Hadde meg en kombinert tur ute på isen på et lite vann i dag. Ungene akte, isfisket og grillet pølse og Far fikk fly litt. Rigget opp min Sebart Su29 med ski og tok av. Etter ca 5 min på første batteri er flyet ca 200m unna og jeg jeg en slak venstresving mot meg selv. Halvveis gjennom svingen hører jeg et brak og ser at noen vesentlige deler forlater flyet. Første tanke er at canopyen blåste av, "ikke noe prob dette har jeg gjort mange ganger før". To tiendels sekunder senere står det helt klart at flymaskinen er helt ukontrollerbar. Null respons på høyderor. I svingen var flyet på kanskje 25m høyde, så det tok ca 2-3s før flyet gikk i isen. På en eller annen måte, aner ikke hvordan, fikk jeg flyet til å buklande og ikke med nesen først. Ja vel, tenkte jeg. Dette så jo ut som om det gikk ganske bra etter omstendighetene. Jeg tråkket bort til flyet og havarikommisjonen konkluderte raskt med at halve høyderoret og halve staben er blitt revet vekk. I landingen har selvsgt også landingsstell med ski blitt revet vekk.
So far so good. Det merkelige er bare det at jeg etter 15min leting ikke finner være seg rester av høyderor / stab eller landingsstell / ski. Pokker.
Her jeg altså ikke noe som helst å bruke til gjennoppbygging
Tror nesten at det blir å kondemnere hele skiten. Noen som har lyst å kjøpe restene? Er ganske billig i dag...
Peter
So far so good. Det merkelige er bare det at jeg etter 15min leting ikke finner være seg rester av høyderor / stab eller landingsstell / ski. Pokker.
Her jeg altså ikke noe som helst å bruke til gjennoppbygging

Tror nesten at det blir å kondemnere hele skiten. Noen som har lyst å kjøpe restene? Er ganske billig i dag...
Peter
Comment