Announcement

Collapse
No announcement yet.

CG. Hvor stor effekt har den på flyets egenskaper?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CG. Hvor stor effekt har den på flyets egenskaper?

    Hvor stor effekt har CG på flyets egenskaper?
    Kan f.eks. flyet bli helt vilt om CG ligger et par mm unna anbefalt?
    Er i tilfelle fremtungt eller baktungt å foretrekke?
    Stein Løberg

    Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
    Honey Bee CP2
    Honey Bee King 2
    Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
    JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
    FS One Sim

  • #2
    kommer an på hvor stort flyet er og hvilken type.men normalt sett har ikke noen mm noe å si men det er bedre at det er framtungt en baktungt ivertfall på jomfrutur
    Terje syvertsen
    www.ModumModellSportklubb.com
    3dhs edge mintor 38
    C-arf edge dle 111 v3.
    C-ARF extra 330l da 100.

    Comment


    • #3
      Hei,

      For det første kommer dette an på flyets størrelse, dvs. noen mm vil omregnet til prosent bli mye mere på en liten modell i forhold til en stor. Noen mm har jo ingenting å si på en fullsize 737

      Hvordan flyet vil oppføre seg ved forskjellige tyngdepunkt bestemmes mye av hvor mye løft halen på flyet gir. Gir den mer kan flyet være mere baktunkt uten at flyet vil bli krakilsk, isammen med vingens profil og utforming kan man eksprementere mye her. Tenk deg et Canard fly som har to vinger etterhverandre, tyngdepunktet på disse er på kroppen et sted.

      Skal du flytte tyngdepunktet bakover tar du litt om gangen, for mye kan ende med katastrofe.

      Jeg mener å huske at for å justere seg til "riktig" tyngdepunkt skal man legge flyet i 45 graders stup med motor på tomgang, retter den seg ut er den baktung og om den stuper på mere er den fortung. Rettelse kreves kanskje her siden jeg tror jeg ikke husker dette helt.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Er CG for langt bak vil flyet til slutt ikke la seg fly i lav hastighet uten å steile og havne helt ut av kontroll. For langt bak er farlig for nybegynnere.
        Er Cg for langt foran vil det fremdeles fly safe, men være tregere i spesielt høyderorresponsen. Men anelsen framtung er absolutt å foretrekke hvis du ikke er erfaren og skal optimalisere flyet. (Og det er ikke alle modeller som tjener mye på å flytte CG bak fra anbefalt) Litt fortungt og du steiler så ramler nesa ned og flyet flyr igjen.

        Oppgitt Cg på modeller er strengt tatt bare en "veiledning". Alle og enhver bør/skal finne det Cg som passer erfaring og egen flystil. Er du nybegynner så skal du ikke legge CG særlig bak anbefalt uten at det er tydelig at modellen er nesetung. Mens vi spesielt på seilfly flytter mye på CG til det sitter der man vil ha det. For eksempel kan man ønske seg råkjapp rorrespons og likevel kunne ta en skarp sving uten at modellen flikker. Da kan det være snakk om et par mm mellom perfekt og ubrukelig.

        Stuptesten som Christian beskriver er grei å ta for å finne et bra CG. Men uansett vil modellen flate ut etterhvert om det er bra, men flater den ut kjapt er den mye baktung. 3D-folket (og F3A-gutta) vil gjerne at modellen flyr level når den ligger på rygg og rett veg. Men en "anelse" negativt høyderor på rygg er uunngåelig uansett. Ellers er der noe mer galt
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Snakker man om noen få mm så gjør ikke dette de store utslagene på fly egenskapene på de fleste standard modeller - men unntaket er deltavinger, her kan noen mm være avgjørende om det flyr eller ikke.

