Unconfigured Ad

Collapse

Vil en isoporplate på 2400mm*1000mm*20mm kunne fly?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

    #61
    Programmere throttle da? futaba 9c

    Styringen er en Futaba 9c og throttle Oppsettet er litt kinkig for meg.

    Derfor spør jeg dere om følgende:
    Jeg har altså montert to motorer med hver sin servo.
    Jeg vil kunne styre begge servoene likt med throttlestikken. Til dette punktet går det greit. Men så vil jeg kunne styre den ene motoren med glidebryteren på høyre side uavhengig av den andre motoren. Denne funksjonen skal kunne slåes av og på med en bryter(G) til hit går det nesten bra, men vribryteren virker feil vei av det jeg vil den skal gjøre... jeg får ikke reversert den. Jeg forsøkte å sette opp motoren som er mixet til vribryteren både på aux 1 og aux 2, men den går altså feil veg.. :?:
    noen forslag??
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment

    • Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

      #62
      Nå har jeg ikke 9C-senderen, men går det ikke an å gå inn på funksjonen for sleiden (f.esk FNC) og sette retningen der? Har aldri prøvd dette da jeg ikke pleier å bruke to servoer på to motorer mixe mot hverandre på denne måten....
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

      Comment

      • elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

        #63
        kan du ikke bare snu servohornet ditt 180 grader da?
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment

        • nybegunda
          • Jun 2003
          • 729

          #64
          Det er ikke lett å dekke hele problemstillingen i ett og 1. spm. Saken er den at servoene virker riktig vei når de er mixet sammen på throttlestikken.
          Når jeg derimot bikker over bryteren for å kunne kjøre den andre motoren individuellt, går servoen motsatt vei av hva jeg ønsker. For meg føles det mest riktig at gassen øker når jeg drar "slideren" på høyre side fremover(samme vei som gassen), men da synker turtallet på motoren i stedet. Det ser ikke ut til at det hjelper å reversere hverken kanaler eller stille %verdiene fra - til pluss heller.
          Ikke finner jeg noe sted hvor jeg kan reversere retningen på selve slideren heller.
          Jeg stikker ut i garasjen og mixer meg videre intill videre så får vi se hvordan det går...
          Flere tips mottaes med takk!
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #65
            Reversèr begge servoene. Så reversèrer du throttlekanalen...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • nybegunda
              • Jun 2003
              • 729

              #66
              Vi fikk forsket oss frem til en løsning...hva vi gjorde er et mysterium, men det hadde noe med throttle/needle mix, p mix1, flytting av rorhorn, reversering av kanaler, snuing av %verdier og justering av ofset verdien.
              Den virker iallefall akkurat som ønsket og det er jo det viktigste.
              Skulle gjerne hatt et kurs i programmering av den radioen...
              Nå er den klar for neste jomfrutur igjen
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment

              • joar_92
                • Aug 2007
                • 183

                #67
                har du bilder av grommsakene med de to motorene?
                mvh Joar Ulgenes

                Diverse som svever oppe i det Blå.

                Comment

                • Helifllight
                  • Nov 2007
                  • 1

                  #68
                  Bilder finner du på side 2.

                  Comment

                  • nybegunda
                    • Jun 2003
                    • 729

                    #69
                    Da er siste kapittel skrevet og prosjekt flak 2000 V2 0.1 er avsluttet!
                    Her er forklaringen:http://www.youtube.com/watch?v=DjUBDHXGSU4
                    Nå er det SQUARE 1000V1 90210 som ligger på byggebordet!
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment

                    • Jøllsrud
                      • Oct 2007
                      • 469

                      #70
                      Litt lim og tolmodighet så er den fin igjen den der?

                      Comment

                      • Torstein
                        • Nov 2005
                        • 344

                        #71
                        Vi gjentar spørsmålet fra publikum: "Ka som skjædde??". Den fløy jo bare så fint!

                        Så vi antydning til iboende "strukturelle problemer" før starten på noe som kan ha ment å være half cuban eight?

                        Comment

                        • nybegunda
                          • Jun 2003
                          • 729

                          #72
                          Iboende strukturelle variasjoner er her en innebygd og vel gjennomtenkt faktor.
                          Dette er jo helt vanlig på store fly også bare se ut på vingene når du flyr i turbulens.
                          nok pisspreik!
                          Jeg hadde satt på to stk "12 kg" metallgearservoer av typen HEXTRONIC/TOWERPRO.
                          Etter noen sekunder i luften fant servoene ut at de ikke ville levere 12kg, og klarte ikke flytte rorene lenger
                          Etter krasjen koplet jeg sammen servoene, batteriet, voltspyen og mottakeren igjen for å finne ut hva som var grunnen til at jeg ikke fikk nok utslag på rorene. Da kunne jeg stoppe servoen på servohornet med tuppen av lillefingeren. Batteriet var fremdeles helt fullt. Ikke hjalp det å sette på et helt nyladet batteri heller... Etter en stund testet vi igjen og da virket servoene endel sterkere igjen, men langt i fra like sterk som de var i begynnelsen.
                          Jeg har hørt at servoene var av tvilsom kvalitet tidligere, men tok sjangsen på å bruke de på denne saken
                          Last edited by nybegunda; 11-02-08, 01:10.
                          Tor Helseth
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment

                          • ERJ
                            • Aug 2007
                            • 935

                            #73
                            Originally posted by nybegunda
                            Da er siste kapittel skrevet og prosjekt flak 2000 V2 0.1 er avsluttet!
                            Her er forklaringen:http://www.youtube.com/watch?v=DjUBDHXGSU4
                            Nå er det SQUARE 1000V1 90210 som ligger på byggebordet!

                            Så mange timers tenking og jobbing...også klimakset med en så dårlig slutt...

                            Mvh Einar - nei og nei...
                            Last edited by ERJ; 11-02-08, 01:11. Reason: Svaret kom mens jeg skrev...

                            Comment

                            • nybegunda
                              • Jun 2003
                              • 729

                              #74
                              Du må ikke være lei deg Einar!
                              Det var jo en knall finale, var det ikke det da?
                              Litt kjedelig at servoene skulle være grunnen til at den gikk ned, men jeg har en plate til liggende..
                              Selve byggingen tok ikke så lang tid så mesteparten av tiden gikk med til å vente på fineværet. Tenkingen skjer for det meste rett før jeg sovner om kvelden. God sovemedisin det!
                              Tor Helseth
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment

                              • ERJ
                                • Aug 2007
                                • 935

                                #75
                                Godt og høre at du har en plate til og ikke minst, har et ungdommelig mot til et nytt
                                forsøk...Sant og si - ut fra videoen - var der kapasitet til noe stort...I mere enn bokstavelig forstand!

                                Mvh Einar - som ønsker skikkelig lykke til med neste flygedoning!

                                Comment

                                Working...