Unconfigured Ad

Collapse

tips til elektro oppsett av seilfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

tips til elektro oppsett av seilfly

jeg har overtatt en eldre modell
    type Aviomodelli super grone seilfly.
    plast kropp med alle servoer i kropp og balsa planka vinger. flattjern joiner og runt 2.3m vinge spenn.
    jeg ønsker og konvertere denne til elektro men har lite erfaring fra det. det er amp og watt jeg er usikker på.

det jeg ønsker er ett rolig oppsett som kun skal brukes til opptrekk og lang batteri tid.
    viss jeg kan vil jeg gjerne bruke 2 celler batteri for lav vekt.
    motor . folde propell og regulator trenger jeg da hjelp til.

utstyr skal handles på hobby city . gjerne turnigy utstyr.

noen her som har noen tips til en fersk elektro flyver?
    MvH Marius Leirdal
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Googlet og fant denne tråden, og utifra resultatene derfra kan denne eller denne være en god match, evt noe større.

Comment

• bth
      • Dec 2003
      • 1638

Tror jeg ville ha valgt en rundt 1000 kv som denne http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...roduct=7125for å kunne bruke større propell.
      En rimelig speedcontroller hvis du har tenkt å bruke separat motagerbatteri som er best når den skal brukes på seilfly: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=7339

Her er en jeg vil anbefale hvis du skal bruke bare motorbatteri: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=3730

Har selv 2 av denne i 25 Amp versjonen.
      Det fine med denne er at motoren kutter så fort en av cellene når cut off volt, så du slipper å ødelegge batteripakka.
      Men i å med at du skal bruke den på seilfly må du være sikker på at du ikke tapper for mye av Li-Po pakka så du har nok driftstrøm til radioutstyret.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Skal du ha fra HC aner jeg ikke... finn noe skrap som klarer 600W og så lav kV som mulig.
        Seilfly skal helst ha gira saker så du får på ei sleiv med size som drar det opp... Denne bruker 18" propell, det du ender opp med fra HC surrer sikkert noe rundt 10-11"

Sannsynligvis hadde 2217 med PG-gir vært nok i Aviomodellen. Den er nok av ABS-plast, skrekker lett i kulda.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Kyrre
          • Feb 2009
          • 2322

Dette "skrapet" drar 600 watt med 12'' APC propell, iallefall gjorde min det under statisk testing.

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Originally posted by Kyrre
            Dette "skrapet" drar 600 watt med 12'' APC propell, iallefall gjorde min det under statisk testing.
            Ikke for å gå helt OT, men jeg gjør det visst likevel; har hatt 600W med 12" og så 600W med gira motor og 18" i samme seilflyet. Det første oppsettet dro opp i 20-30 grader vinkel, det andre nesten vertikalt Gir og store sleiver er totalt uslåelig. Men motoren koster noen få små kroner mer. Men du verden for en forskjell.
            Syntes drøyt 1200 kV er for mye for seilfly, men for all del; det holder garantert i massevis til modellen margarus skal elektrifisere. (Så lenge magnetene henger fast)
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Margarus
              • Aug 2008
              • 322

bestilte sk 1200KV motor med hobbyking 60amp reg , turnigy nanotech 2200 3c noen som har prøvd di nye cellene der?
              bruker bec utenom til radio
              har en 10x8 folde prop liggende som jeg vil teste føst.
              stor propell drar jo mye strøm? er vell mer energi besparende med propp med mindre stigning?
              MvH Marius Leirdal

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Problemet er at vi/du må vite diameter på nesa der motoren skal sitte - en outrunner som skal være sterk nok blir fort "feit" runt magen og er noe herk å få på plass i en trang nese og da er det eneste alternativet en slank inrunner med gear - men alt er avhengig av inside diameteren på nesa der motoren er tenkt plassert.
                Last edited by Quadrocopter; 30-10-10, 00:52.

Comment

Working...