Unconfigured Ad

Collapse

Graupner CFK propell.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Hvor fant du den?
    20 tommer på Condoren er perfekt, i den har jeg ti celler lipo og bruker en Hacker B50 XL motor, 6,7 : 1 giring. En treblads 20 tommer tror jeg kommer til å bli bra match på Explorer`n, der har jeg 12 celler, samme giringa men ikke HD kasse.
    Jeg overdriver iallefall ikke når jeg sier at jeg gleder meg til å prøve.

Men greit å vite at det fins

Hollein skulle ha 280 spenn for å sende to propellblad, det synes jeg var ganske så drøyt!
    Last edited by Soarer; 24-10-08, 19:01.
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

"Vingesus i vertikalen"... Og da snakker du om den vertikalen som går oppover? Hauhau.
      Griffin fører jo Blue Airlines sine saker her på berget. Har sikla mye i brosjyra jeg hadde med derfra i sommer. Var 4-5 saker som frista litt.
      Snart på tide å få en Neu-motor til et hobbyrom svært nær meg, folket skryter jo en anelse av sakene.
      Og IKKE så mye snakk om disse gadgetene her inne, jeg er ei svak sjel
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Vingesus i vertikalen ja, som er såppas at det ikke drukner i propell-lyd
        Det er på Condoren det, den store sliter litt mer faktisk.
        Den holder akkurat rett opp, men har ikke samme suset rett opp.

Før jeg gir meg, så skal jeg være fornøyd med det
        Med treblader på 20 tommer og Graupner blad, så har jeg trua.

NeuMotor er så tett mellom stator og rotor, at det kjennes rett feil ut å snurre på propellen med handa.
        Må være en helt ufattelig presisjon i de der, for det er store krefter i sving som må til for å bevege den litt rundt.
        Kjøpte min over dammen hos Esprit.
        Last edited by Soarer; 24-10-08, 19:10.
        Mvh
        Gudmund

Comment

• jijohans
          • Dec 2005
          • 1169

Originally posted by Soarer
          Hvor fant du den?
          20 tommer på Condoren er perfekt, i den har jeg ti celler lipo og bruker en Hacker B50 XL motor, 6,7 : 1 giring. En treblads 20 tommer tror jeg kommer til å bli bra match på Explorer`n, der har jeg 12 celler, samme giringa men ikke HD kasse.
          Jeg overdriver iallefall ikke når jeg sier at jeg gleder meg til å prøve.

Men greit å vite at det fins

Hollein skulle ha 280 spenn for å sende to propellblad, det synes jeg var ganske så drøyt!
          Sjekk nyhets katalogen til Graupner, på www.graupner.com
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Soarer
            • Mar 2005
            • 1856

Ok, takk. Kjekt å vite.
            Mvh
            Gudmund

Comment

• thjesper
              • Dec 2004
              • 70

Litt greie på elekro.

Det er tydeligvis ikke så ofte jeg er på disse sidene-
              Graupner har 20x12 CFK som det groveste for 8mm. bladfeste.
              For 10mm med 4 mm. skrue så har de 20x8, 20x12,5, 22x8 og 22x12,5

Din kommentar Gudmund,til at det er greit med 3-bladet (hub som og er lagervare)20x12 på 12 s når du har 20x12 på 10 s, viser nok at du ikke har god greie på dette!
              Thorbjørn.

Comment

• Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

Sitat ThJesper: "Det er tydeligvis ikke så ofte jeg er på disse sidene- Graupner har 20x12 CFK som det groveste for 8mm. bladfeste.
                For 10mm med 4 mm. skrue så har de 20x8, 20x12,5, 22x8 og 22x12,5

Din kommentar Gudmund,til at det er greit med 3-bladet (hub som og er lagervare)20x12 på 12 s når du har 20x12 på 10 s, viser nok at du ikke har god greie på dette!"Sitat slutt.

Men det har jeg da heller aldri påstått at jeg har...
                Jeg søker om råd her fordi jeg har et spørsmål, både om hvor å få tak i og andre ting, og har mange ganger sagt nettopp det at jeg er ny på elektro, da i andre tråder her på forumet.

Jeg skal IKKE ha 3 blader på 10 celler, men på 12 celler tenkte jeg.
                3 blader på Exploren`n tenkte jeg på med det her.
                Den har 12 celler 6000 mAh Polyquest, og en NeuMotor 1521 i nesa. Regulatoren har vært kjørt på 150 Ampere av en som har peiling, bare for å teste den.

Er det noen med motocalk som kan foreta en beregning på strømtrekket? Eller hva er din kommentar/råd videre på det når jeg ikke har anelse på hva jeg holder på med?
                Det hadde jo vært fint med litt hjelp istedetfor å få på pukkel`n når en lurer på noe synes jeg..

