Jeg kom på at chlas olson selger elektromoter til en billig penge, men disse er vel tunge og trege eller?
Unconfigured Ad
Collapse
Motorer
Collapse
X
-
Ja dem er nok det...
Kommer selvfølgelig an på hva dem skal brukes til, men å dra opp et fly er dem neppe spesielt gode tilOg i så fall må dem nok ha et gir i tillegg..... heavy heavy. Støyskjerming med kondiser etc trengs osv..
Vil du lese på webben om motortyper og fly til elektro kan du begynne her: http://www.mft.nu/ . Denne sjappa har lagt ut en masse måledata til de forskjellige motorene de fører. Disse viser strømtrekk og drakraft. Ganske kjekk og god service og mye å gruble på ved motorvalg
Ellers er webben stinn av diskusjoner og info, vil du prøve elektrofly oppdager du etterhvert at det KAN bli dyrt. LiPo-batterier krever forholdsvis dyr lader, børsteløse motorer er ikke råbillige akkurat og regulatorer (spesielt til brushless) koster en del dem og...
Og tunge "gammeldagse" motorer av den typen Clas har er for tunge til å lage spretne modeller av dessverre.Absolutt ikke NLF-medlem lenger! -
Det er mulig jeg misforstod dette: "Det er en klar fordel med gir, ja.. er litt dumt med bare på og av.. "
Du bruker ikke et gir til å regulere motoren. Giret er en oversetting som gir et fast forhold mellom motorens turtall og propellens turtall. Noen ganger ønsker vi bare fart og bruker da motorer uten gir, det kalles direktedrev. Andre ganger trenger vi ikke så mye fart men vil ha masse trekkkraft, og da girer vi motoren slik at motor og propell har forskjellig turtall. Et gir er enkelt og greit to tannhjul, ett lite på motorakselen og ett stort på propellakselen.
Motorturtallet styres ved bruk av en regulator. Før i verden brukte man av/på-brytere, men det er det vel omtrent ingen som gjør i dag (muligens unntatt elektro-glidere?).Anders Valland
TrondheimComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment