Unconfigured Ad

Collapse

Delta 400!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Delta 400!

Ble ferdig med Delta 400 fra RBC kits i kveld. Et enkelt og morsomt byggesett som ble kjøpt hos Griffin men jeg ser også at Torbjørn & Kåre har den.

Har aldri flydd delta før og spør gjerne om noen gode råd før man sender den i luften. Oppsettet er 400 motor, 2 W-084 servoer, Jeti 5+ rx, cc20 regulator og E-tec 2cells 1200 mAh Li-po.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro
  • Zniila
    • Mar 2004
    • 194

Jeg har ikke prøvd akkurat den modellen der, men har lekt meg med deltavinger et års tid nå..
    Den første turen jeg hadde med en deltaving, er nok noe av det mest lærerike jeg har gjort...
    1) Ikke ha gørmye utslag. Det ser lite ut, men det holder.
    2) Ikke prøv å sjekke om du har nok utslag før du er HØYT. Ting skjer fort og på en ganske annen måte enn med et ordinært fly
    3) Launch-tips: motor på relativ god guffe, hold på fremkanten av flyet, og "diskoskast" / slipp det avgårde.

...og som sagt; du har nok utslag. Om du ikke mener du har det, så prøv først, så justerer du eventuelt.

Tipsene er vel som alt annet.. Prøv deg fram, innse at det er nytt, ikke vær verdensmester med en gang =)

Comment

• Flydude
      • Jun 2004
      • 509

Godt sagt. Ville bare si at det viktigste er å ta det rolig og bli kjent med modellen før du gjør noe drastisk. Jeg klarte helt fint å fly min Stryker F-27 første gangen(elektro). Så lenge jeg tok det rolig. Allerede på andre batteriet fikk jeg plutselig lyst til å prøve noen triks... Ikke helt smart. Var ikke kjent med modellen og flyegenskapene og det tok en fin piruett og avsluttet det hele med et lydløst kræsj i jordet. (Flyet var på avstand og hørte derfor ikke noe, men jeg kjente det!) Det var min aller første kræsj med et modellfly og jeg ante ikke hva jeg skulle komme til å se da jeg løp bort til det. Det gikk ganske greit.

Det jeg prøver å si er: Ta deg tid!
      Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Flydude
        • Jun 2004
        • 509

Godt sagt. Ville bare si at det viktigste er å ta det rolig og bli kjent med modellen før du gjør noe drastisk. Jeg klarte helt fint å fly min Stryker F-27 første gangen(elektro). Så lenge jeg tok det rolig. Allerede på andre batteriet fikk jeg plutselig lyst til å prøve noen triks... Ikke helt smart. Var ikke kjent med modellen og flyegenskapene og det tok en fin piruett og avsluttet det hele med et lydløst kræsj i jordet. (Flyet var på avstand og hørte derfor ikke noe, men jeg kjente det!) Det var min aller første kræsj med et modellfly og jeg ante ikke hva jeg skulle komme til å se da jeg løp bort til det. Det gikk ganske greit.

Det jeg prøver å si er: Ta deg tid! Så kommer du til å ha mye, me morro med det!
        Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Gode råd allerede: ta det pent.
          Jeg har fløyet noen deltaer og "flyvende vinger". Generelt erfarer jeg at dem er nervøse på rorene rundt midten, mens det ble lite effekt på max... spesielt på roll-raten. Så det virker som det er for mye utslag til å fly pent rett fram, og i max roll blir det sære vridninger sidelengs.. se opp.. Men det går oftest bra!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Brå bevegelser eller krappe svinger kan føre til den staller, det har jeg erfart med mitt hjemmelaget deltafly. Delta kan være følsomme å fly.
            Virkelig utrolig moro å fly!

Jens Eirik
            Attached Files

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Takk for alle svar Skjønner at jeg bør unngå fingerskjelving på første flyturen - valium bør roe ned fingertuppene
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Zniila
                • Mar 2004
                • 194

Da valium riktignok demper skjelvinga, men samtidig gjør ganske store utslag på reaksjonstida, bør vel muligens det unngås..

La oss få vite åssen det går her (eller på krasjforumet ) da!

Comment

• Superstar40
                  • Dec 2002
                  • 1667

Med værvarslet for de neste dagene så er det godt mulig at det overlever helgen

Har jo egentlig innebygd valium på senderen da jeg kan bruke litt eksponential
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Dette var gøy Alltid spennende med hjemmebygde saker og særlig hvordan de flyr. Etter at helgen har gått med til å si faen, faen ....om Sky Arrow - her tror jeg at alt som kan gå til helv.... har gjort det. Skulle jeg få flydd så var det bare å debutere med Delta - selv med 2 nabogutter og nervene helt utenpå kroppen så gikk avkastet greit. Flyet steg rakt opp og dro litt mot høyre og som andre på denne tråden har sagt tidligere så er den følsom på rorene. Godt jeg var klar over det for jeg tror aldri jeg har vært så følsom og forsiktig med stikkene. Trotler ned til 1/2 gass og cruiser rundt uten at den oppfører seg noe merkverdig i det hele tatt.
                    Landingen var bare en lang glidebane - og nesa litt opp 10 cm over bakken for å ikke skade propellen. Nesten så man følte seg dyktig

2 turer til gikk likedan men nå var flyet trimmet og prøvde meg med en liten loop som var helt ok men dristet meg ikke til å prøve roll og inverted - det får komme ved neste flyging.

Så Delta er rett og slett dritkuuult!
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Originally posted by Superstar40
                      Landingen var bare en lang glidebane - og nesa litt opp 10 cm over bakken for å ikke skade propellen. Nesten så man følte seg dyktig

Så Delta er rett og slett dritkuuult!
                      Gratulerer, du besto flyging!

Det er vanlig deltaflyene lander med nesa opp, samme med Concorde og andre deltajagerfly, årsaken de har ikke flapser.

Sant., alt er bare gøy med deltafly.

Bare øv mer før du gjør kunster...

Jens Eirik

Comment

• ThomasB
                        • Aug 2004
                        • 1305

hadde en spennende opplevelse ved første inverted på min swift vinge. Greide rett og slett ikke å få nok negativt ror. hadde for myke overføringer , men nå er den helt rå
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

Comment

• Superstar40
                          • Dec 2002
                          • 1667

Monterte på 6x4 propell i dag - tidligere har jeg hatt 5,5x4,5 og det ble merkbart mere fart på modellen. Modellen oppfører seg bra i vind - det blåste friskt men ingen overraskelser bare mye jobbing med stikkene.

Stilner det av litt utover dagen tar jeg på meg vanter og prøver litt mere avanserte ting og kanskje tester ut Threedee 400 - skulle prøve den i går men understellet løsnet på første take-off så det ble litt liming i morgentimene i dag.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...