Unconfigured Ad

Collapse

Fra glow til elektro oppsett på 3D fly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tally-ho
    • Apr 2002
    • 219

Fra glow til elektro oppsett på 3D fly.

Tenkte jeg skulle bygge om en Super Diablotin fra JR Models til elektro. Jeg er ganske grønn på elektro og synes det er en jungel av oppsett. Særlig på motor siden er det mye å velge blant. Er det noen som har denne modellen med elektro? Trenger i alle fall forslag på oppsett, gjerne med AXI eller Hacker outrunner motor.
    Flyet har vingespenn på 155cm og veier gått under 2 kg med en OS32sx. Bruker i dag 10x4 propell på OS'en og det er ikke noe problem å hovre med det.
    Jeg har prøvd dataprogrammet Motocalc men synes forslaget den kom med var for voldsomt. Jeg tror kanskje at Hacker A40 kan passe. Men så er det flere A40 modeller. Tror jeg blir sprø.
    Mvh
    Lars Erik Arntsen
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Jeg slenger ved en liten oversikt fra rcpro.no over Flighttechs anbefalte hacker-oppsett. Du finner kanskje en modell som tilsvarer din i vingespenn/vekt, så har du en god pekepinn på hvor du ender opp...
    Attached Files
    Kenneth Davidsen

Comment

• kenzky
      • Jan 2007
      • 322

Du sparer utrolig mye penger på og handle motor/regulator/batteri fra hobbycity.com
      Har virkelig blitt bitt av basillen

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by Tally-ho
        Tenkte jeg skulle bygge om en Super Diablotin fra JR Models til elektro. Jeg er ganske grønn på elektro og synes det er en jungel av oppsett. Særlig på motor siden er det mye å velge blant. Er det noen som har denne modellen med elektro? Trenger i alle fall forslag på oppsett, gjerne med AXI eller Hacker outrunner motor.
        Flyet har vingespenn på 155cm og veier gått under 2 kg med en OS32sx. Bruker i dag 10x4 propell på OS'en og det er ikke noe problem å hovre med det.
        Jeg har prøvd dataprogrammet Motocalc men synes forslaget den kom med var for voldsomt. Jeg tror kanskje at Hacker A40 kan passe. Men så er det flere A40 modeller. Tror jeg blir sprø.
        Fuel modeller er som regel bygget mye mer solid i nesen slik at vekten på flyet går blir høyere sammenliknet med en elektro modell i samme klasse.
        Skal du velge et elektro oppsett så ville jeg ha veiet flyet uten tank og motor for å finne ut av vekten på selve flyet.

Ligger det på en rundt 1,5 -2,0 kg ribbet så blir en Hacker A40 motor i minste laget - hadde nok beveget meg mot en A50.
        Som nevnt tidligere så finnes det mengder av motorer fra H.C. som fungerer utmerket.
        Jeg vil også anbefale å sjekke Yak55 tråden - dette er et fly i samme klasse og du kan garantert planke noen av oppsettene her.

Men pass på en ting - elektro oppsett blir lettere enn fuel så du må nok jobbe en del for å få nok vekt frem mot nesen slik at CG blir riktig!

Comment

• E&E
          • Apr 2008
          • 578

Jeg har konvertert en Black Horse Models Super Air http://www.americanpioneerhobbies.co..._tricycle.html til elektro. De tankene jeg gjorde meg i forkant av dette var omtrent slik:

Vekt glowmotor + full tank -> ca vekt el.motor + esc + batteri.
          Propell glowmotor størrelse og RPM -> ca tilsvarende på el.
          Ca vekt flyklar -> hvilket wattområde bør det ligge i

Endte selvsagt opp på det enkleste alternativet:

Leste tråd på rcgroups om tilsvarende konvertering samtidig som en anbefalt motor der dukket opp på rcmarked

Flyet ble samtidig gjort om til taildragger pga at gresstripa kan være hard for ARF-understell i vinger og bedre bakkeklaring for propellen.

Korte fakta om Super Air
          Vingespenn 155 cm
          Vekt flyklar 2,7 kg
          Motor AXI 4120/14
          Propell 13*10
          Batteri Flightpower 4s 3700 mAh
          ca 700 W i lufta, 900 på bakken (eagletree logger)
          RPM vet jeg ikke

Har flydd en tur, fløy greit nok til sportsfly å være men kunne ønsket mere trøkk. Mulig annen propell kan være løsningen.
          Attached Files
          Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• Tally-ho
            • Apr 2002
            • 219

Jeg hadde tenkt å handle hos Hobbycity og der blir bl.a. Turnigy motorene sammenlignet med AXI modellene. Det er ikke så lett å finne en annen modell og sammenligne med fordi Diablotin er utrolig lett til å være glow. Fly uten motor med radioutstyr veier under 1.5 kg og det er lett til å være så pass stort.
            Mvh
            Lars Erik Arntsen

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Dette kan være et utgangspunkt:
              Model: SK42-50-650 (kan du velge så velg SK motorene fra TGY de har en vesentlig høyere kvalitet enn standard motorene)

Tabell som gir deg en oversikt over prop, batteri og flyvekt/egenskaper
              SK42-50-650
              Kv: 650rpm/v
              Turns: 6
              Resistance: 32
              Idle Current: 1.2A
              Shaft: 5mm
              Weight: 230g
              Rated Power: 1150w
              ESC: 60A
              Cell count: 4~7 Lipoly
              Suggested Prop: 13x8, 14x7, 12x10
              Power equivalent : .30 to .40 glow engine
              Sammen med en TGY 60A Plush regulator

Batteri Velger du etter hvilken propell størrelse og hvilken ytelse du ønsker.

NB! Les alltid diskusjons forumene og reviwes under hvert produkt for å finne mer ut av kvaliteten og konfigurasjonsmuligheter

Comment

Working...