Unconfigured Ad

Collapse

CG på 2m Edge som er konvertert til EL.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

CG på 2m Edge som er konvertert til EL.

Hei Godtfolk
    Er i sluttfasen på en 2m Seagull Edge 540 som jeg har konnvertert til El..
    Først vil jeg skryte av Seagull...Veldig bra kit...ingen tillpassning for og få ting til og passe...
    I boka står det at cg skal vere 95-110 mm målt på vingetipp...Men så kom jeg til og fundere litt(kansje litt for mye )
    Dette er med tom fuel-tank...Og den skal jo aldri i flyet..
    Tanken skal stå langt fremme...faktisk fra torpedovegg og fremmover.
    På mitt fly er jo cg. konstant siden den er EL. Bør jeg ha cg på fremste oppgitt mål????
    Eller kansje enda lengre frem???

Har jo litt angst og ta maiden på et baktungt fly...hehe...
    Attached Files
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Det har absolutt ingen hensikt å legge tyngdepunktet foran framre anbefalte. At den er elektrifisert betyr bare at du kan kose deg med samme tyngdepunktet under hele flyturen istf å ta av med en framtung sak og ende opp med den beste på slutten av flighten
    CG er et "område", ikke vær redd for å flytte på det om du føler du ønsker en annen respons. Bare ikke dra langt utenfor området. Gjelder alle modeller...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Larsern
      • Sep 2007
      • 756

Er snart ferdig med en jeg også. (Røde typen. Din versjon er MYE penere...) Og må også skryte litt av fit/finish. Kjempe grei og bygge, ikke noe tilpassingstull og alt virker rett og fint bygget.
      Har også litt bekymringer ang CG. De tidligere versjonene har jo vært litt "off" på CG anbefalingene. Sitter egentlig og venter litt på at affa skal komme med tilbakemelding på sin test/omtale av flyet.

Er enig med joo. CG er CG. Trenger nok ikke ta høyde for tank opplegg.

Lars.

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Hadde lyst på en litt stor el. så det ble Segulls Edge...Men så fikk jeg se den blå,så bestemte meg for og vente på den...Skulle få den i uke 2 men fikk den først for en 14 dagers tid siden...Den er bare "lækker" hehe.
        Har konvertert til El. før med en p-51.Cub.Yak 54.Extra 330 og en Cmpro cessna . Alle i 60 size klassen...Så har jo gjort det før... Og det har godt bare fint.
        Men fikk et inslag av angst for et ræv-tungt fly nå rett før maiden...hehe.

Flyet er satt sammen med kun stærs fra Hobbykong...uten om RX da...Så det blir litt spennende.
        Prøvde trøsten og skal si at det slet bra i armen...Og flyet er jo veldig lett tross sizen..

Har også lest at di første versjonene av flyet var bobb-bobb..og ang CG som var på jordet.

Poster mer når maiden er tatt..

Comment

• Jøllsrud
          • Oct 2007
          • 469

Jeg kjenner en som har forrige versjon av det flyet der, og han har CG på 60-62mm fra leading edge.. Han starta på det som er anbefalt i manualen, og var glad han i det hele tatt klarte å få det ned helt.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Originally posted by Jøllsrud
            Jeg kjenner en som har forrige versjon av det flyet der, og han har CG på 60-62mm fra leading edge.. Han starta på det som er anbefalt i manualen, og var glad han i det hele tatt klarte å få det ned helt.
            Hvis manualen er såpass gal har man et problem uansett ja... Mener å vagt huske den saken du nevner!
            Cg ligger vel gjerne i området rundt vingerøret på langt de fleste modellene. Kanskje et utgangspunkt? Evt at Affa svarer. Eller at man søker på tidligere tråder om denne modellen.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

http://www.modellflynytt.no/showthre...agull+edge+540
              En av trådene jeg fant i farta, skal på jobb så jeg får ikke lest så mye. Men her nevner jo nettulven en del om CG og manualen. Og at der er en del forskjellige versjoner av saken.

Jeg gjorde bare et søk i Forumet her på "Seagull Edge 540". Der var flere tråder...

Comment

Working...