Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kraftige vibrasjoner i motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kraftige vibrasjoner i motor

    Skulle prøve mentoren for første gang idag. Ved ca halv gass oppsto det voldsomme vibrasjoner i spinner/propell. Skrudde av spinneren, satte på ny propell for sikkerhets skyld og prøvde på nytt. Ble mye bedre men ved ca 3/4 gass så oppstår det fortsatt voldsomme vibrasjoner.

    Alt er nytt, og det er disse delene som er brukt:

    Motoren:
    Siden finnes ikke

    Propellen:
    Siden finnes ikke

    I tillegg har jeg denne:
    Siden finnes ikke

    Noen som har vært borti slikt før, eller tips på hva det kan være?
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    Når du satt fast den plastbraketten som motoren står fastskrudd i , fikk du skrudd den fast igjen med de andre 4 skruene som justerer vinkelen på den?

    Alternativt balansert propellen din?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Har du balansert propellen da? Det er svært sjelden de er bra balansert fra fabrikk.

      Comment


      • #4
        uups. nå var jeg for sent ute ser jeg

        Comment


        • #5
          Platen som motoren er festet i har 8 skruer; 2 skruer holder motoren fast - 2 skruer holder festet fast i flyet - og 4 skruer brukes til å justere nedtrekk og sidetrekk...disse holder ikke festet fast i flyet. Litt usikker på hva du mente "Affa"

          Propellen er ikke balansert, trodde det var godt nok fra fabrikk. Forslag til en god balanserer?
          Hva bruker man til å balansere med? Tape?
          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

          Comment


          • #6
            404 - File or directory not found.
            Den billigste bruker jeg. og den funker den

            Comment


            • #7
              Kan også være lurt å sjekke at aksling er rett og eventuelt ikke propellfeste sitter skjeft.
              Dette ser du fort ved å kjøre motoren uten propell, og se på akslingen forfra. står den stille, eller lager den en liten ring. (står den 100% stille er den rett.) Hvis du har en spinner på så må den også balanseres...
              Edvin
              ------
              http://home.no.net/hansenmh

              Comment


              • #8
                Hei,

                Propell-balansering er lurt det, men APC er generelt bra som basis,og skaper sjeldent store vibrasjoner ... mer som resonans,svak "frekvens" vibrasjon.

                Men en ting som er viktig på EL propellere er hvordan disse sentreres på akslingen ...
                Ser man i detalj på disse ,er navet helt forskjellig enn på glow. Disse skal sentreres på en liten foring som settes inn i bakkant, og ikke på selve akslings-hullet i propellen. Dette må gjøres uansett om hullet passer som det er uten denne foringen. Anvisningen som følger med forteller at dette foringsullet er det eneste presisjonshullet i navet. ( APC )
                Mao, når du monterer propellen skal kun denne foringen være i kontakt med akslingen.

                Generellt tror jeg dette kommer av gods-tykkelesen på navet, som eventuellt ville ha krevet et presisjonsverktøy av brukeren for å få hullet rett i alle akser.


                Bare mine personlige tolkninger av dette.... mine 20-22 " APC el-propellere snurrer fint de

                Kjell O.

                Comment


                • #9
                  Har målt akslingen på motoren nå med et digitalt mikrometer, og den er det 0,07mm kast i.

                  Og når jeg har denne på: Siden finnes ikke
                  Og måler det propellen sitter, så har kastet øket til 0,14mm.

                  Den plastforingen er på plass i propellen, så propellen har anleggsflate på hele propellbredden.


                  Det virker ikke som om det er noe særlig vibrasjon frem til 3/4 gass. Vibrasjonen og lyden kommer helt plutselig.
                  Vet ikke om jeg har stilt rett timing på motor/esc? Hva skal denne motoren ha i timing på 11,1v ?
                  Last edited by junior; 10-09-08, 15:54.
                  ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                  Comment


                  • #10
                    Hva slags maskin sitter dette i?

                    Jeg vet en del slet med resonans i de første Hyp Spitene fordi brannveggen ikke var nok avstivet. Den er satt opp med en slik type motor. Problemene forsvant når man satte dit noen ekstra "spant"

                    Comment


                    • #11
                      Sitter i en multiplex mentor...
                      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                      Comment


                      • #12
                        Har funnet problemet. Oppdaget at festene som går langs sidene på flyet, for å feste motoren, var ikke ordentlig limt helt i forkant av flyet. Limte disse og vibrasjonene i kroppen er borte =)
                        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                        Comment

                        Working...
                        X