Unconfigured Ad

Collapse

Sprite opp Tigermoth!!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Sprite opp Tigermoth!!!!

Hei ja.
    Har en GWS Tigermoth. Standard utgave-rett-ut-av-boksen. med standard IPS mottor fra GWS. Alt er altså....standard...

Kjører et 7.2v 250mhA Ni-Cad batteri som jeg lader i bilen, med laderen som fulgte med J-3 Cuben (Ja det er den pakka til 1000,- ++)

Feather fartsregulator, og en futaba tjo-hopp sender...

Jeg vil, eller har et ønske om hovedsakelig lengere flytid, og har tenkt tanken Li-Po. pr. dags dato lader jeg 20 min og flyr ca 5-8 min.

Har ingen vekt her jeg er nå, men det er ca 40 gr. som skiller om modellen flyr eller ikke for øyeblikket.

Har også tenkt børsteløs motor, men er ikke helt sikker på hva jeg skal ha. Trenger mer pulver i motoren for å kunne gjøre litt akro-flyvning og skulle gjerne prøvd meg på hovring etc.. Dere skjønner... MER KRAFT innenfor 40 gr. som ikke river TM en min istykker. På gledelig forhån takk
    Joachim
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Mener du at batteriet ditt veier ca 40g? I så fall kan du bytte til t.d. E-TEC sitt 2S1P 700mah Lipo batteri. Det vil mere enn doble flytiden din og det veier ca 32-38g m/jst kontakt, ett 2S1P 1200mah batteri fra samme produsent veier 58g m/jst kontakt. Men det er vel for tungt for deg. Ett 2S1P 250mah batteri veier ca 14-20g.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

Ja og nei.. det er 40 gr. som skille om det flyr nå. dvs, hvis jeg napper ut det batteriet som står i vil jeg få rundt 100 gr. å gå på før modellen ikke er flybar. Takker for alternativ. har du noen forslag på Børsteløs mottor??
      Joachim

Comment

• Alfalfa
        • Jul 2002
        • 988

Da ville jeg valgt 2 stk. av 1200-batteriene som VM anbefalte...
        Da har du 1 til å lade mens du flyr med det andre og du vil få i underkant av 3 ggr. så lang flytid!
        Du vil fortsatt ha 40g å gå på, men det er ingen vits i å strekke den limiten helt ut.. Da flyr det bare dårlig! Og tunge fly bruker somregel mere motor og dermed korter ned på batteritiden også....

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Ok, så du sier batteriet du har veier ca 60g, det tilsvarer som nevnt tidligere ett 2 cellers 1200 mAh Lipo batteri. Motor/gir oppsettet ditt ser ut til å veie ca 30g og hele flyet ditt veier vel 215-270g. Et to cellers 1200 mAh Lipo batteri er helt topp til flyet i standard utgave. Alternativt kansje ett 2 celler 700 mAh Lipo for å få det ennå lettere (sparer minst 20g som gir deg bedre fly egenskaper).

Så kommer vi til ønsket om oppgradert motor. Her har jeg hørt mye godt om Klepaker Extreme (på tilbud til 885kr hos Ultramicro http://www.ultramicro.no/ ). Jeg nevner denne motoren delvis fordi jeg selv ønsker en og delvis fordi oppfyller alle dine ønsker om vekt og kraft (veier kun 22g m/alt og drar inntil 350g statisk, tenker da på 20 tørn utgaven), litt kostbar, men så er den ett smykke med propellfeste ferdigt montert må jeg få tilføye, sikle sikle...
          Der er ett ankepunkt og det er at denne motoren er beregnet til tre cellers Lipo, i ditt tilfelle ett 3S1P 700 mAh batteri (ca 50g), noe som standard motoren ikke tåler (kommer til å brenne opp p.g.a. for høy spenning) om en ikke er forsiktig med gassen og holder seg under 2/3 gass til vanligt. Med ett oppsett bestående av Kepaker ekstreme og ett 3S1P 700 mAh Lipo så vil TM`n din bli ca 20g lettere enn den er nå og yte noe heelt annerledes, eller du kan bruke ett 3S1P 1200mAh Lipo og komme ut med en ekstra tyngde på ca 10g i kombinasjon m/Klepaker extremen (anbefaler 700mAh batteriene da det gir mindre vekt).

Ett obs er at Klepaker extreme har kommet i en ny utgave (17 tørn) og hvordan den oppfører seg med 2S lipo vet jeg ikke ennå.

