Unconfigured Ad

Collapse

Multiplex Micro-Jet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Multiplex Micro-Jet

Nå har jeg igjenn sett et fly som jeg har lyst, men denne gangen et fly som jeg faktisk har råd til
    Flyet er som topic sier, en Multiplex Micro-Jet. Jeg har allerede to deltavinger fra Multiplex, både Twin-Jet og Pico-Jet. Begge disse modellene flyr utrolig bra. Men nå ønsker jeg MER fart. Derfor lurer jeg på endel ting.
    På de andre flyene jeg har blir det brukt miniservoer (MS-X3 eller Tiny-S som de nå heter). Jeg har bestandig holdt meg til Multiplex til servoer. Nå ser jeg at på Micro-Jeten skal det være microservoer, som fra multiplex er ganske dyre (svekket økonomi nå for tiden). Så tenkte jeg at jeg har faktisk to microsevoer som virker. De tillhører mitt første fly, en Pico-Stick. Det er sånn små "feather"-servoer, navnet på de er HS-50 (Hitec). Spørsmålet blir da: Hvil disse servoene være sterke nok til å bevege rorene på det flyet?

Så ser jeg på testen på MFN (bra test forresten )at flyet blir oppgradert med børsteløs motor. Dette er nok noe jeg også kommer til å gjøre etterhvert (frister å gjøre det med det samme). Men den standard S400 motoren som står på, gir den god nok fart? Ettersom grunnen til at jeg vil ha dette flyet er ønsket om mer fart...

Batteriet jeg har er av typen 500mAh og 7celler. Vil dette holde til Micro-Jeten? Jeg har også to batterier som er endel større, 7 celler og 1300mAh. Vil disse batteriene være bra ved oppgradering til børsteløs motor?

Og ett siste spørsmål: Hvor mye vil det koste å få børsteløsmotor, regulator og propell som er greie til dette flyet?
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • Guest

#2 Unapproved
    Hei
    Jasså gitt, du ønsker fart og futt i Multiplexen din. Jeg ser at el-flight i Danmark anbefaler Mega 16/15/3 børsteløst for fart og 16/15/4 for noe lengre flytid (men vil tippe der er fart nok for det) Ser også at de selger motor og regulator for kr 1150.- Dkr Av batterier anbefaler de feks 8 stk KAN 1050 (billige 17.- Dkr stk) Du kan jo gå for LiPo og dermed senke vekta samtidig som batterieffekten øker og dermed også flymoroa (?)
    Når det gjelder bestilling fra Danmark tror jeg du må gange prisen med 1,3 for å få prisen i Nkr inkl moms, toll, frakt gebyr +++ som den norske stat skal ha for at du skal få det gøy.
    Ellers anbefaler jeg på det varmeste el-flight.dk, dette er proffe folk som kan elektro og som har et relativt stort utvalg av elektroting og når de på toppen av det er serviceminded, så varmer det min lille elektrosjel.
    Når det gjelder LiPo celler så tror jeg Moss Hobby har noen veldig greie matchede LiPo celler. Er forresten usikker på hvor mye plass til batterier det er i en sånn liten myggjager som Micro-Jeten er.
    Ser også flere steder på nettet at de anbefaler at flyet skytes opp med strikk slik at det får flyfart fra første stund - men tror du omgår det problemet dersom du setter inn noe børsteløst.
    Håper dette ga deg noen svar.
    mvh are

Comment

• Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

Min erfaring er at for slike fly trenger du ikke gå til dyre merker som Multiplex. Så langt virker mine Waypoint mikroer helt OK, og de vil funke fint på Microjet'en. Kvaliteten er omtrent som GWS Naro-servoer, og de bruker jeg i en modell med Hacker B20-18L på 8 HECELL....har aldri målt hastighet, men full spiker i stup ligger nok rundt 100 km/t. Servoene drar rorene uten problemer.

Waypoint koster 120,- pr stk, og billigere finner du ikke. Når det gjelder Hitec-servoer (altså dine HS-50) så er det mange kritiske røster der ute. Jeg har valgt å ikke bruke Hitec fordi mange rapporterer om dårlig kvalitet på dem.

