Unconfigured Ad

Collapse

FPV-scratch, første forsøk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

FPV-scratch, første forsøk

Jeg ga opp AXN Floater etter en ikke helt vellykket sommer med FPV. Jeg ga også opp hele ARF-markedet, for det finnes ikke noe for mitt bruk. Jeg lagde noen kjappe skisser, hjulpet av erfaringene med STC designet av Waterdog på rcgroups (flyet jeg lærte meg å orientere høyre/venstre med), samt Mpx Parkmaster, Sebart Katana s30e og Extreme Flight Vanquish, i tillegg til endel erfaringer jeg har snappet opp bla her på sidene. Ideen var å lage et depron-fly med ekstremt lav vingebelastning, frontmontert motor med lav kv og ditto propell-vridning, samt rorutslag som kan hjelpe flyet ut av kompliserte situasjoner.

Feide over jomfruen idag, det gikk bra i lett bris. Bær over med musikken, dere som ikke liker venstreradikal hardcore rap:

Last edited by bjeff; 24-07-09, 23:16.
    Anders Eiebakke
    90078513
  • Lille_Thomas
    • Sep 2008
    • 364

"this video is privat"
    Thomas Rongve

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Not anymore! Beklager.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Rally-Kåre
        • Feb 2008
        • 330

Originally posted by bjeff
        Jeg ga opp AXN Floater etter en ikke helt vellykket sommer med FPV. Jeg ga også opp hele ARF-markedet, for det finnes ikke noe for mitt bruk. Jeg lagde noen kjappe skisser, hjulpet av erfaringene med STC designet av Waterdog på rcgroups (flyet jeg lærte meg å orientere høyre/venstre med), samt Sebart Katana og Extreme Flight Vanquish, i tillegg til endel erfaringer jeg har snappet opp bla her på sidene. Ideen var å lage et depron-fly med ekstremt lav vingebelastning, frontmontert motor med lav kv og ditto propell-vridning, samt rorutslag som kan hjelpe flyet ut av kompliserte situasjoner.

Feide over jomfruen idag, det gikk bra i mild bris. Bær over med musikken, dere som ikke liker venstreradikal hardcore rap:

http://www.youtube.com/watch?v=hNxkqIk3ij4
        Musikken var vel ikkje så mykje å ropa hurra for.........
        men flyet derimot......ikkje dumt!!!!
        FPV-DUDE

Comment

• Trolllet
          • Apr 2008
          • 167

Flyet blir nok topp.
          Bildene fra lufta da??????????
          Last edited by Trolllet; 24-07-09, 21:29.

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Videoen er fra maiden, jeg fløy det kun to batterier. Ikke med kamerautstyr, men det er nok på plass etter neste runde, skal du se . Skal si fra når jeg har kommet opp trappa, jeg liker å ta ett steg om gangen. Skulle gjerne sett dine videoer?

Det var kun to ting jeg ikke var helt fornøyd med: For det første må jeg øke balanserorenes areal (overraskelse), og for det andre bør jeg stive opp halen (som antatt). Det sistnevnte merket jeg ikke noe til rent flymessig, men jeg så at halen skeiva ut i sidevind.

Nå skal jeg bygge flyet på nytt, uten alt det unødvendige limet fra den "kreative" prosessen. Jeg skal også lage en løsning med avtagbar vinge, med 160 cm vs blir det upraktisk med fast vinge.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• Trolllet
              • Apr 2008
              • 167

Skulle gjerne sett dine videoer?
              Mine videoer er desverre forbeholdt mine egne øyne for øyeblikket. Kan hende ting "frigis" på et senere tidspunkt.
              Skal snart fly for en profesjonell videojournalist (kamera til over 100K ombord), og hans video blir mulig å se i løpet av et par måneder.

