Unconfigured Ad

Collapse

Innstilling av ESC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NitroZeb
    • Mar 2011
    • 133

Innstilling av ESC

Hallo folkens
    Fikk masse input på tråden om Amp,Volt,Watt og sier hjertelig for det.
    Veldig mye kunnskap her på forumet,og supert at det deles ut videre.
    Er blitt råtent på dette med børsteløst og med hunger etter viten, kommer også spørsmål.

Har noen greier jeg lurer litt på ang.innstilling/konfig.av ESC.
    Var noe innpå det i den tråden med A,V,W, men ble liksom hengende igjen
    noe i lufta.Sånn som "Timer" setup kan f.eks.velges Automatic/Low og High.
    Ok,jeg kan sette den på automatic, men har også forstått det sånn at det kan "glippe"
    for ESC og med dette føre til at den belastes feil osv.
    Low (7-22 deg) – Setting for most 2 pole motors.
    High(22-30 deg)-setting for motors with 6 or more poles.

Dette er to linjer jeg har limt inn fra setup på min 40A Mystery.
    Har lest og forstår at dette er setup for motorer med forskjellige antall poler, men står ikke på alle motorer hvor mange poler den har.Så hvis jeg skal sette den opp manulet,så sliter jeg vel kanskje litt her eller hur ??(hvis jeg vil se bort fra automatic)

Mvh
    Einar.Phoenix RC.

Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

"Timing", Einar. Tenk på fortenning på en bensinmotor.

Jeg har bare prøvd meg fram med forskjellige innstillinger på mine ESC/motor kombinasjoner. Jeg har brukt turteller, men tror wattmeteret ditt gjør samme nytten; bruk den innstillingen som gir deg flest watt. Fant 300 RPM ekstra på ferdig oppsett ESC/motor fra ParkZone ved å forandre timing fra auto til high. Men det er ikke dermed sagt at det gjelder alle kombinasjoner. Kontronik PIX400/gammel AXI 2820/10 gikk faktisk bedre med fast timing 20 grader enn med auto når den trekker den største prop-en som er anbefalt.

Tegn på "for høy" timing (høyt tall): Motoren piper eller lager andre ulyder. Følger ikke med når man gir brått gass. Starter ikke alltid.
    Last edited by Biplan; 09-04-11, 13:16. Reason: Rettet tall fra 2 til 20
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• NitroZeb
      • Mar 2011
      • 133

Originally posted by Biplan
      "Timing", Einar. Tenk på fortenning på en bensinmotor.

Jeg har bare prøvd meg fram med forskjellige innstillinger på mine ESC/motor kombinasjoner. Jeg har brukt turteller, men tror wattmeteret ditt gjør samme nytten; bruk den innstillingen som gir deg flest watt. Fant 300 RPM ekstra på ferdig oppsett ESC/motor fra ParkZone ved å forandre timing fra auto til high. Men det er ikke dermed sagt at det gjelder alle kombinasjoner. Kontronik PIX400/gammel AXI 2820/10 gikk faktisk bedre med minimum timing (tror det er 2 grader) enn med auto når den trekker den største prop-en som er anbefalt.

Tegn på "for høy" timing (høyt tall): Motoren piper eller lager andre ulyder. Følger ikke med når man gir brått gass. Starter ikke alltid.
      Hallo Tom Roy
      Ja,tanken på tenningspungtet på en bilmotor var absolutt til stede med henhold til det som står i parantes der.
      Så da kan man vel si det sånn da forenklet at når rpm på motoren blir høyere,så må også "tenningspungtet" flyttes fram = høyere timing.
      Mvh
      Einar.Phoenix RC.

Comment

• NitroZeb
        • Mar 2011
        • 133

Jeg fikk et fint tips på hvordan jeg kan måle amp.trekket på servo(ene)med et multimeter.
        noen forslag på hvordan man kan sjekke om BEC på ESC gir det den står oppført med.(f.eks.med multimeter)??
        Har sett på noen "Reviews" hvor målinger påstås ikke er i tråd med hva produsent markedsfører med,så kunne derfor
        være ok og kunne sjekke det selv med den rette metoden.
        Mvh
        Einar.Phoenix RC.

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Originally posted by NitroZeb
          Hallo Tom Roy
          Så da kan man vel si det sånn da forenklet at når rpm på motoren blir høyere,så må også "tenningspungtet" flyttes fram = høyere timing.
          Jeg har ikke så stor erfaring at jeg kan trekke den konklusjonen. Tror timingen er mer avhengig av hver enkelt ESC/motor kombinasjon.

Brukte mine to oppsett som eksempler på at det ikke er noe fasitsvar på om auto timing er best eller ikke.
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Biplan
            • Apr 2008
            • 903

Jeg fikk et fint tips på hvordan jeg kan måle amp.trekket på servo(ene)med et multimeter.
            noen forslag på hvordan man kan sjekke om BEC på ESC gir det den står oppført med.(f.eks.med multimeter)??
            Har sett på noen "Reviews" hvor målinger påstås ikke er i tråd med hva produsent markedsfører med,så kunne derfor
            være ok og kunne sjekke det selv med den rette metoden.
            For å finne ut hva BEC tåler må man vel belaste den til den ryker (tar fyr).

Jeg har i vinter tatt meg tid til å måle BEC spenningen (volten) med og uten alle servoene i flyet i bevegelse. Brukte en ledig kanal på mottakeren og målte mellom + og - på en ødelagt forlengelseskabel til servo. OBS: meteret må stå på volt (ikke ampère; da kortslutter man BEC). Det som er viktig er jo at oppsettet i mitt fly funker uansett hvor nære (eller over) oppgitt maks strøm jeg kan bruke. En ukjent variabel er hvor mye mer strøm servoen trekker når flyet er i fart.

Har fundert litt på en mer nøyaktig målemetode og tenkt at man kanske kan bruke en lader med utladefunksjon til å belaste BEC kretsen med en konstant strøm (apère). Men laderen min, Multiplex LN 5014, klarer ikke å handtere stor nok effekt til at testen blir noe bedre.

Kanskje man kunne bruke 4,5 volts lyspærer til lommelykt som belastning? Og først måle strømmen med ampèremeteret. Koble til en og en lyspære til strømmen er nesten maks av det som er oppgitt. Så kan man koble fra meteret, sette det på volt og måle om spenningen holder seg på det den skal være (mellom 5 og 6 volt et sted).
            Last edited by Biplan; 07-04-11, 22:02. Reason: endret tekst

Comment

• Ofly61
              • Apr 2008
              • 785

For å finne ut hva BEC tåler må man vel belaste den til den ryker (tar fyr).
              .
              .
              Huff dette blir off topic ... igjen ...
              "Tune to minimum smoke" elektronikk ing. vits

For å teste hva BEC tåler så ville jeg funnet en variabel forbruker (regulerbar motstand).
              Så ville jeg ha belastet BEC opp til hva den er specet til og fulgt med på temperatur økning
              på BEC. Vesentlig temperatur økning = større sansynlighet for "smoke". Fjern krympe plast
              og eventuellt kjøle plate for å kunne overvåke skikkelig. Skal du ha dette dokumentert så
              finnes det termokamera, IR termometer o.s.v. koster penger ...

For å teste hva du har av forbruke real life, sjekk
              Eagle Tree –R/C RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder high
              eller tilsvarende, ja det koster + og veier noe ekstra.

NB!
              Det finnes gratis program som beregner teoretisk belastning på servoer. Du må mate
              inn vinkel på ror og størrelser, arm lengder, hastighet på modell o.s.v. Jeg ble overrasket
              over hvor lite krefter som egentlig var nødvendig f.eks på min E-flite P-40. Det resulterte
              i at jeg byttet ut 5-6g servoer med enda mindre Walkera 4g servoer. Gikk over hele flyet
              og lettet det fra 230g til 170g, det flyr som en drøm nå. Tror balanseror servoen jobber
              på overtid ( 2 ror flater) ved roll men ellers så ser jeg ingen problemer.

mvh
              Odd H.