Har du lest min artikkel om elektriske motorsystemer? Ligger på forsiden av MFN. Din Microjet vil fly med 7 celler. Du sier ingenting om hvilke celler du bruker (type og fabrikat). Hvis det er NiCd i begge så betyr det at 1300-pakken er over dobbelt så tung som 500-pakken. Er den minste NiCd (og det regner jeg med), og den største NiMH så er vektforskjellen betydelig mindre. Det du bør vite er at økt vekt betyr økt stallhastighet, dvs. du vil måtte fly på høyere turtall. Og landingene dine vil foregå med mer fart. I verste fall trenger du full spiker for i det hele tatt å fly, og må lande i nesten samme fart.

Forskjellen mellom børstemotor og børstløs ligger først og fremst i virkningsgraden. I praksis betyr det at hvis du bare bytter ut motoren så vil du på samme batteripakke kunne fly ca. 30% lenger ved samme ytelse som før, eller du kan fly like lenge med 30% mer skyvkraft (dette er cirka-tall og avhenger av motortype/merke). Siden du har mer "guffe" blir det enklere å fly med en større pakke, og du vil da få dobbelt opp i forhold til varighet. Men landingshastigheten blir større likevel, for den avhenger kun av vekten.

Jeg har ingen av dine modeller og kan ikke si om du får mer fart med microjet'en. Den enkle løsningen på å få mer fart er å skifte til en propell med mer stigning (f.eks en Cam 5x5), eller øke til 8 celler. Gjerne begge deler hvis regulatoren din tåler det.
      Anders Valland
      Trondheim

Comment

• Tore Kvarme
        • Dec 2002
        • 71

MPX jet

Hei jeg har flyet en god del micro jet nå.
        jeg flyr den med en Mega ac 16/15/4 motor og en apc 6/4 prop, 10 celler og en Jeti 40A reg servoer har jeg Mpx 3

en fordel med å ha litt støre servoer i dette flyet er da at man får tyngde punktet lenger bak og dermed bedre plass til flere baterier i nesen
        så sliper du å skjære ut i kroppen.

ellers er flyet veldig bra
        kjempe bra balanserors virkning og umulig å overbelaste
        eneste negative er vell kaste måten.
        enten må du kaste VELDIG hart ellers kan du kaste den 60 grader rett opp
        det pleier jeg å gjøre men, da kan den rolle eller havne på ryggen med en gang å da må du selfølgelig være kjapp å rette den ut.

Comment

• Explorer
          • Jun 2004
          • 139

Takker for all informasjonen jeg har fått.

De batteriene er selvsagt NiCd, og er derfor ganske tunge. De 7/1300 batteriene er sannsynligvis alt for tunge.

Men de servoene jeg allerede har ( HS-50 servoene), er det mulig å bruke de, eller er de for små og svake?

Når man kommer til Li-Po batterier så er jeg ikke kommet så langt i utviklingen. Jeg har enda ikke prøvd NiMh batterier. Først og fremt fordi jeg ikke har lader til slike batterier. Derfor får jeg nok vente med å kjøpe Li-Po batteri til økonomien tillater det.

Når det gjelder oppskyting så er det sikkert lurt med slikt strikk, men hvis det skal kjøpes fra multiplex er det jo ganske dyrt. Men etter å ha sett litt på det "høystart-strikket" så ser jeg at det er jo ber 6m nylonline og 6m strik av en eller annen type og en krok for å feste det i bakken.
          Derfor tenkte jeg at man kan lage dette selv. nylon har jeg tilgang på i de fleste størelser og som krok tipper jeg at en vanlig telt-krok kan gjøre nytte. Strekket tenkte jeg at man sikkert kan skaffe fra en manufakturbutikk (tøybutikk eller noe lignende).
          Noen som kan forklare hvordan dette virker (montering og hvilken type strikk jeg bør bruke)?
          -
          Jan-Ove Sandnes

Modeller:
          MPX Funjet
          MPX Dogfighter
          Hotliner i bestilling...

Comment

• Tore Kvarme
            • Dec 2002
            • 71

Micro jet

hvis du hadde noen mpx 3 servoer ville jeg heller brukt de fremfor Hs 50 servoer

7 celler til micro jeten tror jeg går dårlig med så tunge batterier då må du vertfall ha Katapult start
            ellers trenger du ikke katapult start til dette flyet før du skal fly den med 10-12 celler fra 1100-1300Mah

Comment

• Explorer
              • Jun 2004
              • 139

Jeg har ingen multiplex servoer, men hvis ikke de Hitec servoene er sterke nok, så må jeg bestille nye servoer og da tror jeg nok at jeg blir å bestille Multiplexservoer ettersom jeg er sikker på at de holder god kvalitet. Det er også ønskelig å bestille alt fra samme plass (Øgrey hobby).

Når det gjelder det batteriet så tror jeg at det skal gå bare bra. De batteriet jeg har er det samme som det Multiplex anbefaler (7/500). Det batteriet holder jo nok strøm til å kunne fly Pico-Jet flyet en god stund, og på Pico-Jeten er det en 480 motor.

Edit:
              Et par spørsmål til. Til deg/dere som har dette flyet: Hvordan er det å fly Micro-Jeten ettersom det er ganske liten? Tenker på at et lite, raskt fly lett flyr utenfor "rekkevidden" til synet. På de flyene jeg har (først og fremst på Pico-Jeten som er hvit) er det lett å fly litt unna slik at man ikke ser hvilken vei flyet flyr. Da kan man tro at flyet kommer tilbake men egentlig flyr det lengre bort. Er dette noe som kan være et problem på Micro-Jeten?

Jeg ser også at det blir nevnt CAM propeller. Hvor kan jeg kjøpe de og hva koster de?
              Siden til el-flight finner jeg ikke, og jeg lurer litt på hvor det er de har de waypoint-servoene. Det høres jo ut soom om de er ganske greie, og under halve prisen av Multiplex-servoer
              -
              Jan-Ove Sandnes

Modeller:
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

HS-50'ene kan du bruke. Kvalitetssjekken ligger i at du har brukt dem uten problemer en stund....

Den danske siden finner du på www.el-fly.dk . Husk at prisene øker pga. forsendelse og moms.

Graupner CAM speed propellere ligger på 50-60 kr/stk, og de må behandles rett ellers er de skjøre. Men det er jo det beste du får av slikt, og et must hvis du er på leting etter største fart. Jeg kjøper mine av Thorbjørn & Kåre RC-seilflysport (www.rc-seilfly.no), men danskene har
                dem også. Jeg vet at Modellhobby i Skovveien (Oslo) pleier å ha slike, du kan kontakte dem via www.hobbyland.no.

Sjekk www.celtic-griffin.no eller www.mosshobby.no for Waypoint. Hvis du skal kjøpe nye servoer så anbefaler jeg disse. Jeg har ikke brukt Multiplexservoer, men kan vanskelig tenke meg at de forsvarer prisen i forhold til bruksverdi. Det er mulig de sentrerer bedre enn billige servoer, og det kan jo være et poeng dersom du har slike behov. Jeg bruker både GWS Naro HP og Waypoint, og de funker for meg.

Hva slags lader har du? De fleste moderne NiMH kan lades med vanlige NiCd hurtigladere. Du kan dermed bruke KAN 1050 eller HECELL (1100) istedetfor en Sanyo 500AR, samme dimensjon og vekt og dobbel kjøretid. HECELL tåler fint å lades i overkant av 2C. Skal du først gå til innkjøp av nye celler så anbefaler jeg at du tar deg råd til 8 i stedetfor 7, såfremt regulatoren din takler det. En speed 400 på 8 celler vil dra 12-14 A avhengig av propell.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Angående strikkstarting av fly - vær sikker på at festingen i bakken er solid. Det gjør vondt å få en plugg/anker i øyet
                  Ang propeller har jeg god erfaring med Aero-naut propeller, de tåler en del og det virker som om jeg får god ytelse på flyene. Har også flydd endel med APC elektropropeller men de tåler lite og knekker lett.
                  Disse propellene har jeg kjøpt på www.el-fly.dk og de koster ca 50 -60.- pluss toll osv.

Comment

• OAK
                    • Jul 2002
                    • 863

Flyr selv microjet på både 7-8 og 9 celler og standard speed 400 motor! Fungerer greit det...går relativt bra, selv om det selvsagt ikke blir den samme farten som med børsteløs motor! Bruker MX-2 servoer.

