Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken type motor ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LN-EAA
    • Apr 2006
    • 61

    #1

    Hvilken type motor ?

    Bygger et sjøfly med to motorer. Skal være el-drift selvsagt. Jeg vil gjøre dette så billig som mulig, og gidder ikke betale 1000 spenn for en motor. Tenker derfor på å kjøre god gammeldags børstemotor(400), med NiMh batterier.... er dette lurt ? Vingespenn rundt 1 meter, og vekt ca. 1-1,5 kg tror jeg. Propell rundt 8X5(har mest lyst på trebladers....)... Dette blir en enkel og billig løsning, men er det noe tess ? Innspill mottas med takk ! Byggebloggen kan leses i avsnittet for byggeblogger. Søk etter Luna Seaplane...

    p.s.: Skriv det på en måte som gjør at selv JEG kan forstå det...
    Kjør hardt, Kjør stiiiil !
    Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
    Og ring deretter Falck
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

    #2
    Hei,

    På Hobbycity.com finner du BILLIGE børsteløse motorer og tilbehør som gjør at du kommer langt under 1000,-

    Leveringstid ca 6-10 dager med billigste leveringsmåte.

    Har selv en TowerPro 2409-18 som jeg bruker i min Wilga 2000 og er meget fornøyd med tanke på at den kostet $19.90 med 25A ESC og propell.

    Hvilken type motor som passer for ditt oppsett kan jeg alt for lite om, men du finner garantert en motor som passer.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment

    • jop002
      • Dec 2006
      • 188

      #3
      sjekk også www.unitedhobbies.com
      Mvh Jan Ulrik Opheim

      Comment

      • joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

        #4
        To standard 400-motorer veier tilsammen 150 gram. Generelt spec er max 48Watt inn til motoren. To motorer kan da ta i mot ca 100 Watt som maksimalt anbefalt. Virkningsgrad er rund 55% på motorene, så du ender opp med... nettopp 55 Watt guffe på propellene. Dette er i følge tommelfingerreglen knapt med effekt for å fly en trainer på ett kilo.
        Et lite NiMH-batteri til motorene veier omtrent 130 gram. Motorene og batteriet veier med andre ord 280 gram. Ikke mye i en 3-kilos modell, men mye for en sak som skal veie et kilo totalt.
        Sannsynligvis vil flyet ta av, og kanskje du klarer å vinne litt høyde før batteriet er tomt.

        Pluss; billig!
        Minus; bortkasta...

        Alternativet: børsteløse gadgets og LiPo.
        Hvis du kommer opp i ei totalvekt på 1,5 kilo vil jeg anbefale at du putter inn 300 Watt totalt til børsteløse motorer. Hver motor bør jobbe effektivt på 150 Watt, er ikke det naturlig? To (AXI)-motorer som gjør jobben veier knapt 100 gram tilsammen. Et passende LiPo veier ca. 130 gram. Samme som NiMH-saken, men her snakker vi om å levere mer enn 4 ganger så mye effekt

        Du sparer 50 gram, men får over fire ganger så mye effekt.

        Kjøper du billig-merker får du to motorer og ett batteri for 250-300 kroner. Men da mangler fremdeles regulatorene...

        Pluss; funker som fy.
        Minus; du vil aldri ta til takke med noe undermotorisert igjen. Du har blitt en Watt-junkie
        Last edited by joo; 07-11-07, 20:25.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment

        • vojo
          • Sep 2007
          • 43

          #5
          hobbycity



          Disse motorene og regulatorene er knall gode!! Og knall billige! Kan anbefales på det sterkeste Kjøp også batterier her. Disse er også knall gode. Jeg bruker de Long max batteriene med stort hell Det eneste du kankje må bytte er propellene som følger med, da disse kan være litt ubalanserte.
          - Spektrum dx7

          - T-rex 450 seV2
          - Futaba 401+s9257
          - 3stk JR ds285, swash
          - Align 430XL+align 35A esc

          - T-rex 600N super pro
          - spartan 760+futaba BLS253
          - s9252, swash
          - 9254+align gov, throttle
          - Os. 50 hyper

          - GWS slow stick

          Hilsen Jon Kristian

          Comment

          • arntum
            • Sep 2002
            • 252

            #6
            Heisan.