Comment

• E&E
                • Apr 2008
                • 578

Originally posted by Ofly61
                Huff dette blir off topic ... igjen ...

NB!
                Det finnes gratis program som beregner teoretisk belastning på servoer. Du må mate
                inn vinkel på ror og størrelser, arm lengder, hastighet på modell o.s.v. Jeg ble overrasket
                over hvor lite krefter som egentlig var nødvendig f.eks på min E-flite P-40. Det resulterte
                i at jeg byttet ut 5-6g servoer med enda mindre Walkera 4g servoer. Gikk over hele flyet
                og lettet det fra 230g til 170g, det flyr som en drøm nå. Tror balanseror servoen jobber
                på overtid ( 2 ror flater) ved roll men ellers så ser jeg ingen problemer.

mvh
                Odd H.
                Du har vel ikke tilfeldigvis linker til noen av disse programmene. Kunne vært interessant å regne litt på noen fly jeg har.
                Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• NitroZeb
                  • Mar 2011
                  • 133

Ja,dette var jo reine Reodor felgen opplegget det Tom Roy..hehe,men det kan jo funke som bare det.
                  Men hvis jeg kun er ute etter å vite hvor mange Amp.BEC gir i forhold til spesific.
                  La oss si at jeg "vet" at mine fire servoer trekker 2A.(bare eksempel)og vil vite om BEC klarer å gi det.
                  Kan man måle på BEC kabelen fra ESC med et ampere/multimeter i pluggen,eller blir det feil ??
                  Det må kanskje være belastning på kretsen for å få noe måling eller ??
                  Det med å klippe en servokabel (+) på midten å kople mellom meteret for å måle trekket til servoene er en greie,
                  men å måle kun hva BEC leverer uten sevoene tilkoplet hadde vært "nice to know"....Har lest på en del reviews som jeg skrev
                  høyere opp at dem får ut tall i Amp.på hva BEC på ESC leverer men åssen ??
                  Var en link jeg fant fra en her på forumet i den tråden jeg startet ang."amp.trekk på servoer".
                  Det var et produkt som var gått ut av listene (servo sense plus current logger) heter den, og hadde vært midt i blinken.Veier kun 3g.
                  Men jeg har skrevet en mail til leverandøren i USA om det kan være mulig å få fatt i den alikevell, så får vente på et svar derfra og høre hvordan det ligger an.(legger ved linken)

Last edited by NitroZeb; 08-04-11, 17:12.
                  Mvh
                  Einar.Phoenix RC.

Comment

• Biplan
                    • Apr 2008
                    • 903

La oss si at jeg "vet" at mine fire servoer trekker 2A.(bare eksempel)og vil vite om BEC klarer å gi det.
                    Det må kanskje være belastning på kretsen for å få noe måling eller ??
                    Akkurat. Strømmen (måles i A) går alltid rundt i ring og kommer tilbake til utgangspunktet.

Det med å klippe en servokabel (+) på midten å kople mellom meteret for å måle trekket til servoene er en greie,
                    men å måle kun hva BEC leverer uten sevoene tilkoplet hadde vært "nice to know"
                    Uten noe tilkoblet (bortsett fra mottakeren) vil det ikke gå noen strøm (du måler kun hva mottakeren trekker - noen tusendels A).

Var en link jeg fant fra en her på forumet i den tråden jeg startet ang."amp.trekk på servoer".
                    Det var et produkt som var gått ut av listene (servo sense plus current logger) heter den, og hadde vært midt i blinken.Veier kun 3g.
                    Men jeg har skrevet en mail til leverandøren i USA om det kan være mulig å få fatt i den alikevell, så får vente på et svar derfra og høre hvordan det ligger an.(legger ved linken)

ServoSense Plus current logger for radio gear
                    Ting som går ut av produksjon er jeg skeptisk til. Fikk de så mange reklamasjoner at de la ned produksjonen?

