Unconfigured Ad

Collapse

Depron fly med litt større motor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rfauske
    • Sep 2010
    • 760

    #1

    Depron fly med litt større motor

    Hei,

    Begynner å ha en deler liggende og har akkurat laget meg innendørs depron modell så synes det virker fristende å lage noe litt større og kraftigere.

    Så jeg tenkte noe alla Yak 54, rundt 1m i vingespenn og med kroppen bygget på noe alla dette viset:
    RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

    Og med vingene laget av 3 lag 6mm depron avrundet i front og spisset bak og kjernen avstivet med ett par stående karbonlister.

    Tenkte da å dytte inni en 3500kv heli motor (fra en trex 450) og en 30-40A esc og en 2200mAh 3S pakke. (alt ting jeg har liggende, derfor lyst til å lage bare for morro)

    Tror dere noe slikt vil kunne fly på skapelig vis ? eller blir det bare teit
    Rasmus Fauske
    TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
    http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

    #2
    Du må nok ha en motor med litt lavere KV. Jeg har akkurat bygd en depron Edge med VS 110 cm. Brukte HXT900 servoer, 40A regulator og 3s2200 pakke. Men jeg brukte en motor på 1000 KV og 400 watt..

    Om jeg skulle bygd dette flyet en gang til ville jeg doblet depronplatene slik at det ble en mye kraftigere konstruksjon og litt mindre motor og batteri.

    Her er forøvrig link til min modell: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=27643
    Den fløy veldig veldig fint, men er veldig tung så tåler ikke så mye da vingene får en veldig v-form. Men om du dobler de vil det nok funke bedre

    Comment

    • rfauske
      • Sep 2010
      • 760

      #3
      Ang kv går det ikke å kompensere med litt mindre prop el.l., hadde håpt å gjenbruke mest mulig (har igrunnen null peiling på fly siden jeg har bare en indoor sak jeg har brukt ett par uker) Men er jo ikke noe stress å dytte inn en mindre en også er bare å bestille

      I teorien blir vekten rundt 600g om jeg har hoderegnet rett, da med ca. 4-500W motor.

      Ang vinger så tenkte jeg 3 plater i sandwitch slik
      =========depron=========
      ===|================|===
      =========depron=========

      | = karbon lister

      Annen sak er jo korleis det hadde vært å legge en eller annen form for coating (glassfiber, karbion el.l. og epoxy) rundt vinger og kropp for å få det til å tåle litt mer enn ingenting.

      Er slike fly mulig å kjøre i lav fart eller blir det for tungt ? tenker i forhold til landing og take off siden jeg er veldig uerfaren...
      Rasmus Fauske
      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

      Comment

      • Sniper
        • Nov 2005
        • 1386

        #4
        Har ikke noen svar, men satt tilfeldigvis på youtube og så på denne

        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment

        • Kyrre
          • Feb 2009
          • 2322

          #5
          Du må nok bare glemme den motoren, den har altfor høy KV verdi til å dra en stor nok propell. Kanskje den klarer en 6'', mest sannsynlig en 5'', men du bær ha minst 10'' på et slikt fly hvis du skal fly sakte og drive med akroatikk. Litt enkelt forklart så vil du ha en så liten propell som mulig når du vil fly fort, og så stor som mulig når du vil fly sakte og akrobatisk. Eneste måten å få brukt den på er med en girboks, men da kan du like gjerne kjøpe deg en ny motor. Hvis du derimot bygger noe som denne, da kan du fint bruke den, skjønt akkurat denne vingen bør vel forstørres noe ellers blir nok oppsettet ditt litt for tungt.

          Comment

          • Ofly61
            • Apr 2008
            • 785

            #6
            Originally posted by rfauske
            Ang kv går det ikke å kompensere med litt mindre prop el.l.,
            hadde håpt å gjenbruke mest mulig
            .
            .
            .
            Jeg ville testet start med liten propell og prøvekjørt i benk.
            Så ville jeg gradvis satt på større prop. og sett hva som er mulig
            å bruke motoren til ...

            Odd H.