Nå vet vi iallefall at det er mulig å få tak i både Graupnerblader og HUB her i Norge.
                Det var det ikke mange som visste..?
                Last edited by Soarer; 04-12-08, 15:04. Reason: Skrivefeil.
                Mvh
                Gudmund

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Jo, er nok mange som vet hvor man skal handle Graupner i Norge, men når man ikke følger utviklingen (snart 2009) og ikke har en skikkelig webshop, er det ikke alltid så lett å finne frem...
                  (Og til de som påstår det er bare å ringe, så har mange en jobb som ikke gjør det såå enkelt)
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Under construction:

Comment

• Soarer
                    • Mar 2005
                    • 1856

Det vil tydeligvis ta ei god stund før jeg blir noen elektromodell-ekspert, fordi det ser ut til at jeg er ganske så treig.. Men er det mange folk her som vet hvor man skal handle Graupner, men som ikke tipser meg om det?. Jeg vet lite om nettbutikker jeg ikke finner på Kvasir i Norge når jeg søker, så derfor henvender jeg meg hit når det er noe.
                    Så det kan ta noe tid hvis det skal ta to mnd å få svar..

Min interesse i modell spenner så vidt, at det er en hel jobb å rekke over alt jeg kunne ha spørsmål om når det er noe nytt.
                    Og min erfaring sier meg det at jeg får mye bedre tips her enn å finne ut ting jeg ikke har greie på, enn å ta den lange veien selv. Må en vente litt for å få deler, så er det greit det, så lenge en ikke overstiger en leveranse ifra utlandet.
                    Å støtte Norske forhandlere gjør jeg så langt jeg kan. Men når en ikke får svar, så må en faktisk se seg om etter andre som muligens har.

Girkassa jeg har er forresten en "HD" Heavy Duty på 6,7:1, hvor mange ampere blir det, noen?
                    Last edited by Soarer; 04-12-08, 16:46.
                    Mvh
                    Gudmund

Comment

• jijohans
                      • Dec 2005
                      • 1169

Ja, greit å ikke finne opp hjule på nytt, derfor blir det mange timer på high performance forumet på rcgroups.
                      Skjønte ikke helt det siste spørsmålet ditt? Girboxen girer bare ned motoren din slik at man kan dra større prop, og øker momentet på motoren.
                      En mail til Steve Neu ang. motoren din vil løse det meste av problemene dine..
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Under construction:

Comment

• Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

Gjetter på at vi har noen Steve Neu her også, iallefall bra nok for meg
                        Girer ned for å dra stor propell ja, har hørt at det er lurt for å klatre i vertikalen. Her er det ikke speed med motoren på som teller, det tar vi når jeg er kommet opp.

Såppas har jeg fått med meg iallefall...
                        Batteriene tåler ca 150 A kontinuerlig, motoren også, iallefall de sekundene det tar å komme opp dit jeg vil.

Har vært elektriker i 23 år, så litt peiling på noe av det med elektronene og slikt har jeg vel kanskje.
                        Så jeg er spent på om noen har et resultat på hvor dårlig peiling jeg egentlig har..
                        Last edited by Soarer; 04-12-08, 18:43.
                        Mvh
                        Gudmund

Comment

• jijohans
                          • Dec 2005
                          • 1169

Hehe...
                          Mine 1509 og 1512 motoer tåler 250A+ i "burst" mode...Har regulatoren kun på av/på switch og max 3 sek motortid...
                          Sjekk litt på rcgroups og se hva du finner.....
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Under construction:

Comment

• jj
                            • Nov 2002
                            • 1327

Ny info kommer mycket snart
                            Last edited by jj; 04-12-08, 17:15.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

Comment

• Soarer
                              • Mar 2005
                              • 1856

1521/1.5Y F HD6.7:1 motor. Sånn at det er rette specèn. Ellers er det vel nok opplysninger når jeg sier at den er 9,3-4 kilo (fullt ladet lol)
                              Mvh
                              Gudmund

Comment

• jj
                                • Nov 2002
                                • 1327

Da har jeg regnet litt. Må ha litt heftig store propellblad her, men her er det muligheter.
                                Enormt med motortid og 10m/s stig allerede ved 18x12 3 blader gir veldig mye morro og heftig flyging.
                                Dere finner hva Motorcalc sa her:

Men med 24x12 3 blader begynner vi å snakke heftig morro og under de 150A som du sier regulatoren tåler. Vi snakker 22m/s stig på 5600watt og 23,6kg thrust.
                                Hadde regulatoren tålt det kunne vi tatt ut noen få m/s til på den motoren som dere ser. Men jeg tror Gudmund har en veldig god motor her. Har regnet litt på min egen Hacker C50 14XL og får ikke helt den samme ytelsen ser det ut for.
                                Attached Files
                                Last edited by jj; 04-12-08, 19:15. Reason: Liten feil på motortype
                                Jo Grini
                                http://vimeo.com/jojoen
                                http://www.youtube.com/jojoenno
                                http://www.jojoen.no/

Comment

Working...