Comment

• NitroZeb
                      • Mar 2011
                      • 133

Uten noe tilkoblet (bortsett fra mottakeren) vil det ikke gå noen strøm (du måler kun hva mottakeren trekker - noen tusendels A).

Takk for svar...Men hvis vi f.eks.kopler på kretsen en anordning som du er inne på som vi "vet" trekker da la oss si 3A,
                      og BEC på ESC er oppgitt til 3A...Ok,vi får ut 3A på meteret..Er vi da i mål, eller "klarer" vi å trekke ut 3A her i en viss
                      tid til BEC konker ut ??Men på en annen side så vil det jo ikke være kontinuelig 3A trekk heller da med servoene tilkoplet.
                      Alle servoene går jo ikke med max belastning hele tiden.Så klarer vi å dra ut de 3A og holde belastningen over en kortere
                      periode, så kan man kanskje si at man er i mål (med eksperimentet)

Ting som går ut av produksjon er jeg skeptisk til. Fikk de så mange reklamasjoner at de la ned produksjonen?[/QUOTE]
                      Mvh
                      Einar.Phoenix RC.

Comment

• NitroZeb
                        • Mar 2011
                        • 133

Ting som går ut av produksjon er jeg skeptisk til. Fikk de så mange reklamasjoner at de la ned produksjonen?
                        Jeg fant igjen den loggeren..Er ikke ute av produksjon, har bare byttet levrandør.(og navn)Link under.

Common Sense RC - Servo Gauge
                        Mvh
                        Einar.Phoenix RC.

Comment

• Biplan
                          • Apr 2008
                          • 903

Men hvis vi f.eks.kopler på kretsen en anordning som du er inne på som vi "vet" trekker da la oss si 3A,
                          og BEC på ESC er oppgitt til 3A...Ok,vi får ut 3A på meteret..Er vi da i mål, eller "klarer" vi å trekke ut 3A her i en viss
                          tid til BEC konker ut ??Men på en annen side så vil det jo ikke være kontinuelig 3A trekk heller da med servoene tilkoplet.
                          Alle servoene går jo ikke med max belastning hele tiden.Så klarer vi å dra ut de 3A og holde belastningen over en kortere
                          periode, så kan man kanskje si at man er i mål (med eksperimentet)
                          Jeg ville også sjekket at spenningen ikke synker for mye ved maks strøm, dvs at hvis det er 6V BEC, så bør spenningen være omtrent 6V både uten belastning og med 3A.

Hvis vi bruker lyspære til å belaste med kan man bruke det vi vet: W=V x A og sette inn det vi vet i formelen. W=6 x 3, dvs at vi kan bruke en 6V, 18W lyspære. Men det finnes kanskje ikke?

Comment

• NitroZeb
                            • Mar 2011
                            • 133

Jeg ville også sjekket at spenningen ikke synker for mye ved maks strøm, dvs at hvis det er 6V BEC, så bør spenningen være omtrent 6V både uten belastning og med 3A.

Hvis vi bruker lyspære til å belaste med kan man bruke det vi vet: W=V x A og sette inn det vi vet i formelen. W=6 x 3, dvs at vi kan bruke en 6V, 18W lyspære. Men det finnes kanskje ikke?
                            Hvis vi kan bruke denne pæra og kople dem i paralell,skulle vi ikke få 20W trekk på dem da??(se linken)og være ganske tilnærmet.

Silva Pære 10 watt, 6 volt. Til Silva | Oslo Sportslager
                            Mvh
                            Einar.Phoenix RC.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Joda, teoretisk skal to i parallell prøve å trekke vel 3A på 6V. Noe mindre på 5V.
                              Testet en del UBECer for noen år siden, men den testen forsvant vel med gamle MfN. Jaktet spesielt på spennings-sag og spennings-spiker ved mye last. Fant en del suspekte saker, mener å huske at de verste sakene ga spenningsspikes på mer enn 2V over nominell spenning. Hvor mye den sagget på høy last varierte fra 0,1V til 0,4V tror jeg... lenge siden.

PS; testet med servolast, spenningsspikene vil du neppe se med ren resistans i lasten...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...