            Slenger meg på med et spørsmål.
            Har bestilt en HVP Catalina PBY-6A hos Griffin. Hadde tenkt å bruke mine to Axi 2212-20 motorer i denne modellen. Ser ut til at Catalina'en veier 1400 gram.
            Vil disse motorene være ok og gi krefter nok??

            Arnfin
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

            mail: arntum@broadpark.no

            Comment

            • arvid
              • Nov 2006
              • 1547

              #7
              arntum. Litt ot, men kan du lage en egen byggelogg på den catalina når du begynner? sjøfly er min nest største lidenskap
              hvor mye kosta den modellen?

              Comment

              • spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

                #8
                Originally posted by jop002
                Unitedhobbies er hobbycity De har byttet navn..
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

                MFN @ Facebook - Like!

                Comment

                • joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

                  #9
                  Originally posted by arntum
                  Har bestilt en HVP Catalina PBY-6A hos Griffin. Hadde tenkt å bruke mine to Axi 2212-20 motorer i denne modellen. Ser ut til at Catalina'en veier 1400 gram.
                  Vil disse motorene være ok og gi krefter nok??

                  Arnfin
                  Ja.
                  Med 3S LiPo, 8x4 APC-E så blir det perfekt. Batteriet må klare drøyt 30A kontinuerlig... Regner med du bruker bare ett batteri.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  • arntum
                    • Sep 2002
                    • 252

                    #10
                    Originally posted by joo
                    Ja.
                    Med 3S LiPo, 8x4 APC-E så blir det perfekt. Batteriet må klare drøyt 30A kontinuerlig... Regner med du bruker bare ett batteri.
                    Supert! Jeg har propeller med aktuelle specs. Kommer til å bruke 1 stk 3 cellers LiPo 2500 mAh. Bruker 2 stk Hyperion 30 A fartsregulatorer.
                    Så nå er det bare å vente på modellen. Ken hadde den ikke inne da jeg bestilte, og det tar en del tid før den er på plass fra Tsjekkia.

                    Arnfin
                    ........................................
                    Fly:
                    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                    Wingo (Phasor 15-3)
                    Soarus Sports El.glider (600 børste)
                    E-Starter (Axi 2212-24)
                    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                    Formosa (Himax C2812-1200)
                    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                    Cessna Skywagon 185 elektromodell
                    Heli:
                    Twister Bell 47
                    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                    Radio:
                    Graupner/Jr MX-12
                    Spektrum DX7

                    mail: arntum@broadpark.no

                    Comment

                    • LN-EAA
                      • Apr 2006
                      • 61

                      #11
                      Originally posted by joo
                      Pluss; funker som fy.
                      Minus; du vil aldri ta til takke med noe undermotorisert igjen. Du har blitt en Watt-junkie
                      HEHE ! Den satt
                      Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                      Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                      Og ring deretter Falck

                      Comment

                      • LN-EAA
                        • Apr 2006
                        • 61

                        #12
                        Takk Takk

                        Takk for alle svar folkens

                        Fikk mye godt ut av det, men lurer ennå på en ting: hva med å bruke NiMh batterier på børsteløse motorer ? Noen ulemper / fordeler ?
                        Kjør hardt, Kjør stiiiil !
                        Kjør i grøfta med ett SMIIIIL !
                        Og ring deretter Falck

                        Comment

                        • joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

                          #13
                          Originally posted by LN-EAA
                          men lurer ennå på en ting: hva med å bruke NiMh batterier på børsteløse motorer ? Noen ulemper / fordeler ?
                          Eneste lille ulempen er vekt-økning. Fordelene er at det er trygg teknologi og det er lettere å sette sammen en pakke med ideell spenning. Ikke like store sjanser for å ødelegge sakene med overlading eller å gå for lavt i spenning sammenlignet med LiPoer. NiMH foretrekkes ennå av mange.
                          Men på små modeller er vektbesparelsen ved å velge LiPo kanskje det som gjør modellen skikkelig velflygende?
                          A123 har jeg ikke prøvd selv, men det virker som en bra teknologi. Jeg venter bare på at det kommer celler med loddetabs på... Hvis jeg ikke blir utålmodig nok til å begynne å lodde ende-ende.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          Working...