Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei noen her som flyr (Clik) trenger noen anbefalinger tips /erfaringer
Hvordan vil dette oppsettet passe ?
AXI 2204/54
Hyperion Titan 10A børsteløs fartskontroller
Hyperion 300mah 20C batteri 11,1V
3 stk Waypoint W-060 servoer
Alf-Reidar Mortensen
Mine fly
33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
30% yak 54 dl50
Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
PA Ultimate Amr
MC-24/Hott
Under Bygging
Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
Midlertidig stopp
Hei
Jeg har flydd denne en god stund nå, og av de modeller jeg har vært borti i løpet av de 4 siste år er denne den som jeg likte best. Modellen er nok mere enn F3Ai modell enn en renhårig 3D maskin. Jeg skal nå igang med nr.2.
Den må avgjort ikke bli for tung for å kunne beholde sin presisjon og flyferdigheter og allerede etter noen runder med limpistol er det forskjeller å merke.
Jeg vil anbefale en lett motor som kan trekke omlag 250 gram statisk på 2s lipo, og med det har jeg sagt at 2s lipo klart er å foretrekke i en F3Ai sammenheng. Med 3s flyr man med en følelse av overpower man kan glede seg over i 3D. Batteriene bør i begge tilfelle være 350 maH i kategorien 25-30C for å holde best mulig spenning.
Jeg bruker omtrent bare GWS 8040 og synes den gir best ytelse men andre bruker APC 8-3.8 med god erfaring selv om den trekker litt mer strøm.
Min erfaring er at det er lurt å ha mange batterier og ikke kjøre disse i kjelleren - skift heller ofte.
Det er også min erfaring at lipo i denne klassen batterier taper effekt etter forholdsvis få cycler under slik tidvis "råe" drift. De klarer ikke å holde spenningen like godt, men du kan ta ut akseptabel maH og laste tilsvarende inn, men piffen svekkes.
Servoene (W-60) som er vist til her har jeg gode erfaringer med og det samme gjelder regulatoren.
Det er imidlertid en sann flora av ChinaRegulatorer (kloner) tilgjengelige nå og jeg har testet noen av disse og de fungerer helt greit om man aksepterer en litt ulineær throttlerespons. Fordelen er "autolipodetect" men de kan kanskje tappe batteriene uguunstig ved "soft CutOff" når det er tomt.
Ved å skifte batteri litt ofte unngår en denne fella.
Mottaker bør være av den lette sorten og jeg vil nok en gang anbefale Spektrum, f.eks. AR6100 og hvis man er loddekyndig anbefaler jeg å lodde motorledningene rett inn på fartsregulatoren utfra filosofien "ett gram her og ett gram der.......)
Click er noe optimistisk proklamert med flyklar vekt under 150 gram. I en 2s oppstilling er imidlertid 165 gram ordentlig flyklart en grei vekt å oppnå.
Et karakteristisk trekk med Click er hvordan den bremser i nedoverposisjon. Har man litt takhøyde i hallen er dette meget merkbart og i en klasse for seg selv. Med denne modellen kan man virkelig trene runde indorr-looper!
Et par ord om lim.
Jeg bruker UHU mest mulig under monteringen. Jeg fester servoer og enkelte detaljer med limpistol.
Jeg bruker aldri epoxy i slike modeller.
Jeg bruker heller ikke CA fordi det blir for sprøtt.
Når reparasjonsfasen kommer bruker jeg konsekvent limpistol fordi det stabiliserer skjøten best av alle tilgjengelige limtyper.
Vi er så heldige her i Larvik å ha tilgang til indoor så ofte vi vil, så modellene får virkelig kjørt seg.
Litt off topic, men la meg nevne at det det kanskje er lurt å starte med en annen modell om man er nybegynner, f.eks. en Blade. Grunnen til anbefalingen er at de havariene som nødvendigvis må komme, og som vi alle har gjennomlevd, i startfasen lettere lar seg utbedre på en Blade. En knust Click er utfordrende å reparere tilbake til opprinnelig tilstand. Bladen tåler det meste men flyr som ei kråke.
Hei..
Har vært så heldig å få låne stikkene på en Clik med vekt på ca 160g og den er virkelig en "snyggflygare". Der ender også mine erfaringer med den modellen, frem til jeg får kjøpt meg en selv da...
Dog har jeg selv Jazz, Clik sin "stygge fetter" (Et fargeskjema bare en produsent kan like ). Modellen er forøvrig noe større enn Clik
Min Jazz hadde jomfrutur sist søndag med flyvekt på 143gram, og det fikk åpnet øynene mine for hvor viktig det er å spare vekt. Etter å ha testet andre Jazzer på 170 og 200 gram kan jeg rapportere om enorme fordeler ved vektreduksjon. Videre planer for min Jazz er å endre regulator fra 10A Hyperion (17gram) til en Turnigy på 7g, samt gå over til lettere batteripakker (sparer ca 5-7 gram) - der jeg håper å komme ned på 130 gram totalt.
Modellen er utelukkende montert med tyntflytende kontaktlim for laves mulig forbruk av lim.
Utstyr brukt for å oppnå 143 gram:
- 1600kV motor (17g )
- 2s 300mah lipo (25g)
- Servoer (1x3,6g og 2x 4,3g)
- Skeptrum AR6100 (3,5g)
- Hyperion Titan 10A (17g inkl plugger og kabler)
Så min kommentar til oppsettet du beskriver:
Jeg vil anta at du havner ut med en totalvekt på et sted mellom 170 og 180 gram, og dette vil etter alle solemerker gi deg en velflygende modell.
Det er mer enn nok power i det oppsettet der, og mange vil kanskje hevde at det er unødvendig mye. Min erfaring er at mye power krever meget presis og kontrollert bruk av throttlestikka for å få manøvre til å bli jevne og fine.
Min konklusjon på spørsmålet er derfor: Du kommer til å få en velflygende modell - men for hvert gram du klarer å barbere bort blir opplevelsen enda litt bedre.
Hvis du har utstyret liggende får du gjøre en vurdering av hvor mye du vil legge i det, men om du skal kjøpe inn nytt vil jeg anbefale deg å se på både lettere og rimeligere løsninger..
Lykke til.
Hei
Takker for svarene ,var som jeg tengte at oppsettet mitt ville bli litt i tyngste laget,
må vel se meg om etter en annen løsning,skal jeg ha meg en CLIK ..
og det har jeg lyst til (skall ha)
venter i spenning på byggebloggen din Affa
Alf-Reidar Mortensen
Mine fly
33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
30% yak 54 dl50
Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
PA Ultimate Amr
MC-24/Hott
Under Bygging
Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
Midlertidig stopp
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment