Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk convertering 50cc katanaS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BjornA
    • Jul 2010
    • 128

Elektrisk convertering 50cc katanaS

Følgende fly ble kjøpt på tilbud på throttlestore for litt siden.

KatanaS pro
    vingespenn 203cm
    dry weight ca 4100g

denne skal settes opp med kun kina materiale, ettersom budsjettet er noget stramt.

sitter å leser om diverse el. converteringer på rcgroups på fly i denne størrelsen, har mest erfaring med fly i .40-.60 size. så får ikke helt bestemmt meg hva som skal i flyet

denne doningen skal helst bli brukt til 3D flyging, hva tror dere om dette oppsettet?

TGY AerodriveXp 160 SK Series 63-64 230Kv / 3150W
    10s 4000-5000 mah lipo
    100A esc
    på 22" propell
    samlet vekt på ca. 1700g

Blir dette litt lite punch for god 3D?
    leste om en som måtte legge 1kg vekt i nesa for riktig cg med en 50cc motor.
    kommer til å flytte fram siderors servoen, men litt usikker på om jeg får et problem med med vekt på oppsettet jeg ser på.

Hilsen Bjørn
    Last edited by BjornA; 02-10-10, 11:28.
    Plane is temporary, glory is forever
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Aner meg at du ikke får all verdens med punch for 3D med de sakene... Bare med utgangspunkt i at speccen på motor stemmer mer med det som trengs for en F3A-modell på max 5 kilo. Tror den Katanaen blir et godt kilo tyngre, og jeg tror at lavere kV og større propell trengs for å få det du ønsker deg.
    Bare noe jeg "tror".
    Jeg hadde neppe orket å prøve en motor som har stor sjanse for å ramle sund, men det er nå bare det jeg mener
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• xxl
      • Feb 2008
      • 1624

Gti 120 her på forumet har samme modellen og den er tung og veldig bak tung. du kan nok med fordelgå opp 3 hakk på motorstørelse
      BOOMA Intelliswitch

Odd A Eriksen

Comment

• affa
        Administrator
        • Jul 2002
        • 5877

Etter mine 50cc el konverteringer så vil jeg generelt si at 10S går, men det ideelle er 2x6S oppsett. Da vil du få bra med krefter ved riktig valg av motor.

Comment

• jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

Jeg kjørte selv den samme motoren som du har sett på der i en Aeroworks 50cc Yak54 en stund (og det var ikke motoren sin feil at jeg byttet den ut).

Jeg overbelastet den rikelig dog....
          Oppsetet var:
          Zippy Flightmax 6s4000mah 30c x2
          CC Ice HV 160A ESC
          Mejzlik 23x8 propell

Husker ikke strømtrekket lengre, men jeg hadde OVER 5KW inn på motoren. Målt RPM var på 8970 (en typisk 50/55cc bensinmotor drar den samme propellen mellom 6000-6500rpm).
          Flytiden var på 6-7min koseflyging og 4-5 minutter 3D.
          Punch-out fra hover var selv med 1,5KG ekstra i røykbokser formidabel.
          Motoren var god og varm etter en flytur, men allikevel ikke noe kritisk.

Her er en video av flyet med denne motoren fra pinsetreffet i Narvik i år.
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• extracap
            • Feb 2006
            • 556

Jeg har en sabart sukhoi(1940 v.spenn) som jeg kjører på kun ett 6s 5000mha batteri og bruker følgende!
            1 AXi 5320/18
            1 SPIN 99 regl.
            1 APC 20x8E
            Modellen er på 4670 gram med batteri ,hovrer og flyr 3d som
            bare det
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Jeg tror den Katana'en vil bli veldig bra med oppsettet du selv har foreslått.
              Og det bekrefter vel egentlig Remi om han har brukt det med hell på sin 50cc Yak som veier flere kilo mer.

Jeg er og blitt veldig facinert av elektro konverteringer. Spesielt etter en veldig heldig konvertering av en U Can Do 46 jeg har.
              Derfor leker jeg med tanken om å konvertere en 50cc 2,2m SD Yak nå til vinteren.
              Det må bli et 12S oppsett da jeg har 6S 5000 batterier jeg bruker i min T-rex 550E.

Jeg har sett på en Turnigy motor jeg tror vil passe bra, men den krever litt forbedringer før bruk jfr tilbakemeldinger på HC sidene.
              Den er ca. 100g lettere enn en DA 50-R:
              http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...ner_(eq:_70-40)

Ellers så jeg en annen som så heftig og ikke minst solid ut. Tror den er ny i sortimentet til HC og det er få tilbakemeldinger ennå. Men den blir muligens litt tung. Ca. 100g tyngre enn en DA 50-R, og 200g mer en alternativet over. Muligens litt overekill også, men ikke så mye at det blir en bakdel tror jeg.

