Unconfigured Ad

Collapse

sapac extra... bra?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joar_92
    • Aug 2007
    • 183

sapac extra... bra?

jeg har bestillt meg et Sapac Extra som jeg regner med jeg får i morgen.

Er dette et bra fly? Er det noen fordeler eller ulemper?

Kom gjerne med forslag til forbedringer(om nødvendig )!

Jeg har ikke flydd fly før.. men jeg har flydd en del sim. og heli..! så jomfruturen kan bli spennende..! er det stabilt i lufta og lettflydd? siden det er en lav-vinget modell?

tips og triks atr jeg imot med stor takk!!
    9
    Godt fornøyd.
    22.22%
    2
    Middels bra fornøyd.
    0.00%
    0
    Middels dårlig fornøyd
    11.11%
    1
    Missfornøyd.
    66.67%
    6
    mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

[QUOTE=joar_92;158374]jeg har bestillt meg et Sapac Extra som jeg regner med jeg får i morgen.

Jeg har ikke flydd fly før.. men jeg har flydd en del sim. og heli..! så jomfruturen kan bli spennende..! er det stabilt i lufta og lettflydd? siden det er en lav-vinget modell?

Hei

Jeg kjenner ikke modellen, men vil nevne at stabiliteten til et fly ikke avgjøres av om vingen er over eller under kroppen. Hvor vingen monteres har i utgangspunktet veldig lite sammenheng med stabilitet. Faktorer som har betydning på stabilitet er dihedral, vingeprofil, sweepback på vingen, hvor det aerodynamsike sentrumet på vingen er, hvor tyngdepunktet er, hvor nøytral punket er(det er hvor kraften fra stabilisator(høyderor) og vinge oppveier hverandre) størrelsen og utformingen på finnen, sideforholdet på vingen, størrelse og plassering av stabilisator....... sikkert flere ting også som jeg ikke husker. Det er mildt sagt utrolig mange aspekter å ta hensyn til ved stabilitet, mange av de er umulige for modellflygere å finne ut av hjemme på hobby rommet. Men det vi må ta hensyn til som vi enkelt kan sjekke er hvertfall dihedral, tyngdepunkt, monteringsvinkelen mellom vinge og stabilisator for å nevne noen.
    Å når jeg først er i gang kan jeg nevne at vinkelen på vingen i forhold til flyet IKKE heter angrepsvinkel som mange tror men monteringsvinkel. Angrepsvinkel er definert som vinkelen mellom vingekorden og den relative luftstrømmen. Altså er angrepsvinkel noe som ikke eksisterer før vingen beveges gjennom luften.

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• joar_92
      • Aug 2007
      • 183

Originally posted by Olavjoergensen

Hei

Jeg kjenner ikke modellen, men vil nevne at stabiliteten til et fly ikke avgjøres av om vingen er over eller under kroppen. Hvor vingen monteres har i utgangspunktet veldig lite sammenheng med stabilitet. Faktorer som har betydning på stabilitet er dihedral, vingeprofil, sweepback på vingen, hvor det aerodynamsike sentrumet på vingen er, hvor tyngdepunktet er, hvor nøytral punket er(det er hvor kraften fra stabilisator(høyderor) og vinge oppveier hverandre) størrelsen og utformingen på finnen, sideforholdet på vingen, størrelse og plassering av stabilisator....... sikkert flere ting også som jeg ikke husker. Det er mildt sagt utrolig mange aspekter å ta hensyn til ved stabilitet, mange av de er umulige for modellflygere å finne ut av hjemme på hobby rommet. Men det vi må ta hensyn til som vi enkelt kan sjekke er hvertfall dihedral, tyngdepunkt, monteringsvinkelen mellom vinge og stabilisator for å nevne noen.
      Å når jeg først er i gang kan jeg nevne at vinkelen på vingen i forhold til flyet IKKE heter angrepsvinkel som mange tror men monteringsvinkel. Angrepsvinkel er definert som vinkelen mellom vingekorden og den relative luftstrømmen. Altså er angrepsvinkel noe som ikke eksisterer før vingen beveges gjennom luften.

Mvh OJ
      her var det mange nye ord...!
      mvh Joar Ulgenes

Comment

• JanFredrik
        • Sep 2006
        • 491

Originally posted by joar_92
        jeg har bestillt meg et Sapac Extra som jeg regner med jeg får i morgen.