            Comment

            • peppern75
              • Jun 2006
              • 671

              #7
              Motor med KV på 3500 bruker jeg i mine raske fly som gjør rundt 200 km/t, da med en 5x5 eller mindre propell. Setter du på større prop så ender du bare opp med masse røyk.
              Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

              Per Nilsen
              Spikkestad

              Comment

              • Heliman
                • Mar 2006
                • 1254

                #8
                Mulig du kan bruke noe sånt som dette
                The Max67-400 gearbox is a high performance planetary gearbox with metal gears and ball raced bearings. It has a very high reduction ratio that allows large eff...


                Jeg aner ikke om akkurat denne passer, den burde nok vært mer rundt 4:1.
                Men det finnes sikkert andre og kansje billigere alternativer også..

                Kansje denne :http://elefun.no/p/prod.aspx?v=3151
                Last edited by Heliman; 13-12-10, 17:58.
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment

                • Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

                  #9
                  Originally posted by Heliman
                  Mulig du kan bruke noe sånt som dette
                  The Max67-400 gearbox is a high performance planetary gearbox with metal gears and ball raced bearings. It has a very high reduction ratio that allows large eff...


                  Jeg aner ikke om akkurat denne passer, den burde nok vært mer rundt 4:1.
                  Men det finnes sikkert andre og kansje billigere alternativer også..

                  Kansje denne :http://elefun.no/p/prod.aspx?v=3151
                  Klarer ikke helt se poenget jeg da, når du får en ny motor som du slipper girboks på til under 50 pund iallefall.


                  rfauske: Hobbycity har billige motorer til deg!

                  Comment

                  • Heliman
                    • Mar 2006
                    • 1254

                    #10
                    Originally posted by Trulsen
                    Klarer ikke helt se poenget jeg da, når du får en ny motor som du slipper girboks på til under 50 pund iallefall.


                    rfauske: Hobbycity har billige motorer til deg!
                    Enig med deg der.
                    Poenget var å vise hvordan du kan gire ned en motor med for høy kv, den blir ihvertfall garantert ødelagt om du setter på en for stor propell...
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

                    Team Visa...

                    Comment

                    • rfauske
                      • Sep 2010
                      • 760

                      #11
                      Jepp, girboks blir bare vas siden det koster penger og blir enda mer deler jeg kan(og vil) ødelegge

                      Men takk for svarene her

                      Driver og tenker litt på å bygge big nasty ( http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=404993 ) Muligens med litt større areal på vingene og kroppen siden jeg vil ha plass til en 2200mAh pakke.

                      http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=14403
                      Samt bruke 12x6 el.l.

                      Noen som har trua på noe slikt, og blir det bedre å heller gå litt ned på motor størrelse og heller spare litt vekt på den måten ?
                      Rasmus Fauske
                      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                      Comment

                      • Biplan
                        • Apr 2008
                        • 903

                        #12
                        Veldig interessant tema.

                        Jeg har nettopp startet med noe jeg har tenkt på lenge. En delta, eller flygende vinge. Broderen har et trebyggesett til Manta fra Schlüter liggende og jeg har skåret ut delene i depron. Så oppdaget jeg at depron "mangler" en egenskap som balsa har: fiberretning. En vingeprofil av depron kan bøyes i alle 3 retninger/plan, mens balsa er helt stivt når man forsøker å bøye langs fiberretningen. Eureka! Så det er derfor kroppen på enkle depronfly har et tverrsnitt som et "+"-tegn! Jeg trodde at det var en lur idé for å spare materiale og vekt.
                        Attached Files
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment

                        • Biplan
                          • Apr 2008
                          • 903

                          #13
                          Originally posted by peppern75
                          Motor med KV på 3500 bruker jeg i mine raske fly som gjør rundt 200 km/t, da med en 5x5 eller mindre propell. Setter du på større prop så ender du bare opp med masse røyk.
                          Kan man ikke gå ned til 2S, 7,4V for å holde effekten og turtallet nede? Jeg er ganske fersk på elektro selv....
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment

                          • peppern75
                            • Jun 2006
                            • 671

                            #14
                            Du kan gå ned til 2S og kanskje bruke så stor som 7x4 propell på den motoren med 3500KV
                            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

                            Per Nilsen
                            Spikkestad

                            Comment

                            Working...