Er der andre alternativer på motor/batteri? Det er der helt klart, men det får noen andre legge til da jeg ikke har nok kunskap om dette til å råde mellom de forskjellige merkene når der skal spares penger, Klepaker ekstreme er en nobrainer og sansynligvis en av markedes beste motorer i sin klasse så den kan jeg trygt anbefale. Per Klepaker har en side det kan være greit å gløtte litt innom http://klepaker.no/brushless/fortelling.htm og her anbefaler jeg "ett tenkt IPS prosjekt" nederst på siden
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Kan se ut som om Klepaker extreme i 17 tørn versjonen vil trives (være sterk nok) med 2S1P Lipo, da har du jo i pose og sekk.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Yul_brünner
              • Sep 2004
              • 249

Klepaker

Dette høres jo helt supert ut. Leste litt om Klepaker sine motorer etter at innlegget var lagt inn. Fine greier det der. Flink gutt pris bør utdeles .

Takker for all hjelp.. da er det bare en ting som gjenstår.... handle..

"man kjøper et billig fly for å leke seg...Så bruker man det dobbelte av hva flyet koster på noen oppgraderinger, og vips så har du en hobby"
              Joachim

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Way to go.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Yul_brünner
                  • Sep 2004
                  • 249

Gir seg ikke!!

Jeg har sjekket litt rundt, og lurte på om det er ett fett om jeg går for en klepaker extreme eller en Motor AXI 2204/54 24.5g (med unntak av vekten på 0.25 gr. og en herlig prisforskjell på 200 kr (som i og for seg er vel det jeg må betale for en fartsregulator.. Eller kan jeg bruke min nåværende Feather 4 kanals fm regulator...

har ikke helt dette inne med trekk/skyve, tørn og etc. inne men, langsiktig er vel kanskje extremen ett bedre alternativ!!!

Er det jeg som er sær og ikke vil gå på annen modell. eller er det ok å sprite opp denne kjerra...

(Skal kanskje nevne at den børsteløse motor jeg kjøper skal også brukes i min lille piper Cub )
                  Joachim

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Du må nok rekne med ca 500kr+ for en fartsregulator til børsteløs motor. Dette kommer selvfølgeligt i tillegg til motoren. Enda ett tillegg er Lipo batteri lader, ett rimligt alternativ (som jeg bruker selv) er Apache 2500 laderen som blant andre Griffin selger (ca 400kr hos Griffin tror jeg).

Er det jeg som er sær og ikke vil gå på annen modell. eller er det ok å sprite opp denne kjerra...
                    Overhode ikke. Det er god økonomi i å oppgradere motor,regulator og batteri system i en befindtlig modell, for så i neste omgang gå for en modell som er beregnet på det nye motorsytemet. Hær gjelder det riktignok å holde beina på bakken å være sikker på at motor systemet en innvesterer i, faktisk passer på de modellene en har tenkt å fly.

Den Axi motoren så grei ut, men jeg kan ikke fri meg for tanken på at 200kr er fryktlig lite i denne sammenhengen da du uansett fort havner i ommrådet 2500kr+ totalt. Trøsten er jo at når innvesteringen vel er gjennomført så får du god avkastning i minutter i luften og moro. Er du i tvil om hva du skal gjøre anbefaler jeg deg å oppgradere til Lipo batteri og lader først (pass på å kjøpe batteri du får bruke på den innkommende børsteløse) og kos deg litt med dette (du vil bli sjokkert over forskjellen i flytid).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Flue
                      • Oct 2003
                      • 902

Jeg vet dette inlegget kan virke veldig negativt, men hvis du har den "vanlige" TM-en (den uten ballanseror) så tror jeg ikke du kan gjøre så veldig mye acro med den. (Evt. kan du jo lage ballanseror).
                      Jeg flyr min med standar oppsett slik som du, men med 8,4v 250mah.
                      Jeg kan ta loop(er) med den hvis jeg stuper, men ikke noe mer har klart 4 på rad en gang, men jeg synes ikke det er det modellen er laget til.

Min mening er at denne modellen egner seg best til rolig koseflyging i vindstille forhold (eller inne), og hvis du vil fly 3D og Acro så ville jeg kjøpt en ny model til det.

Mener ikke å "skremme" noen med inlegget, for all del, det kan jo være lurt å kjøpe børsteløst ++ for uansett vil det passe i andre modeller, (hvertfall Klepaker`n).
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

Comment

Working...