Unconfigured Ad

Collapse

Vil gjøre det meste rett med engang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Vil gjøre det meste rett med engang

Prøvde en Pico slow stick her om dagen og holdt på å le meg ihjel (rasende morsomt). Så veien blir da kort til å bestille det samme eller liknende (kansje en Tiger Moth?). Uanstt så trengs det litt utstyr for å få en slik modell i luften og da er det jeg må be om hjelp.

Servoer: Har Hitec HS-85BB men vurderer Waypoint sine W-064 eller W-150 til 120kr. Disse er enten noe dritt eller så er de utroligt rimlige, føler at opinionen er positiv til Waypoint servoer, har jeg rett?
    Med tanke på fremtidige fly (3D) hvilken av servoene bør jeg velge?
    Eller er det uegnet til dette?

Motaker: Har en Hitec Electron 6 som virker grei men har inntrykk av att Schulze alpha-435 4kan minimottaker er ett sikkert valg om jeg må ha lettere og flere mottakere, er dette riktigt observert?

Batterier: Her er det jeg har bestemt meg for å gå rett på Li-po pakker (E-tec hos Griffin ser bra ut) men hvor store batteri pakker bør en kjøpe (med tanke på fremtidigt kombinert bruk i ett eller annet 3D fly også) til en Slow stick. Tenker da på 2 eller 3 celler, 700mah eller 1200mah? Hva bruker dere?

Lader: Blir vel en APACHE SMART Lithium Polymer Charger (SMARTCHG-4 2500 - Dedicated Lithium Polymer charger for 1 to 4 cells* (3.7V ~ 14.8V)
    250, 700, 1200, 1700, 2000, 2500mA charging rates), den burde vel holde noen år?

Fartsregulator: Her er jeg helt grønn, trenger hjelp til å finne en regulator som passer til Lipoly og børste motorer (fra 280 motorer og oppover, har ikke peiling på hvor mye en giret GWS 300 med 9x8 propell td. drar i A kontinuerlig). Jeg ser at det finnes regulatorer som kan programeres fra PC`n med USB kabel, er dette noe å satse på eller er det bare unødigt fordyrende i denne klassen?

Takker så mye på forhånd, tror dere skjønner hvor jeg vill. Server meg gjerne ferdige oppsett som funker for dere eller liknende.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!
  • Kekar
    • Apr 2003
    • 123

Ser att Mega har ett oppsett som virker

What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• Niklas
      • Sep 2003
      • 899

Du likte den altså? hehe, hadde en liten mistanke bom det ja.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Det var da svært så mange spørsmål på en gang...

Må bare si at jeg selv har hatt det utrolig moro med elektro etter at jeg oppdaget mulighetene for noen måneder siden.

Jeg har selv brukt Hitec HS-55 servoer og Electron mottaker i en del fly nå og liker ikke mottakeren.. den glitcher en gang i blant, men har tross alt gitt meg mange timer i lufta i vinter. Glitcher får jeg ikke på min nye MPX Pico RX som er mye lettere og skal ha kortere rekkevidde og er min hoved-RX på el nu. Men Schulze er på ønskelisten (MÅ ha)! Hitec-servoene har dessverre sviktet meg allerede som splitter nye.. 1 av 6 som er prøvd fikk spasmer. Jeg ville gått for Waypoint, basert på andres uttalelser og ikke egne erfaringer! Velg den nest minste (084) som drar litt mer enn HS-55 (1,5kilo) og veier det samme. Holder på de fleste depron/slowfly. Og lurer du på prisene: sammenlign gjerne prisen HS-55 mot Waypoint i utlandet og bli overrasket

LiPo og den laderen du har sett på vil sikkert gi deg det du trenger. 2 eller 3 celler??? Skal du kjøre GWS`er opp til 370 bør du gå for 2 celler. Mine erfaringer så langt er at 700 E-Tec er like stive på strømleveranser opp til 8 Amp som 1200-cellene og vekta teller mest for meg da = 700. Se opp for nye og stadig bedre celler! Her skjer ting heldigvis :P

