Unconfigured Ad

Collapse

Wilga 2000 - Tyngdepunkt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MotoMan
    • Jan 2008
    • 181

Wilga 2000 - Tyngdepunkt

Har gått til anskaffelse av en Wilga 2000. Røska ut børstemotorn og laga meg et motorfeste til en børsteløs jeg hadde liggende. Har knekt til et understell av 2mm dural som jeg skal montere 60mm hjul på. Mangler bare å få laga til hjulaksler nå så tror jeg at jeg har alt som trengs.

Har finlest manualen flere ganger, men finner ingen info om plassering av tyngdepunkt.
    Er det noen som vet hvor det skal være?
    If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Dette er målt med å balansere flyet på fingertuppene, så det er rom for unøyaktighet, men mitt balanserer akkurat i forkant av klistremerkene på vingene, ca 4 cm fra LE.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• MotoMan
      • Jan 2008
      • 181

Takker og bukker for rask tilbakemelding.

Jeg har prøvd å gjøre søk på nettet utaskjærs, men det eneste noenlunde fornuftige som dukket opp var et type-sertifikat fra EASA for fullsize Wilga. Der sto det at tyngdepunktet skal ligge innenfor område 29-42% korde.

Dette er nok ikke direkte overførbart til modellen. Den har garantert ikke samme vingeprofil, men det kunne jo være artig... Skavinåse...*måle*...Vingekorde 144mm. 4cm fra forkant tilsvarer da 28% korde. Ja, det burde være et bra utgangpunkt.

Ingen som har prøvd å optimalisere tyngdepunktet på en Wilga 2000 (Sapac)?
      If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

Comment

• Modellflybutikken.no
        Forhandler
        • Feb 2007
        • 78

CG - Wilga-2000

Hei

Wilga-2000 er en ferdigmontert Ready-to-fly modell. CG gir seg litt selv hvis man setter sammen delene der de skal være hehe....

En tommelfingerregel er at CG ligger 1/3 fra forkant av vingen inne ved kroppen.

mvh
        Odd Johnny
        www.modellflybutikken.no

Comment

• ERJ
          • Aug 2007
          • 935

Har satt opp to Wilga'er og begge var kraftig haletunge med orginaloppsett
          av motor/kontroll og radioutstyr. Såpass mye at jeg måtte inn med 90 gr. bly
          i nesa på begge for og få tyngdepunkt plassert rett. I.e. 4.3mm fra forkant
          av vinge. Flyene ble satt opp med henholdsvis hjul- og flottørunderstell, uten
          at det hadde innvirkning på blyvekta. For at vekta skulle holde seg på plass
          brukte jeg vannfast hvitlim og laget en "grøtsmørje" som ble puttet på plass
          med en langarmet sleiv. Flyene ble tiltet noe på nesa til alt var tørket. Ser ut
          til at dette fungerer siden flyene ikke "musjer" med halen under flyging.

Mvh Einar -

Comment

• jeeeeeeright
            • Mar 2008
            • 1052

Originally posted by Mk.V
            Har satt opp to Wilga'er og begge var kraftig haletunge med orginaloppsett
            av motor/kontroll og radioutstyr. Såpass mye at jeg måtte inn med 90 gr. bly
            i nesa på begge for og få tyngdepunkt plassert rett. I.e. 4.3mm fra forkant
            av vinge. Flyene ble satt opp med henholdsvis hjul- og flottørunderstell, uten
            at det hadde innvirkning på blyvekta. For at vekta skulle holde seg på plass
            brukte jeg vannfast hvitlim og laget en "grøtsmørje" som ble puttet på plass
            med en langarmet sleiv. Flyene ble tiltet noe på nesa til alt var tørket. Ser ut
            til at dette fungerer siden flyene ikke "musjer" med halen under flyging.

Mvh Einar -
            Børsteløsutgaven er jo helt grei med tanke på CG. Er 5-6 stykker her i området som har dem, og ingen har gjort noe som helst for å flytte tyngdepunktet.
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...