testet med de. Bruker dere vannroret og er det nødvendig?

              S

              Comment


              • #8
                Hei folkens!
                Hadde jomfrutur med MiniMag på flotører for 3-4 uker siden og har vel hatt
                drøye 30 takeoff`er med den siden. Mener jeg satte den opp "etter skriften",
                men den var ikke "lett å temme" den første turen. Men etter litt trimming blei
                den ganske bra, men den er veldig skarp, spesiellt på halerorene, så jeg
                bruker 50 % expo. og da er den ganske behagelig. Den gjør ganske stor fart
                på fullt og kan fly ganske sakte, med stor gjennomsynk, og med rimelig god kontroll. Bruker 3S lipo og WP motor som trekker ca 16 amp. Synes
                understellet til flotørene var noe sparsomt, så det er mod`et litt. I sum en
                lettvinn og morsom hattehylle-modell, som jeg håper skal gi mange turer i kveldssola.
                Hilsen Leif Th
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Fint å bekreftet at det ikke bare er mine erfaringer, om bruk bl.a. bruk av expo. Har akkurat de samme erfaringer som deg.
                  Nå har ikke jeg fått brukt flottørene ennå. Hva skjer uten den modifiseringen du har gjort? Jeg forstår at det kan være nødvendig bakerst hvor ståltråden er tynn, men foran? Ser også ut til at du har laget noen tverrstag av ståltråd i tillegg?

                  Stein

                  Comment


                  • #10
                    Hei Stein (og andre MiniMag-fans)!
                    Flotørene henger sammen i 2 furulister ca 2x12 mm bare limt fast med 2komp.
                    "Skråstagene" er 1 mm pianotråd, og bare har funksjon i "strekke-retningen".
                    Ingenting fjærer eller gir seg selv under hard landing. Det er jo "vannet som skal fjære"!
                    Håper noen kjappe bilder viser greit hva jeg har gjort.
                    Hilsen Leif Th
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Flott jobb, Leif! Jeg har ikke originale flotører fra Multiplex på min. Fikk ikke tak i disse og bruker noen gule. Har ikke fått flottørene helt stabile, fordi jeg nok har tenkt feil. Det skal selvfølgelig ikke være fjæring i flotørene, men i vannet. Dette skal moddes i kveld og planen er å sette på tverrstag

                      Magen flyr veldig bra! Den rollet så raskt at jeg var redd flotørene skulle røskes av Bruker et LiPo-batteri jeg har lånt av Trondhjæm, men husker ikke størrelsen på det. Flyet er direkte i lufta,,, og slikt er ikke så moro. Så da blir det takeoff på halv gass. Meget skalalikt i vannet!
                      Trygve M.
                      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                      "Not within a thousand years will man ever fly!"
                      -- Wilbur Wright, 1901.

                      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                      Comment


                      • #12
                        Heisann! Jeg har en minimag og er veldig stolt av den. Har nettopp fått servoer med balanseror, men være gjør det slik at jeg ikke har testet den etter oppgraderingen. Men motoren er en børste-motor som er helt på grensen. Kan ikke lette fra gress PGA svak motor. Så jeg vil få tak i en rimelig og god børsteløs motor (med regulator i samme kjøp). Jeg vil gjerne ha noen tips og gjerne noen lenker til noen greie motorer.
                        Lenge leve MiniMagister!!!
                        fly:
                        - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
                        - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





                        Radioer:
                        2 To-kannals bilradioer
                        2 E-Sky 6-ch
                        Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

                        Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

                        Comment


                        • #13
                          Et Godt Tips

                          Originally posted by nilste
                          Overnevnte er mitt første ordentlige fly og hvor jeg har balanseror. Jeg kjøpte et kit og det ble limt sammen som anvist.
                          Det flyr helt fint men jeg synes den kanskje henger litt med rumpa. Er det andre som flyr denne modellen og kan si noe om hvordan det ser ut? Det er mulig at det er bare noe jeg innbiller meg, men det kunne vært fint å få bekreftet/avkreftet dette eller eventuellt noe jeg burde sjekke ut, som f.eks. vinkel på haleror, selv om det nærmest er umulig å gjøre noe feil ved sammenliming.

                          Stein
                          Det jeg gjorde var å ta av cockpitlokket og teipe batteriet på skrott helt foran. Da ble balangsen helt topp!
                          fly:
                          - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
                          - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





                          Radioer:
                          2 To-kannals bilradioer
                          2 E-Sky 6-ch
                          Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

                          Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

                          Comment

                          Working...
                          X