Når det gjelder CAM-propeller så har jeg et godt tips for å få de til å holde bedre....nemlig å koke dem !

Putt dem i en kjele med vann og sett dem på plata. Kok opp, la det gjerne koke ca. 10 minutter og slå av plata. La propellene ligge i vannet til de er avkjølt (over natten f.eks).

Dette hjelper MYE. Propellene blir mye mykere/seigere/sterkere. Dette har jeg erfart da jeg flyr en del pylon-racer....og det har en tendens til å bli et visst forbruk av slike propeller da!

CAM-propellene fungerer forøvrig merkbart bedre enn APC av tilsvarende størrelse (prater da om størrelser omkring 4-6 tommer).

mvh.
                    Ole André

Comment

• svemoe
                      • May 2003
                      • 132

Originally posted by astro
                      Angående strikkstarting av fly - vær sikker på at festingen i bakken er solid. Det gjør vondt å få en plugg/anker i øyet
                      Godt poeng, Are! Jeg vil anbefale å få tak i de festene de bruker til å tjore bikkjer på utstillinger. De er solide, av stål, og blir skrudd ned i bakken. Ikke er et slikt feste særlig dyrt heller, såvidt jeg husker. Jeg har hatt mitt i årevis og brukt det til høystartstrikk. Det har aldri vist tegn til å gi etter. De selges på dyrebutikker.

Sverre
                      Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• Explorer
                        • Jun 2004
                        • 139

Det høres fint ut hvis jeg kan bruke de servoene jeg har. Jeg er litt i tvil om de er sterke nok (holder på å finne det ut nå) men det går sikkert bra.

Når det gjelder resten av utstyret jeg har så kommer nesten alt fra Multiplex. Kjøpte et ferdigsett med en Pico-Cub, og der fikk jeg radio, servoer og lader. Laderen jeg har er dessverre veldig dårlig. Det er en Multiplex Pico-Line [ettellerannetnavn] som lader mellom 4 og7 celler. Derfor blir det litt dumt å må kjøpe ny lader ettersom de er litt dyre.

Sitter også å ser på den el-fly siden. De har veldig koselige priser på løse celler til batterier. Men til en Mcro-Jet må jeg nesten bruke det batteriet jeg har ettersom det muligens blir mye å gå helt opp til 10 celler.
                        Jeg har nemmelig en 12V lader til blybatterier som skal være veldig bra (lav ladestrøm, 0,8A og automatisk stopp når batteriet er fullt) laderen er fra "Coulombi Chargers" og har navnet XS-3600. Hvis noen har kjennskap til denne: Kan den brukes til å lade 10 celler (12V) NiCd eller NiMh uten at den ødelegger dem? I så tilfelle kan jeg jo få masse futt på et av de andre flyene jeg har, Twin-Jeten. Den vil sikkert bli raskere med 12V i stede for 8,4V
                        Men hvis jeg bestiller derifra, da må jeg altså multiplisere prisen med 1,3 for å få den prisen jeg må betale når pakken ligger på postkontoret?

Fartsregulator: Fartsregulatoren jeg har er ganske kraftig. Det er en Multiplex Pico Controll 400 Duo, som tåler 40A. Desverre er denne regulatoren også veldig tung (46g) noe som gjør den upassende til Micro-Jeten. Derfor så jeg på komplettsettet av Micro-Jeten at den levertes med en MPX X-08 regulator. I infoen om denne regulatoren står det at den er laget for standard 280 og 400 motorer. Men den tåler bare 8A og jeg mener dette er litt lite. I en av postene over ble det nevnt at en S400 motor trekker rundt 14A avhengig av propellenog da blir jo den regulatoren litt liten
                        Er det noen som har tips til en regulator som ikke er så alt for dyr, lett og som tåler å bli kjørt på en 400 motor?

Tror dette skulle være alle spørsmålene nå... Blir sannsynligvis å bestille flyet på onsdag og da er det jo bare å vente på godt vær, og håpe at servoene er sterke nok
                        -
                        Jan-Ove Sandnes

Modeller:
                        MPX Funjet
                        MPX Dogfighter
                        Hotliner i bestilling...

