Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deltavinge - artig som fy!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deltavinge - artig som fy!

    Etter en heller mangelfull landing med Speezien min (se forklaring under Krasj-emnet), sto jeg med valget: bygge opp igjen denne, eller finne på noe med utstyret?

    Jeg gikk for en mellomløsning; finne på noe med motor og radioutstyr først, for så å bygge opp igjen den herpa stakkaren.

    Spørsmålet var: hva er det man skal finne på? Budsjettet tilsa at det ikke ble noen dyre innkjøp, så jeg surfet litt rundt.. Fant til slutt WWW.PIBROS.DE - Pibros, Delta, Depron, Baupläne und mehr... , en side som forklarer litt om deltavinger laget av depron.

    DEPRON! Det var løsningen! Med lite vett og friskt mot, satte jeg kursen mot jernvaresjappa. Og lykken sto meg bi, de hadde 6mm depronplater.
    Vel hjemme sier tegninga 3mm. Au. Jaja, da får man finne på noe sjøl. Tok utgangspunkt i tegninga, men ville ha en litt større og mer stabil modell, og forstørra flyet fra de opprinnelige 80cm vingespenn til 1 meter blank. Kasta på litt tape, ror, motor (speed400 med gear) og servoer.

    Det begynte å bli mørkt, det var dårlig med strøm, men må man så må man. Kastet maskinen litt småskeptisk ut i skumringen - og... det fløy!
    Grunnet lite strøm, ble det bare 3-4 minutter cruising rundt over plenen, men det fløy!

    Justerte ror senere på kvelden, la inn MYE mer utslag (ca 30% opp, 35% ned), ladet batteriet, og gjorde klart for ny prøvetur dagen etter.

    Vel, etter å ha fløyet denne saken for andre gang i går, så må jeg si at jeg er imponert. Maskinen flyr dønn stabilt, roller så fort at man kommer ut av tellinga, og seiler som en gud når man skrur av motoren.. Flytid er ca 15 minutter med 7x KAN1050..

    Jeg skal få tatt bilder av tingen når jeg får tak i et kamera og legge ut her.
    Om noen vil ha tegninger / mål, så send meg en melding

  • #2
    Hørtes artig ut, problemet mitt er å få tak i depron. Hadde jeg greid det, hadde det sikkert ikke vert like trygt å bo på Valle lenger...

    Comment


    • #3
      jeg trodde også at depron var vanskelig å få tak i, men dengang ei (sa Tordenskiold)..

      Stikk innom jernvaresjappa, om dem selger fliser og ovner, så har dem garantert noe med firmaet optiroc å gjøre. Disse gutta har depron i 3 og 6 mm.. Bare å bestille plater!

      Comment


      • #4
        Kansje Jernia??? Eller coop Obs, De reklamerer jo med: alt du trenger, for litt mindre penger... eller ....

        Comment


        • #5
          en kompis bestilte 4 plater på jernia nå på mandag.. Null problem, kommer på tirsdag. Artig

          Har vært ute en tur nå, frisk vind. Var kjempemorro helt til det ene rorhornet løsnet.. Spørs om det var litt mangler ved byggejobben..
          Den ble mildt sagt kilen å fly med et fungerende ror ass.. Men, jeg fikk da maskinen ned på et vis - og den ble ikke ødelagt.

          Comment


          • #6
            Da har jeg fått smekka ut en kjapp side med bilde og tegning av denne saken.

            Sjekk her

            Comment


            • #7
              er det noen som vet hvor mye man må ut med for en plate depron?

              Comment


              • #8
                Originally posted by espentann
                er det noen som vet hvor mye man må ut med for en plate depron?
                Rundt 65 hvis du kjøper det på en byggforhandler. Selv som elektromann (underlag til varmekabler) kan jeg få dette til halv pris

                Comment


                • #9
                  Seriøst så er 65 kr rådyrt vel (det er 40 plater i en 3mm pakke og 20 plater i en 6mm pakke (samme volum og det tilsier vel 130kr for ei plate med 6mm depron?), uansett så snakker vi om 40 x 65kr = 2600kr for en pakke med 3mm Depron. Det må vel finnes plasser som selger hele pakker adskilligt rimligere (65kr er vel en sånn 1 plates pris vil jeg tro)?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg betaler 50kr for en plate 3mm depron og er ikke helt fornøyd med prisen.. men det er jo ikke så dyrt hvis man bare skal lage et fly. Det er verre hvis man skal dekke hele gulvet.

                    Jeg har også en side med bilder av depron-deltaen min: 404 Not Found (Denne har ikke motor)
                    Run, live to fly, fly to live, aces high!
                    Erlend Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Ringte i sted til Maxbo proff i Ålesund (blindheim) og spurte på pris på en hel pakke 3mm Depron på 40m2 (40 plater i pakken). Han kunne ikke svare på stedet og fikk tlf nr mitt for å komme til bake til saken når han har funnet ut prisen. Har han ikke ringt i morgen middag får jeg ringe opp igjen og mase (i søster selskapet Maxbo Larsen i Ålesund ventet jeg i over 3 måneder på bestilte Depron plater og har ennå ikke fått de så det tar vel litt tid er jeg redd).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Har han ikke ringt i morgen middag får jeg ringe opp igjen og mase (i søster selskapet Maxbo Larsen i Ålesund ventet jeg i over 3 måneder på bestilte Depron plater og har ennå ikke fått de så det tar vel litt tid er jeg redd).
                        Om han ikke ringer opp igjen innen i morgen, så er det bare å mase.. Det handler om en kjapp telefon.. Har selv jobbet innenfor maxbo noen år, og vet hvor de bestiller.. Det tar ca 15minutter å finne den prisen der...

                        Comment


                        • #13
                          Søren.
                          Stakk innom jærnia i dag og de hadde ikke depron..

                          Må vel på maksbo, da eller?
                          Er det noen mulighet for at comfort (Rørleggerfirma) har

                          Comment


                          • #14
                            Absolutt mulig at rørleggere har/skaffer. Har hørt priser helt oppe i 98,- pr plate, men innkjøpsprisen er vel ca. 38-40 kroner...?
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              ok. Hvor stor er en plate?

                              Comment

                              Working...
                              X