Unconfigured Ad

Collapse

SLippe billading?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

12v 5A stabilisert utspenning. Delenr. er 32-5282
    Om laderen ikke skal lade med mere enn 3-4A så burde denne holde. Til Lipo vet jeg ikke om den holder men jeg ville tro det (man kan jo overvåke ladingen litt ekstra det første gangene i så fall).

Ren strøm? Uff skulle aldrigt brukt det uttrykket skjønner jeg. I alle fall så mener jeg med ren strøm, strøm som er uten elektriske forstyrrelser og eller spennings variasjoner (ala dynamo på bil som varierer spenningen og elektrisk "støy" etter turtall og forbruk). Ett batteri som ikke er koblet opp mot andre strømforsyninger (type batteri lader) gir ren strøm, i det en kobler til batteri laderen så stiger spenningen + at en ikke har noen garanti for at den ikke forstyrrer lade kretsene i modellfly laderen. Min erfaring er at varierende inn spenning til disse 12V baserte laderene gjør at peak deteksjonen i bestefall blir upålitelig.

Den boksen jeg skrev om er slik som platen til Flue (bare att jeg har bygd inne boltene og montert ett sett med bananplugg uttak i tillegg).

Puh, bedre nå?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• erlend
      • Apr 2004
      • 528

Originally posted by Flydude
      Europris?
      Butikk (http://www.europris.no
      Run, live to fly, fly to live, aces high!
      Erlend Larssen

Comment

• Flydude
        • Jun 2004
        • 509

Jeg bruker en stømforsyning fra Clas Ohlson, 12v 5A stabilisert utspenning. Delenr. er 32-5282. Den koster ca.400kr. Jeg går ut fra at det var denne du tenkte på?
        Akkurat den jeg tenkte på ja! Fungerer den, eller er det noe galt med den, og ren strøm ?

Skal ikek lade med mer enn 1,2A så det er ikkenoe problem.
        Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

Men et batteri vil jo glatte ut strømmen fra laderen, slik at den ihvertfall blir renere. Jeg har min bilbatteri-lader alltid koblet på, også mens jeg lader flybatteriene. Har aldri vært noe problem, men så bruker jeg amerikansk lader da. De tenderer jo til å være mer robuste enjn europeiske "high-tec" ladere.

Jeg vet at det er mange på Eflight som bruker blybatteriet som buffer mellom vegglader og 12V-lader, også på Schulze etc.
          Anders Valland
          Trondheim

Comment

• Flydude
            • Jun 2004
            • 509

Men kan jeg bruke den hvis jeg kobler med krokodilleklemmer?

Det er det ingen som har svart på....Helt konkret ihvertfall
            Simen

Comment

• Mossie69
              • Apr 2002
              • 684

Jeg tror ikke koblingen betyr mye i denne sammenhengen, annet enn om det passer på utstyret. Krokodilleklemmer er vel ikke verdens beste kontakter, men jeg bruker det selv på min lader....
              Anders Valland
              Trondheim

Comment

• Flydude
                • Jun 2004
                • 509

Nei, det var ikke det som var poenget. Uttrykte meg kanskje ikke klart nok?

- Vil det fungere om jeg kobler billaderen til fly- laderen til el-flyet mitt siden fly-laderen trenger 12V og det får jeg fra billaderen( )? Eller er det ikke nok A til å lade den, når fly-laderen tar 1,2A?

Skjønner?
                Simen

Comment

• Godseieren
                  • Apr 2003
                  • 296

Sitat:
                  Jeg bruker en stømforsyning fra Clas Ohlson, 12v 5A stabilisert utspenning. Delenr. er 32-5282. Den koster ca.400kr. Jeg går ut fra at det var denne du tenkte på?

Akkurat den jeg tenkte på ja! Fungerer den, eller er det noe galt med den, og ren strøm ?
                  Den funker bra. Det er flere i klubben min som bruker den.

Det vil sannsynligvis ikke virke hvis du prøver å ta strøm direkte fra en billader. Er du uheldig så kan du skade elektronikken i flyladeren din!!
                  Mvh
                  Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Skal du prøve det stuntet med å koble sammen de to laderne direkte vil du sansynligvis oppleve at billaderen gir spenninger opp i 15-17V og det er ikke å spøke med for de fleste flyladerne (med unntak av de som er beregnet til over 24V innstrømm da). Om du vil bruke billaderen som strøm kilde for flyladeren så må du ha ett 12V bly batteri imellom for å glatte og senke spenningen fra billaderen. Ett eksempel er min egen Lipo lader (Apache) som ikke tåler spenninger over 13,7V. Kobler jeg den til når bilen går eller billaderen er på så blåser jeg den på ett øyeblikk.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
                      • Jul 2002
                      • 2421

Du lurte på hvordan den boksen og lade opplegget fra bilen/bilbatteri så ut? Vel her er ett par bilder som skulle forklare det meste.

Den blå saken til høyre er Lipo laderen min (Apache fra Griffin) som jeg har satt banan stikker på.

Og her er oppsettet i full gang med å lade Lipo batteriet i min T3DII CAP Wild Beast.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Mossie69
                        • Apr 2002
                        • 684

Jeg er enig, det å koble direkte til en billader er ikke en smart løsning. jeg tror de fleste ladere har bruksansvisning som sier noe spesifikt om akkurat det.

Skal du ha strøm fra veggen må du kjøpe en skikkelig strømforsyning.
                        Anders Valland
                        Trondheim

Comment

• Flydude
                          • Jun 2004
                          • 509

Da dropper jeg billaderen.

Det oppsettet ditt Vingemutteren syns jeg så litt komplisert ut Ihvertfall for meg....

Får se om det ike blir delen fra Chlas Ohlsson da.

-

Men kan jeg ikke lade mens bilen går?!
                          Simen

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Ikke hvis det er en peak lader. Er det en timer styrt lader spiller det normalt ikke noen rolle.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Niklas
                              • Sep 2003
                              • 899

Originally posted by Flydude
                              Det oppsettet ditt Vingemutteren syns jeg så litt komplisert ut Ihvertfall for meg....
                              Det er ikke så komplisert i virkligheten...

Nå har laderen min også kommet, så nå skal jeg legge meg, lese bruksanvisning og prøve å lade littegrann.

Et lite spm: Når jeg lader ut et batteri, vil strømmen gå tilbake til kilden(i mitt tilfelle et "feltkassebatteri") da?

Comment

• LN-WNH
                                • Dec 2003
                                • 426

Originally posted by Ostnik
                                Et lite spm: Når jeg lader ut et batteri, vil strømmen gå tilbake til kilden(i mitt tilfelle et "feltkassebatteri") da?
                                Desverre. Det som tas ut av batteriet som lades ut går opp i varme som laderen må kvitte seg med.

Comment

Working...