Unconfigured Ad

Collapse

Sjøfly i saltvann?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joar_92
    • Aug 2007
    • 183

Sjøfly i saltvann?

Hei.
    Lurer på om jeg skal kjøpe meg et Wilga 2000 eller liknende. Men her jeg bor er det bare saltvann. Kan el-oppsettet ta skade av landing i saltvann?

Dersom noen har forslag til andre sjøfly til maks 2500kr (helst rundt 2000) så må de si ifra! Bør kunne lande på "strand og i vann". Har radio, 9g servoer(tror jeg har rundt 7 til overs), lader. resten skal kjøpes!

mvh
    Joar
    Last edited by joar_92; 28-06-08, 22:07.
    mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

Er vel ikke å anbefale å fly på saltvann, ser om landingene går bra vil det alltids komme litt saltdunst på utstyret ditt som ant vil ødellege det etterhvert.
    Får du en stuplanding så ryker utstyret ombord gansje sikkert. I ferskvann tåler det ganske mye før det blir noe ødelagt.
    Ready,cessna fra italienske arc er det beste jeg har sett når det gjelder sjøfly.. de er laget av plast og isopor som er ypperlig til vann.. selges hos throttelstore, ikke så dyre heller..
    betennelse i flynerven..

Comment

• thomaskj
      • Apr 2003
      • 92

Det er ingen tvil om at saltvann ødelegger men hvis flyet er "expendable" og såpass lite at en feil i elektronikken ikke vil være farlig for deg selv eller andre så går det an å fly på saltvann likevel. Selv fløy jeg en speed 400 sak i to år på saltvann og den fungerte fint til tross for jevnlig dynking av alle komponenter. Det kom grønn guffe ut fra under plastikken på regulatoren men den fungerte like fint for det.
      Men som sagt, tenk sikkerhet, det er nok bare et tidsspørsmål før et eller annet svikter pga av korrosjon.
      --
      Thomas Kvitle Jenssen

Comment

• jeeeeeeright
        • Mar 2008
        • 1052

Drepte en regulator og et lipo-batteri under en take-off spagat/velt med wilga i sjøen, men ellers er selve flyet såpass høyt over vannet at det stort sett holder seg tørt. legg en stripe kraftig tape over batteriluke før du setter det på vannet så går det sikkert helt fint!
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• william123
          • May 2005
          • 2330

Har selv flydd et par turer fra sjøen med min gamle Wingo. Dette gikk helt fint og jeg merket ikke noe annet enn at det smakte salt av flyet etterpå Passer du på at flyet ikke tipper over eller krasjer i sjøvann tror jeg det vil gå helt uten problemer.
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• joar_92
            • Aug 2007
            • 183

takker for alle svar.
            mvh Joar Ulgenes

Diverse som svever oppe i det Blå.

Comment

• Ponus
              • Apr 2007
              • 104

Har flydd på saltvann i over et år med Cessna sjøfly. Jeg har ikke hatt et problem og har til og med krasjet i sjøen (mye mykere en asfalt ) Jeg bruker store mengder 5-56 etterfulgt av silikonspray. Jeg spyler med ferskvann etter bruk (ikke direkte på elkomponenter), tørker godt og behandler så med 5-56 og til slutt silikonspray. Motoren får godt med vanlig 2-takts olje. Jeg har flere ganger dyppet motoren under saltvann under start slik at denne stopper full av vann. Det er bare til å starte opp igjen og la motern gå seg til.

Inen ting å lure på.......sett i gang!!!!
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

Comment

Working...