          Comment


          • #6
            Det er helt riktig Q, flytta CG 15mm bakover på min Eurosport. Den er 240cm lang og utfallet fra å være litt tung i nesa i landinger til å bli lett i nesa var ekstremt merkbart.
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

            Comment


            • #7
              På f.eks Oceloten flytta jeg fra anbefalte 65mm bakover til 72mm. Da ble det respons, og i tillegg ble logringa med halen i høy fart nesten vekk. Og kickflapen fikk bedre effekt.
              Som nevnt, veldig avhengig av modellen og brukeren.

              Stemmer nok veldig bra for deltaer. Hadde en jeg tenkte å tråkke på og kaste, så prøvde jeg med CG 12-14 mm lenger bak i forhold til anbefalt, og jeg bruker den ennå
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Det dreier seg om en Mustang med 1,45 i vsp.
                Bakrunnen for spm var en noe kaotisk takeoff i går, men mulig årsak er et litt forvirrende råd om fullt "opp" til takeoff og så slippe. Tok vel av i forkant av handling-speed, med nærkontakt i nærmeste åker som resultat.
                I dag ga jeg beng i dette og prøvde som "erfart" i sim, med adskillig bedre resultat. (og ikke fullt så fremtungt)
                Landa uten nose-over, noe jeg er godt fornøyd med. Knekte en aksling inne i ene retracten, uten at jeg setter dette direkte på noe i landinga i dag. (kan ha fått en brist i krasjen i går kanskje?)
                Stein Løberg

                Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
                Honey Bee CP2
                Honey Bee King 2
                Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
                JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
                FS One Sim

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Christen View Post
                  Jeg mener å huske at for å justere seg til "riktig" tyngdepunkt skal man legge flyet i 45 graders stup med motor på tomgang, retter den seg ut er den baktung og om den stuper på mere er den fortung. Rettelse kreves kanskje her siden jeg tror jeg ikke husker dette helt.
                  Originally posted by joo View Post
                  Stuptesten som Christian beskriver er grei å ta for å finne et bra CG. Men uansett vil modellen flate ut etterhvert om det er bra, men flater den ut kjapt er den mye baktung.
                  Hallo gutter...... Err ikke du seilflyver Joo..... Jeg ville vært flau

                  Om du tar modellen opp og trimmer den til plan flukt.
                  Så setter du nesa 45 grader ned. Farten øker og modellen setter nesa ut av stup og oppover.
                  DA ER MODELLEN FREMTUNG !
                  ( for mye vekt i nesa krever oppover trim som fører til at modellen stikker oppover når den øker farten. )

                  Om du tar modellen opp og trimmer til plan flukt.
                  Setter nesa 45 grader nedover. Farten øker og modellen stuper mer mot loddrett stup.
                  Da er modellen din baktung !

                  Som over har du da trimmet dykkror for å motvirke lav hale som igjen får mer effekt med høyere hastighet.
                  Last edited by Seiler`n; 16-08-10, 21:26.
                  **********************
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK


                  Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                  Futaba 12Fg Fasst

                  Comment


                  • #10
                    Takk Stig! Da var magefølelsen riktig.... at jeg hadde rett i at jeg hadde feil
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Seiler`n View Post
                      Hallo gutter...... Err ikke du seilflyver Joo..... Jeg ville vært flau

                      Om du tar modellen opp og trimmer den til plan flukt.
                      Så setter du nesa 45 grader ned. Farten øker og modellen setter nesa ut av stup og oppover.
                      DA ER MODELLEN FREMTUNG !
                      .
                      Selvsagt Stig! Selvsagt!
                      En rein "skrivefeil" av meg, beklager så utrolig mye og håper ikke dette har forvirret den godeste Mech... Sånn går det når man er for kjapp å poste og ikke dobbeltsjekker det man har skrevet! (Dette er så "selvsagt" at jeg ikke har unnskyldninger) Har gjort testen mange ganger, vet så inderlig godt hva som bør skje, og så gjør man ei slik blemme.
                      Bøyer meg dypt i støvet og tar hatten av for Seiler`n. I stand corrected (too).
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      Working...
                      X