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Da får du ta deg godt betalt. Inntrykket mitt fra internasjonale fora er at mange som holder på med foto fra fly/heli syns det er så sinnsykt morsomt, at de gjør kommersielle oppdrag for "glassperler og lunsj". Det ligger veldig mye arbeid bak. Edvard Munch ble en gang kritisert for at han bare hadde brukt noen dager på et dyrt portrett. Svaret hans var at han hadde malt i over 20 år for å kunne få til det portrettet.
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• Trolllet
                  • Apr 2008
                  • 167

Da får du ta deg godt betalt. Inntrykket mitt fra internasjonale fora er at mange som holder på med foto fra fly/heli syns det er så sinnsykt morsomt, at de gjør kommersielle oppdrag for "glassperler og lunsj". Det ligger veldig mye arbeid bak. Edvard Munch ble en gang kritisert for at han bare hadde brukt noen dager på et dyrt portrett. Svaret hans var at han hadde malt i over 20 år for å kunne få til det portrettet.
                  Ja jeg har brukt mer enn 200 timer på oppsett av flyet så langt, så ting tar sin tid.
                  Skal ha første testtur med videokameraet i morgen. Kamera er ikke aktivt da, bare for å få vekta med denne gangen.
                  Skal legge inn bilde av oppsettet senere.
                  Last edited by Trolllet; 25-07-09, 20:30.

Comment

• elektrodude
                    • Sep 2006
                    • 1342

Oj,det kameraet må vere bra plasert så lenge det tar så mange timer.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Originally posted by elektrodude
                      Den ironien bomma litt, tror jeg. Å bygge et fly, teste det, installere elektronikk, teste det, det tar lang tid. Den enkle depron-saken jeg bygde vil jeg tippe at jeg brukte minst 30 timer
                      på. Og det er før kamerautstyr er montert. Prøv å finne en ideell plass for video tx antenne, og ikke glem rx-løsninger. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor mye tid man kan bruke på sånt.
                      Last edited by bjeff; 25-07-09, 20:50.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Trolllet
                        • Apr 2008
                        • 167

Originally posted by elektrodude
                        Her er et bilde av flyet før jomfruturen. En Taxi 2400. Her ser vi det med originalt understell og uoriginale hjul. Det står en Hacker A60 med 12 LiPo i nesen. Dette drar kjerra rett opp.

I videokonfigurasjon har flyet 2 radiostyringer (flyger og fotograf), FPV-utstyr for fotograf (ser det samme som kameraet), og valgfri FPV for flyger. Det har blitt lagd eget understell for oppheng av kamera eller fotoapparat. Det er også lagt opp til hurtigskifte av kamerautstyr.

Nå har jeg hijacket denne tråden. Det var ikke meningen. Nok om dette prosjektet.

La oss høre mer om flyet til Bjeff. Detaljbilder av konstruksjonen ønskes herved!
                        Attached Files

Comment

• bjeff
                          • Jul 2007
                          • 2010

Ikke noe stress med hijacking (bildet du posta er forøvrig lite, ser ingen detaljer), poster noen bilder iløpet av de nærmeste dagene av oppsett når jeg har fløyet FPV og sjekket ut. Jeg skal bruke dx 201, 10 mW tx med 8dbi og 3dbi rx med Oracle diversity, og fy-fy, AR7000. Jeg har R-vision briller, tar opp på en Macbook via Grabster 400.

Jeg har begynt å lese litt teori, og håper å kunne få radioamatør-lisens slik at jeg kan bruke 1260 mhz. Det har hittil ikke vært noen kjempesuksess med 2.4 ghz mot 2.4 ghz
                          rent bildemessig, men det funker greit å fly på tross av forstyrrelser.
                          Anders Eiebakke
                          90078513

Comment

• elektrodude
                            • Sep 2006
                            • 1342

Den ironien bomma litt, tror jeg. Å bygge et fly, teste det, installere elektronikk, teste det, det tar lang tid. Den enkle depron-saken jeg bygde vil jeg tippe at jeg brukte minst 30 timer
                            på. Og det er før kamerautstyr er montert. Prøv å finne en ideell plass for video tx antenne, og ikke glem rx-løsninger. Det er bare fantasien som setter grenser for hvor mye tid man kan bruke på sånt.
                            Tja,skjønner det når man gjør dette for første gang og må lære alt fra skretsj slik som du gjør. Men Trollet har jo drevet med dette lenge og er svært erfaren med fpv/fly oppsett,så derfor stusset eg litt på att det kan ta så lang tid.
                            Driver med dette selv,så skjønner hva det dreier seg om.
                            Såg forresten veldig bra ut den konstruksjonen din da,skal kamera henge på undersiden?
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Hvis du ser på undersiden av kroppen i videoen, så er det skåret ut et rom som passer til dx201. Det går klar av propellen, og er godt beskyttet av depronen.
                              Last edited by bjeff; 25-07-09, 21:26.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...