Unconfigured Ad

Collapse

"Yak 55" og hovring i stua

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

"Yak 55" og hovring i stua

Hadde noen fortalt meg for et år siden at man kunne fly fullt acroprogram og hovre kontrollert med innendørs elektrofly, hadde jeg sett rart på vedkommende og tenkt "dust"..... Takket være en helt eventyrlig utvikling på motor og spesielt batterier er det nå altså mulig. Etter å ha fått demonstrert "Nippy Outrunner" børsteløs motor for noen måneder siden, ble det raskt bestilt slikt utstyr. Dette er virkelig knallbra! Yak'n jeg flyr blir nesten "for sprek", (...kan man si slikt?????) med 3 stk. Li-Po 700 celler og flyvekt på 230g. Da hovret den på 1/3 gass!
    Selve flyet, Yak55 er bygd på samme måte som Shock-flya fra Ikarus. Altså med en kropp med + fasong. Dette gir god stivhet og bra knivegg-egenskaper. Den flyr faktisk knivegg så og si uten siderors-input. Vingen er en flat 3mm Depronplate som er avstivet med 2.5mm carbonstang i for- og bakkant. Den vertikale kroppsiden er også 6mm, mens de horisontale platene er i 3mm. Disse skal bare stive av for sideveis belastning og holder i massevis. Modellen bygges på få timer og er basert på en tegning av en litt større Yak55 jeg har tegnet (2x2m F3A).

I helgen hovret vi med denne inne i stua til Nils Olav! 20 kvadrat med gulv og vanlig takhøyde er lite, spesielt når denne plassen i tillegg er fylt opp med det ting man normalt har i stua. TV, sofa, bord osv... Så den reelle plassen var en liten flekk på 1,5x2m. Pål fikk være prøvekanin. Han hadde litt problemer med motoren på Ultimaten så den ble skrinlagt. Yak`n min fikk gjøre jobben og det gikk knallbra! Tilslutt "hovret" vi begge kontrollert og kunne også manøvrere oss frem og tilbake med tuch-and-go på både vekker og tak! Inventar, piloter, og modell er uskadet etter stuntet!

/Tom Erik
    Attached Files
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no
  • OAK
    • Jul 2002
    • 863

Genial moro med disse indoor-modellene.

Hadde noen fortalt meg for et år siden at man kunne fly fullt acroprogram og hovre kontrollert med innendørs elektrofly, hadde jeg sett rart på vedkommende og tenkt "dust".....
    Takk for den...fløy akro og hovret kontrollert (ehh...til en viss grad hvertfall) inne i stua for over 1 år siden

Fløy da med børstemotorer som jeg presset langt over grensen, så de holdt ikke så veldig mange turene....ble etterhvert lei av å skifte motorer hele tiden og "indoor-flyeren" i meg har ligget brakk en stund nå....

...MEN etter å ha sett artikkelen din nå så gleder jeg meg ENDA mer til at min Ikarus Shockflyer med dertil børsteløs motor ankommer i posten....ligger antagelig hos postfortolling på Gardermoen nå. Håper jeg har den i løpet av uken.

Blir spennende å se på oppmøtet i Ekeberghallen 7. mars. Har vært dårlig annonsert hittil syntes jeg...men det kan bli skikkelig bra.

mvh.
    Ole André

Comment

• Milli
      • Jan 2004
      • 28

Yak i stua

Ja ja

det var den helikopterkarrieren rett i taket!!!!
      He he stå på Mr. Smedl
      Per Morten "Milliamp" Strømmen
      \"Gravity Sucks\"

Comment

Working...