Jeg vet ikke hvor mye disse 200g vil ha å si oppi det hele på et såpass tungt fly som en 30% SD Yak. Jeg bør vel regne litt på totalen. Jeg får el-motoren, ESC og drivbatterier, men må trekke fra gas-motor, bend, cannister, tenningsanlegg, bensintank og gass-servo. I tillegg er det jo ikke uvanlig å dytte inn røykpumpe og røykoljetank.

Noen kommentarer?
              Last edited by arhennie; 03-10-10, 11:27. Reason: typo
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Noen kommentarer?

PINGLER!!!!!!!

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Originally posted by anders e
                  Noen kommentarer?

PINGLER!!!!!!!

HA-HA. Men nå er det bensinmotoren som blir pingle da, i sammenlikning med symaskinen
                  arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• BjornA
                    • Jul 2010
                    • 128

Originally posted by jeeeeeeright
                    Jeg kjørte selv den samme motoren som du har sett på der i en Aeroworks 50cc Yak54 en stund (og det var ikke motoren sin feil at jeg byttet den ut).

Jeg overbelastet den rikelig dog....
                    Oppsetet var:
                    Zippy Flightmax 6s4000mah 30c x2
                    CC Ice HV 160A ESC
                    Mejzlik 23x8 propell

Husker ikke strømtrekket lengre, men jeg hadde OVER 5KW inn på motoren. Målt RPM var på 8970 (en typisk 50/55cc bensinmotor drar den samme propellen mellom 6000-6500rpm).
                    Flytiden var på 6-7min koseflyging og 4-5 minutter 3D.
                    Punch-out fra hover var selv med 1,5KG ekstra i røykbokser formidabel.
                    Motoren var god og varm etter en flytur, men allikevel ikke noe kritisk.

Her er en video av flyet med denne motoren fra pinsetreffet i Narvik i år.
                    Dette likte jeg å se! kommer nok til å kjøre samme batterier du har brukt, når jeg ser du har fått til dette oppsettet med stort hell.
                    Tror du det blir for lite med 100A esc for å dra 23x8 propell?
                    også vært fint å vite ca. vekt på yaken din, hvis du har veid den en gang?

Comment

• BjornA
                      • Jul 2010
                      • 128

Skal bli intressant å se når disse nye store turnigy motorene får litt mer reviews.
                      uten å si noe for sikkert, så kan vel vekta bli litt høyere med en så stor el.motor?
                      ikke at det er noe stor sak
                      drømmen er jo å få konverteringen lettere enn bensin utgaven, uten å legge i dødvekt foran eller bak

Comment

• BjornA
                        • Jul 2010
                        • 128

Originally posted by anders e
                        Noen kommentarer?

PINGLER!!!!!!!

Hører ikke hva du skriver, for det bråker så jævelig i motorsag motoren din!

Comment

• jeeeeeeright
                          • Mar 2008
                          • 1052

Yak'en min veide inn på 7,9kg med oppsettet mitt kontra 8,8kg med dl50, cannister, throttleservo, røykanlegg, smart-fly og fulle tanker.
                          100amp ESC kan jeg si med sikkerhet at det er for lite
                          Men hvis du går ned på propellen til f.eks 22x8 eller 20x10 vil jeg tippe du kommer innenfor specs (jeg tror - vet ikke sikkert altså).

Med det oppsettet jeg brukte var modellen på grensen til kritisk baktung (hadde en sånn morsom tendens til å trekke OPPOVER hvis jeg la den på rygg), og i tillegg syntes jeg flytiden var litt knapp.
                          Konklusjonen ble at når jeg måtte gjøre om på ting etter en "utelanding" ble det både større batterier og en motor som jobbet litt mer optimalt med så store belastninger.

På et mindre fly med litt mindre propell kan det hende dette blir ganske perfekt dog. Da vil du ikke ha bruk for fullt så mye verken vekt i snuten eller strømtrekk, så jeg vil si at det er vel verdt et forsøk.
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• BjornA
                            • Jul 2010
                            • 128

da har jeg handlet litt, måtte nesten bare gi dette et forsøk syntes jeg

100 amp esc. var desverre utsolgt der for 150A
                            og en neve powerHD servoer.

har et par 5s 3300mah batterier liggende, så jeg bestillte ikke batts. i dennne omgang.
                            tenkte jeg skulle se hva jeg kunne få ut av dette oppsettet, prøve litt forskjellige propeller og se hva som skjer.
                            Den blir alt for baktung, og får for liten flytid med dette oppsettet. men da har jeg et utgangspunkt å gå etter når batterier skal bestilles, selvom jeg se for meg at det blir 12s 5000mah som trengs for å få til denne kjærra

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

En ting jeg lurer på. Hvordan fester dere propellen på de "mindre" motorene som f.eks TGY AerodriveXp 160 SK Series 63-64?
                              Bare klemmer dere den fast med sentermutteren som på en nitro motor?
                              I såfall, holder det altså? Med det momentet som bor i en slik el-jævel, og når vi snakker om 23" propeller er det jo ganske mye masse som skal snurres i gang.
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...