Hvorfor 2 og ikke 3 celler LiPo??? Du satser tydeligvis på børstemotorer og ditto regulatorer... enkle regulatorer som sannsynligvis vil tappe 3-cellers LiPo for langt ned!! Og gir litt i overkant av spenning til sånt bruk. En gira 370 vil trekke ca 7 Amp med rett propell så en regulator bør klare minst 10 Amp. Jeg har nylig gjort meg svært gode erfaringer med en 370-motor og GWS 480E regulator!! (Se artikkel på Acro-isopor-depronmodell som releases her veldig snart...) 480-regulatoren takler 20/30 Amp og er billig.
        Og vær spesielt obs på at ukritisk eksperimentering med propellere utenfor leverandørens tabeller kan gi store økninger i strømtrekket.

Den nyheten jeg la ut om Castle sine regulatorer som kan programmeres via USB gjorde at jeg selv kasta meg rundt for å skaffe meg en (MÅ ha), men det er jo umulig å få tak i! Populære kanskje?? Og: vi snakker her om regulatorer for børsteløst.......

Ferdig oppsett?? Nå har jeg slitt ut et par depronfly og har prøvd 3 forskjellige "flytyper" som er vidt forskjellige i flyegenskaper og hastighetsområde samt at jeg bygger et par andre typer i tillegg... felles for dem er at dem veier 280-350 gram men der er det slutt på likhetene også. Hva slags flyging vil du bedrive?? Hovring, vindstille, tåle en bris, sakte, fort, vanvittig fort osv osv...?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Har flydd med ett oppsett som er greit i vindstilla men tror jeg trenger nok krefter til å hale meg frem i en liten bris (bor jo på nordvestlandet ), drømmer om å kunne hovre men tror jeg da må punge ut for børsteløst oppsett og det har jeg fortiden ikke råd til så det får bli nok til en bris og sakte. (kansje kunne lande på kaffebordet til naboen, slik at han også blir hekta på slow fly ).
          Så 2cells E-tec 700mah bør settes opp på lista? noen som vet hva en slik pakke veier? (og gjerne hva en 2cells 1200mah pakke veier også, da der ikke var noe vekt info å se på siden til Griffin).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Kekar
            • Apr 2003
            • 123

E-Tec 700 cella veier 15.1 gram pr stykk +ledning og lodding og krympestrømpe.
            E-Tec 1200 2S veier 53 gram i henhold til Troy Bishop (www.b-p-p.com) , har ikke kontrollmålt mine 3S for å sjekke om opplysningene stemmer.

Troy har også Phoenix sin USB inne http://www.b-p-p.com/phx-link.htm

Her er også en link til en helt standard Slow stick og det ser da ut til att den virker greit http://privat.bluezone.no/kekar/SlowStick.wmv

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

700 2S = 35 gram
              1200 2S = 55 gram
              1800 2S (LiIon) = 76 gram

Alt i følge min elektroniske kjøkkenvekt som ikke innehar noe kalibreringsbevis og ei heller kontrolleres av Vektkontrollen... Og alle målinger inkluderer loddinger, krympeplast og JST-plugger....

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Slow Stick`n har disse batteriene som anbefalte batteri:
                Anbefalt batteri: 2/3AA 270-400mAh/7.2V-8,4 eller 750 mAh Nimh AAA 8,4 volt
                Noen som vet hva de 2 pakkene veier?
                Forøvrigt så virker tallene dine troverdige Joo
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Kekar
                  • Apr 2003
                  • 123

Her er linken direkte til GWS sine tabeller på batterier

Comment

• Samsung
                    • May 2003
                    • 184

Link til en siden med testdata på diverse elektromotorer

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Har gått igjennom linkene og funnet att anbefalte batteri veier fra ca 78g til over 100g (mye på 90g). Så ett E-1200 2S på 55 g vil faktisk spare minst 23g (sansynligvis nærmere 35g), dette vil mere enn oppveie litt tyngre servoer (W-084 på 8,4g hver) og en Electron 6 mottaker (13g).

