Unconfigured Ad

Collapse

En meget sur krasj...

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Propepperell
    • Jun 2005
    • 1093

    #1

    En meget sur krasj...

    Hadde meg en kombinert tur ute på isen på et lite vann i dag. Ungene akte, isfisket og grillet pølse og Far fikk fly litt. Rigget opp min Sebart Su29 med ski og tok av. Etter ca 5 min på første batteri er flyet ca 200m unna og jeg jeg en slak venstresving mot meg selv. Halvveis gjennom svingen hører jeg et brak og ser at noen vesentlige deler forlater flyet. Første tanke er at canopyen blåste av, "ikke noe prob dette har jeg gjort mange ganger før". To tiendels sekunder senere står det helt klart at flymaskinen er helt ukontrollerbar. Null respons på høyderor. I svingen var flyet på kanskje 25m høyde, så det tok ca 2-3s før flyet gikk i isen. På en eller annen måte, aner ikke hvordan, fikk jeg flyet til å buklande og ikke med nesen først. Ja vel, tenkte jeg. Dette så jo ut som om det gikk ganske bra etter omstendighetene. Jeg tråkket bort til flyet og havarikommisjonen konkluderte raskt med at halve høyderoret og halve staben er blitt revet vekk. I landingen har selvsgt også landingsstell med ski blitt revet vekk.
    So far so good. Det merkelige er bare det at jeg etter 15min leting ikke finner være seg rester av høyderor / stab eller landingsstell / ski. Pokker.
    Her jeg altså ikke noe som helst å bruke til gjennoppbygging
    Tror nesten at det blir å kondemnere hele skiten. Noen som har lyst å kjøpe restene? Er ganske billig i dag...


    Peter
    Attached Files
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

    #2
    Kjedelig at sånt skjer , har du tenkt over hva som forårsaket havariet , den staben har blitt truffet av understellet ditt i lufta tror jeg , og fått seg en real trøkk ... Litt lim , balsa og betrekning og et nytt understell så ern på vingene igjen
    Øyvind

    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

    Comment

    • Propepperell
      • Jun 2005
      • 1093

      #3
      Hei du. Njae... Tror ikke på den teorien, men nå har jeg enda flere spørsmåltegn.
      Understell satt på helt til landing det er jeg 100% sikker på. Det var stab som knakk / løssnet i lufta.
      Når jeg rensket leken for utstyr ser jeg at servoer til høyderor og sideror (HS65HB) har "låst seg". ble nødt å bruke vold for å løssne dem. Skal dissikere disse mer nøye etterpå.
      Har dette skjedd i lufta eller etter at rorflater er blitt revet vekk?
      Peter
      Peter Rahm
      Siggerud
      Cirrus RCFK

      Comment

      • cossy
        • Jul 2006
        • 105

        #4
        Såg ein heilt lik hendelse her i klubben vår på ein tilsvarende maskin fra Sebart, de som skjedde var høgderoret har løsnet i hengslinga på eine stabben. Er vell store tjangs for de samme har skjedd i ditt tilfelle og.
        (Var ingenting galt med liminga, var hengsla som hadde gjett etter, piloten hadde stor fart på flyet rett frem når de skjedde)
        futuba 18MZ
        Addiction X
        Slick 71" Hacker
        qq Pits Python DZY100
        2.6 Edge extreme compositt, DA85
        3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
        Pike Giant
        Sawex L39 jetcat P60
        Eurosport G-booster 160+
        Trex700 x 2
        Trex 550 CGY750
        Trex500

        Comment

        • farmann
          • Mar 2010
          • 918

          #5
          Hei
          Sorry for flyet ditt, høres for meg ut som et "akutt" flutter i høyderor/stab. Da kan det skje fort! Se på servo-pushrod-hengsler(det som er igjen). har opplevd legnende pga. purshrod til høyderor som ikke var god nok!

          Comment

          Working...