Unconfigured Ad

Collapse

Innstilling av ESC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Originally posted by E&E
    Du har vel ikke tilfeldigvis linker til noen av disse programmene. Kunne vært interessant å regne litt på noen fly jeg har.
    Sorry seint svar, sida og programmet er på Tysk men jeg fant ut av det.
    Berechnung des Schwerpunktes + Servo ...

mvh
    Odd H.

Comment

• E&E
      • Apr 2008
      • 578

Får finne fram ordboka og linjalen.
      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• NitroZeb
        • Mar 2011
        • 133

Originally posted by joo
        Joda, teoretisk skal to i parallell prøve å trekke vel 3A på 6V. Noe mindre på 5V.
        Testet en del UBECer for noen år siden, men den testen forsvant vel med gamle MfN. Jaktet spesielt på spennings-sag og spennings-spiker ved mye last. Fant en del suspekte saker, mener å huske at de verste sakene ga spenningsspikes på mer enn 2V over nominell spenning. Hvor mye den sagget på høy last varierte fra 0,1V til 0,4V tror jeg... lenge siden.

PS; testet med servolast, spenningsspikene vil du neppe se med ren resistans i lasten...
        Skjønner Joo...Er ikke super vedensmester i flinkpå alt dette elektriske ennå,men har som nevnt pugget og lest mye,og fått forståelse av at det er en del variabler der ute, og på bakgrunn av det,så synes jeg det er veldig greit å kunne lære seg å teste litt her og der og på den måte få gjort seg sine egene mål.

Men var egentlig noe mere småtteri jeg stusser litt på ang.oppsett av ESC.
        Dette med timingen er vel greit,men tengte på dette med PWM.
        Det er vel det samme som innstilling av 8kHz/16kHz hvis jeg har skjønnt dette riktig.
        Er det slik at det kun er "in-runner" motorene som skal ha denne innstillingen(8kHz) og out-runnerene som skal ha(16kHz)??
        Og har dette noe med støyreduksjon på motorene å gjøre eller??
        Mvh
        Einar.Phoenix RC.

Ingen propell er for stor.
        Det er bare motoren som er for liten

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Njaeiii, PWM er nok anelsen mer kompleks.
          Kan si det veldig enkelt først; la PWM være på det laveste (8-12kHz) så funker det best i 99% av tilfellene.
          Høyere PWM (strengt tatt frekvensen på "DC"-pulsene) kan belaste ESC unaturlig hvis ikke motoren kan dra nytte av dette. Anelsen gevinst kan oppnåes på mange motorer, men ESC får kanskje juling.
          De motorene som skal ha høyere PWM er typisk Kontronik og Actro, og der er det også et puslespill å matche timing og PWM. Kontronik har vel gjort det beste og laget ESCer som justerer sakene mer dynamisk, spesialtilpasset Kontronik. Actro er enklere last for mer normale ESCer. Bruker anelsen lavere timing enn som er gjengs på Actroene, men hever PWM til 16kHz på dem.

En faktor er f.eks om motorene er "ironless" etc. Det borger for høy PWM.

"Noen" burde skrevet en lettlest FAQ på dette
          Last edited by joo; 13-04-11, 19:34.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Biplan
            • Apr 2008
            • 903

Børsteløse motorer går på vekselstrøm. ESC'en hakker opp likestrømmen fra batteriet i firkantpulser og gjør den om til en tilnærmet sinus. Jo høyere frekvens desto mer nøyaktig sinus. Når frekvensen på firkantpulsen blir lik frekvensen vi har (dvs turtallet på motoren gange antall poler [blir vel gange og ikke delt på?]) er det ingen sinus, men en firkantpuls og det er absolutt maksimalt turtall for ESC-en. Hadde link til en side som forklarte dette veldig bra, men finner den ikke igjen, eller så er den blitt borte.

En firkantpuls inneholder grunnfrekvensen og uendelig mange odde overharmoniske frekvenser. F.eks grunnfrekvens 8kHz, 3x8(24kHz), 5x8(40kHz), 7x8(56kHz), 9x8(72kHz) og så videre oppover i frekvens.

Hver av disse frekvensene ser radioutstyret som støy og det gjelder å velge en grunnfrekvens som er bra nok for motoren og samtidig ikke forstyrrer radioutstyret.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...