Unconfigured Ad

Collapse

Lite fly til parken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • helgep
    • Sep 2008
    • 5

Lite fly til parken

Jeg fikk en Kyosho Minium Cessna av min da fire måneder gamle sønn til jul. Tanken var å fly den inne i en gymsal i kjelleren på jobben. Sist jeg fløy noe var i tenårene, og da var det en ganske så nervøs liten balsakonstruksjon med en Cox .49 i nesen (kun full gass) og en 2-kanals bilradio som fjernstyring. Det var derfor litt utfordrende å fly inne i en trang og liten gymsalsal. I tillegg måtte jeg lære meg å lande kontrollert, noe jeg aldri egentlig fikk anledning til med balsa-kråken.

Den overlevde flere turer uten skader, men jeg tok til fornuften og tok den med hjem. Vi har en liten park noen minutter hjemmefra. Den ligger i et villaområde og siden folk har egne hager er den stort sett tom for folk og passer greit til flyving men et så lite fly (18 gram, 38cm).

Det er stor morro og jeg begynner å få bra kontroll på den nå. Den flyr stabilt og fint og har ingen problemer med å loope, men motorkraften er ikke all verden og rekkevidden på senderen er dårlig. I tillegg er den så liten og lett at den knapt tåler vind i det hele tatt.

Jeg ser etter gode tips til modell nummer 2. Helst noe med balanseror, men likevel relativt stabilt. Jeg sliter med å finne noe smått. De fleste modeller ser ut til å være en meter eller mer og en halv kilo flyvekt. Det blir litt i overkant for det arealet som er tilgjengelig.

Jeg kan vel alltids kjøpe meg en Piper Cherokee i samme serie, men den er like liten og lett og har heller dårligere skyvkraft i forhold til vekt.

Vet noen om en modell som kunne passe?
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

depron modeller er vel løsningen her vil eg tro.Lav vekt.lav vingebelastning = lav hastighet om man vil,eller må pga størrelse på område.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Sjekk ut http://www.rcgroups.com/foamies-scratchbuilt-428/ ! Jeg har fløyet STC tegnet av Waterdog med en 15 gr hacker-motor, flyr såpass bra at jeg har laget en til, men med balanseror. Venter på godværet. Har brukt både 480 og 800 mah 2 s lipo. Flyr uten problemer på en basketballbane, og i relativt kraftig vind. Depron koster nesten ingenting, kjøpes der de selger bad.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• grønnskolling
        • Oct 2006
        • 355

Har sett etter samme type fly selv (og har en liten Minimum).

Problemet er at så mange også selges med radio. Det har jeg, så jeg ser etter noe uten. En av de få jeg har sett er Multiplex sin Minimag. Finnes det andre alternativer???

Comment

• helgep
          • Sep 2008
          • 5

Takk for gode tips. Livet som fersk småbarnspappa gir ikke så mye tid til overs til bygging, og det er vel strengt tatt flyvingen som interesserer meg foreløpig. Jeg må innrømme at først og fremst ser jeg etter noe som er ferdig bygd, alternativt noe ARF-lignende. Om det finnes noe som passer sånn noenlunde til mine behov, så er jeg takknemlig for tips.

Comment

• Propepperell
            • Jun 2005
            • 1093

Burde kanskje slette denne brukeren???

Peter
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

Comment

• grønnskolling
              • Oct 2006
              • 355

MS Composit Citabria

Noen som kjenner denne og evt noen som forhandler den i Norge:

Ser på RC Groups at noen også bygger den om m balanseror.

Comment

• Biggles
                • Mar 2006
                • 238

Arf/rtf

Det du kanskje er ute etter er RTF(Ready to fly)? Om du ikke er intr i å forske for mye selv - dvs det er en liten terskel å komme over mhp motorer, regulatorer, radioutstyr og smarte løsninger i byggeprosessen.
                Terskelen er ikke stor men den er der, og mye kan man finne svar på her, i butikken om man handler over disk eller hos andre som driver med dette(i vennekretsen?).
                Mulig du (også)raskt finner tilfredstillelsen i å bestille deler fra alle verdenshjørner og programmere en sender som er kapabel til å sende opp en månerakett. Vips så står det en Jet i grasjen din, eller en bensinmodell med 3m vsp - jeg sier bare pass på!

Små flater er det samme som anbefalt over = depron. Bittelitt større og du er på 1-1,2m vsp og da mer stabilitet og raskere fly. Da finner du mange varianter - en jeg selv har er Wilga 2000 til "hjemmebruk", et skikkelig kosefly - stabilt og flyr bra(på hjul eller flottører). Søk her og du finner masse, men det er med Wilgaen som med mange andre RTF av det billige slaget(<2000kr) - radioutstyret kan spille deg mange puss. Nettbutikkene som annonserer her har flere varianter, sjekk ut - du har nå flere arbeidsdager foran deg med "forskning" om temaet.

Comment

• grønnskolling
                  • Oct 2006
                  • 355

Har i grunnen alt jeg trenger, både radio osv. Har greid å mose et par fly allerede Trenger et lite greit fly til å fly på noen jorder rett bak huset (jorde og ikke noe stripe) Ser etter noe passe enkelt å fly. Vurderer også Wing Dragon e.l Wilga er også et alternativ. Problemet er at alt selges med radio. Har en ganske greie en (Futuba 7C), så jeg håper å finne noe uten.

Comment

• helgep
                    • Sep 2008
                    • 5

MS Composit Citabria: Jeg ser at www.rc-seilfly.no har et par andre modeller fra samme produsent. Se under Modeller - Park/Indoor - EPP/Isopor. Kanskje de kan skaffe denne også.

EPP virker helt supert. Antagelig mye mer "krash-vennlig" enn Depron. Synd at de fleste modellene er meteren store. Den eneste mindre modellen jeg har funnet så langt er en flygende vinge (Micro/Mini Swift).

Comment

• helgep
                      • Sep 2008
                      • 5

Små EPP-modeller

Nå begynner det å ligne på noe. Jeg fant to EPP-modeller med vingespenn på ca. 65 cm og flyvekt på rundt 150-180 gram:

Her er en tråd der den første diskuteres (byggetips etc):

Dette er vel ikke de enkleste modellene å fly, men i og med at de er av EPP burde de også tåle en real smell.

Comment

• grønnskolling
                        • Oct 2006
                        • 355

Minimag/E-Starter

Nå har jeg kikket rundt både her og der. og vurderer enten en Minimag eller E-Starter. Ser rundt at mange mener at Minimagen er mer solid, men du kan jo kjøpe to E-Startere til samme prisen (nesten).

Noen som har testet begge evt. har noen anbefalinger??? Kjenner Elaporen til Multiplex fra en Easyglider.

Comment

• grønnskolling
                          • Oct 2006
                          • 355

Da endte det med en E-Starter i første omgang.Modellen ankom i går og det ble bygging til ut i de sene timer. Får håpe den får en lang levetid .

Den blir utstyrt med en Hyperion Z2209-20 og en 20A ESC, regner med at det skulle holde.

Comment

Working...