Er dette et bra fly? Er det noen fordeler eller ulemper?

Kom gjerne med forslag til forbedringer(om nødvendig )!

tips og triks atr jeg imot med stor takk!!
        Har hatt det flyet, og det var det flyet jeg liker minst å fly. Det er veldig vinglete, flikker lett, og har høy landingshastighet. Prøver du å lande for sakte, vil det enten flikke, eller faller rett ned. Har opplevd begge deler. Understellet bør forsterkes, for det er UTROLIG bøyelig, og det fører til at du knekker akslingen når du lander, for propellen er så stor at den tar NESTEN i bakken. En jeg flyr med har også et slikt, han har flydd en god del forskjellig, og jeg tror enda ikke at han har hatt en eneste vellykket flytur. (Dvs en flytur hvor den ikke måtte brukes epoksy eller UHUpor etterpå)
        Jan Fredrik Bjordal
        www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

Synd du allerede har bestillt det, ellers så kunne jeg ha kastet ett etter deg.

Må bare slutte meg til konklusjonene ovenfor.

S

Comment

• joar_92
            • Aug 2007
            • 183

hmm... jeg får prøve å få det i lufta og ned igjen... så får jeg fly heli mens limen tørker..
            mvh Joar Ulgenes

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

Er det ikke lurere å ha slike spørreundersøkelser før du kjøper fly???
              Slike modeller som du får kjøpt hos brapris.no osv... er sjelden noe suksess.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

For å si det rett ut. Det er ikke slike modeller man starter med.
                Jovisst, du får det helt sikkert opp. Og det kommer garantert ned igjen også, ganske fort. Og ender i biter.
                Man kjøper ikke sitt første modellfly fordi man synes det er fint (tøfft). Ingen modeller, tøffe eller ikke, er særlig fine når de er krasjet.
                Det lureste du kan gjøre, etter du har mottatt det, er å la det bli liggende i esken, og heller spørre (her) først hvilken modell det er lurt å starte med. Og heller bruke opp den modellen først, før du pakker ut Extraen.
                Da har du i alle fall et håp om å lykkes, uten alt for mange nedturer.
                Harde ord, men verden er vanligvis ikke alltid slik man ønsker den skal være.

olle

Comment

• joar_92
                  • Aug 2007
                  • 183

harde ord her jah... den spørreundersøkelsen var vell bare for morroskyld..!
                  mvh Joar Ulgenes

Comment

• ERJ
                    • Aug 2007
                    • 935

Originally posted by olle
                    For å si det rett ut. Det er ikke slike modeller man starter med.
                    Jovisst, du får det helt sikkert opp. Og det kommer garantert ned igjen også, ganske fort. Og ender i biter.
                    Man kjøper ikke sitt første modellfly fordi man synes det er fint (tøfft). Ingen modeller, tøffe eller ikke, er særlig fine når de er krasjet.
                    Det lureste du kan gjøre, etter du har mottatt det, er å la det bli liggende i esken, og heller spørre (her) først hvilken modell det er lurt å starte med. Og heller bruke opp den modellen først, før du pakker ut Extraen.
                    Da har du i alle fall et håp om å lykkes, uten alt for mange nedturer.
                    Harde ord, men verden er vanligvis ikke alltid slik man ønsker den skal være.

olle

Dette svaret bør nok Joar - og mange, mange flere nybegynnere - ta på særdeles alvor!

Mvh Einar - har en nabo som startet med Mustang...han flyr ikke lengre...

Comment

• opa
                      • Jan 2007
                      • 717

jeg hadde dette flyet og det er det verste jeg noen gang har flydd. og jeg har harr MANGE billigfly fra brio og toys r us. jeg hadde alle utslag på fult hele tiden og den klarte ikke loop etter rett flyging, måtte stupe først. svingene var verst og pga. høyderoret, balanseriret var ganske pressist men en gang jeg rollet den datt hele greia fra hverandre.
                      Joakim L. T. 94-Modell
                      ---------------------------------------------------
                      Aeroworks - Extra 300
                      Extreme Flight - Yak 54E Profile
                      Crrc-Pro GF26I
                      EG - Yak 54 26cc
                      Kyosho - Edge 540 .50
                      C Goldberg - Cub med flottører
                      OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

Working...