Det ser ut til at det foreløpige oppsettet er original motor (280) m/gir, 2stk W-084 servoer, min elektron 6 mottaker, E-tec 1200 2S pakke (2stk tror jeg) og.....fartsregulator? kansje den GWS 480`n?

Hum hum, det blir noe sånt som 240kr (servoer) + 320 (2 stk E-1200 2S) + 400kr (fly) + 540kr (ladder) = ca 1500kr + fartregulator, har en Digi-control X fra Jamara (5-10celler, 22A) jeg kan bruke. Dette er vel egentlig veldigt rimeligt (her er jo en lader med i bildet også). eller hva?

Takker for info folkens det har vært helt uvurderligt, ser gjerne at innspill fortsetter å komme inn da jeg nok ikke bestiller helt med engang (hvill gjerne ha tilbakemeldinger på oppsettet).

En ting til: hvor mye utgjør en vekt besparelse på minimum 43g (hved bruk av E-700 2S pakke) frem for en vekt besparelse på minimum 23g (hved bruk av E-1200 2S pakke) i økt flytid og akro evne? (og ikke komm med ca 20g da, ok ).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Ja som du sa: 20 gram

Det er alltid en ide å jage etter lav vekt og spesielt på elektrofly. Vektbesparelse på 20 gram er godt merkbart i en Vertigo men ikke fullt så kritisk i en Pico Stick etc.
                        Hovring innendørs blir atskillig behageligere med 20 gram mindre mens lett acro og leking utendørs er mer ukritisk.
                        Likevel: spare 20 gram her og 10 gram der og litt mer her gir seg store utslag når du summerer
                        Du klarer deg nok med en mindre regulator enn den 480E jeg kjører i et av flyene mine, men siden prisene på GWS sine regulatorer er så lave er det ikke mange tierne å spare på å kjøpe en som såvidt holder. Jeg har prøvd en av de absolutt rimeligste regulatorne (måtte ha siden den var så liten og søt) men den gir mye tregere gassrespons. Vet ikke, men regner det kommer av simplere pulser/lavere frekvens?

Comment

• affa
                          Administrator
                          • Jul 2002
                          • 5877

Problemer med å skaffe Caste Creation 10 Micro?

Det er 2 stk i postgang på vei til meg sammen med USB programmereren.

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Jada jeg vet jeg sa det kom til å ta lit tid før jeg bestilte noe, jeg innrømmer herved at jeg er ett svakt menneske (i liket med noen andre jeg kjenner her på forumet ).
                            I dag bestilte jeg fra Griffin models :
                            2 skt E-TEC ET-1200 2S Lipoly batterier a kr 160 = 320kr.
                            1 stk E-TEC charger 4 540kr.
                            2 stk Waypoint W-084 servoer akr 120 = 240kr.
                            2 stk JST Female kontakter m/ ledning a kr 20 = 40kr.
                            2 stk JST Male kontakter m/ledning a kr 20 = 40kr
                            Sum 1180kr.

+ 1 stk Pico Slow Stick fra Berum modellhobby til 400kr.

Har en litt nagende følelse av å ha glemt noe fra Berum modellhobby.... kansje litt reservedeler. Hva bruker å gå i stykker på disse flyene?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Stemmer affa.. jeg maila allerc men fikk ikke svar. Merkelig nok bestilte jeg også 2 stk micro 10 og USB-snitt.. ikke min pakke du får?????? Kan jo være at svarmailen er spist opp av brannmuren på PESEN Prøver på nytt. (MÅ ha)

Bra Vingemutteren, du er så tålmodig at.. gikk jo flerfoldige timer før du bestilte (Men MÅ man så MÅ man)

Tror det er mange som er interesserte i å høre andres inntrykk av Waypiont-servoene, gi tilbakemelding. Stickene kjenner jeg ikke så godt, kanskje andre som vet?

Comment

Working...