Comment

• OAK
                          • Jul 2002
                          • 863

Originally posted by Explorer
                          Jeg har nemmelig en 12V lader til blybatterier som skal være veldig bra (lav ladestrøm, 0,8A og automatisk stopp når batteriet er fullt) laderen er fra "Coulombi Chargers" og har navnet XS-3600. Hvis noen har kjennskap til denne: Kan den brukes til å lade 10 celler (12V) NiCd eller NiMh uten at den ødelegger dem?
                          Nei, du kan IKKE bruke denne laderen til å lade NiCd/NiMh...Bly og Nikkel er to helt forskjellige ladeprosesser. Jeg har sett folk som har forsøkt og jeg kan love deg at NiCd/NiMh-pakkene dine ikke vil se pene ut etter å ha forsøkt dette

Blybatterier lades i prinsipp med konstant spenning med strømbegrensning, og ladingen stoppes når strømmen har sunket under en viss verdi. NiCd/NiMh lades i prinsipp med konstant strøm hvor en "spenningstopp" indikerer at batteriet er fullt!

Blyladeren din ville derfor sannsynligvis aldri stoppet å lade!

Når det gjelder regulator kan jeg anbefale Schulze Slim 20be(k). Tåler 20A og veier 9 gram. Loddes rett på motoren. Det er denne regulatoren jeg bruker i min Microjet. Koster ca. 300,- hos ElFlight i Danmark.

Og forresten så er Multiplex ms-x2 servoer rimelige hos elflight nå...160,- pr.stk.

mvh.
                          Ole André

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Advarselen fra OAK må taes alvorlig! Er forskjell på konstant-strøm og konstant-spenning til lading ja!
                            Har handla en GWS 480F-regulator hos min lokale forhandler i vinter... tror jeg gav 220.- for den. Veier 14 gram og klarer 20/30 Ampere. Fungert glimrende, blant annet i min T3D Wild Beast: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=68
                            Du får ladere til 3-400 kroner for NiCd, du burde vurdere det....
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Mossie69
                              • Apr 2002
                              • 684

Explorer,

du kan kjøre 10 celler på en direktedrevet speed 400, men vær forberedt på å skifte motor relativt ofte.

Spenningen bestemmer turtallet på motoren. En bestemt propell krever en bestemt effekt for å spinne ved et gitt turtall, dermed er det propellen som bestemmer hvor høy strøm du drar.

Samtidig så er det slik at de interne tapene i motoren er bestemt ved både spenning og strøm.

Du kan altså ikke få i både pose og sekk. Når du kjører 7 celler, som er 7 volt, vil en speed 400 normalt ha en virkningsgrad på 65%. Det vil si at du finner igjen på akselen 65% av den effekten som kom inn fra batteriet. Disse 65% kan så brukes til å drive propellen. De resterende 35% er varme. Hvis vi sier at du drar 10A på 7 celler med en bestemt propell (f.eks 6x4) så kommer det altså 7 volt x 10A = 70 Watt fra batteriet. Av denne effekten kan du bruke 45 Watt til å drive propellen, mens 25 Watt varmer motoren. Prøv å holde ne 25W lyspære i hånden, så skjønner du hva det er snakk om.

Når du legger på til 8 celler synker virkningsgraden. Du øker turtallet, og hvis du beholder propellen øker også strømmen. Det største tapet i motoren øker med kvadratet av strømmen (strømmen opphøyd i andre potens, eller IxI). Virkningsgraden synker derfor, og ligger under 60%. Øker du til 9 celler blir dette enda verre, og med mindre du passer på i forhold til propell så får du lett en motor med under 50% virkningsgrad. Det betyr at mesteparten av effekten inn går til å varme motoren, og varme er den meste effektive motordødaren som finnes (borstett fra et realt kræsj). Trenger jeg si noe om 10 celler?

En speed 400 vil dø raskt når du kjører med strøm over 13-14A. Da snakker vi om motorbytte hver 10ende tur eller i den gaten.

Derfor, hold deg til 7-8 celler, bruk 9 hvis du absolutt må. Tenker du på 10, så løp og kjøp en børsteløs i stedet.
                              Anders Valland
                              Trondheim

Comment

Working...