Unconfigured Ad

Collapse

For mye strøm??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

For mye strøm??

Lurer litt på om motoren min trekker for mye, eller om hva det er som skjer..(kan man skrive en sånn settning??)

Uansett.

Nå som jeg har programert fartsregulatoren (Phoenix 10) til å matche antall celler (2 eller 3) i forhold til cut-off voltage, får jeg ikke gitt mer fart på stikka en ca 2/3 før motoren kutter. (dette er dog mer enn nok for det lille fly til å gjøre alskens kunster)

Er dette fordi motoren trekker for mye strøm og alt er normalt for at bateriene ikke skal bli overbelastet, eller har jeg gjort noe helt merkelig??

Så til dette med lading av Li-po igjen... Blir litt nervøs av disse batteriene og alt som er på forumet og skjemar og matte og ting..

har en JP 1-3 cellers lader som også kan velge ladestyrke 250mA, 500MA, 1 og 2 A. Jeg velger 500mA for 2 cellers 700 (e-tec) og det samme for 3 cellers´en, Noen i forumet har utrykt at det går fint med 1A på 3 celler, er dette tilfelle eller bør jeg gjøre som hittil: Lade begge med 500ma? og de fleste brukerhåndbøker til disse ladere sier også..IKKE lad i bilen..etc.. Er dette for å forhindre søksmål, og verden er et flott sted, eller er det ikke så lurt??
    Joachim
  • LN-WNH
    • Dec 2003
    • 426

Re: For mye strøm??

Originally posted by Yul_brünner
    Lurer litt på om motoren min trekker for mye, eller om hva det er som skjer..(kan man skrive en sånn settning??)

Uansett.

Nå som jeg har programert fartsregulatoren (Phoenix 10) til å matche antall celler (2 eller 3) i forhold til cut-off voltage, får jeg ikke gitt mer fart på stikka en ca 2/3 før motoren kutter. (dette er dog mer enn nok for det lille fly til å gjøre alskens kunster)

Er dette fordi motoren trekker for mye strøm og alt er normalt for at bateriene ikke skal bli overbelastet, eller har jeg gjort noe helt merkelig??

Så til dette med lading av Li-po igjen... Blir litt nervøs av disse batteriene og alt som er på forumet og skjemar og matte og ting..

har en JP 1-3 cellers lader som også kan velge ladestyrke 250mA, 500MA, 1 og 2 A. Jeg velger 500mA for 2 cellers 700 (e-tec) og det samme for 3 cellers´en, Noen i forumet har utrykt at det går fint med 1A på 3 celler, er dette tilfelle eller bør jeg gjøre som hittil: Lade begge med 500ma? og de fleste brukerhåndbøker til disse ladere sier også..IKKE lad i bilen..etc.. Er dette for å forhindre søksmål, og verden er et flott sted, eller er det ikke så lurt??
    Jeg synes du har valgt en fornuftig løsning ved å lade med 500 ma. Om det er 2 eller 3 i serie har ingen betydning for ladestrømvalget. Med 500 ma vil ladingen ta noe lengre tid enn en time fra tomt batteri i forhold til å lade med 700 ma som i dette tilfellet hadde vært optimalt (1 C). Jeg går utfra at din lader er en LiPo lader. Jeg lader ofte fra bilbatteriet, men jeg lader aldri med bilmotoren igang.

Det er ikke noe mystisk med LiPo batterier hvis du følger brukerveiledningen.

CC10 klarer 10 A kontinuerlig og inntil 15 A for kort tid. Det er flere programmeringsvalg som kan utløse ulik reaksjon ved for mye strømtrekk.

Jeg vet ikke hvilken motor du kjører og jeg går utfra at regulatoren ikke staller (gir fra seg mange rare pipelyder før bråstopp) noe som kan skje hvis regulatoren ikke forstår tilbakemeldingene motoren gir til regulatoren under drift.
    Hvis ikke dette er årsaken virker det som om den trekker over grensen for CC10. Det som kan skje er:

1. Full throttle trekker så mye ut av batteriet at nedre "lipo"grense nåes og CC10 er programmert til hard cutoff.
    Prøv BASIC, cutoff type, velg soft cut off.

2. CC10 er programmert til ADVANCED, current limiting, very sensitive.Prøv Normal.

Mulig løsning:
    A: Kjør motoren et halvt minutt eller noe i nærheten på 20-30% throttle slik at batteriet får opp litt innvendig varme før du drar fullt power.
    Jeg har erfart at det kan være gunstig i noen tilfeller, kanskje også i ditt.
    B: For stor propell. Bytt til mindre.

Hvis du laster ned betaversjonen 1.07b så får du et valg under BASIC Auto Lipo detect (eller noe tilsvarende). Kan være nyttig.

Det kommer en artikkel om et praktisk måleinstrument som heter Power Analyzer Plus her på forumet i nær fremtid. Det koster ikke allverden. Da vil du med et kjapt blikk kunne se hva som skjer når du kjører motoren din.

Du finner det her

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Det var et kjekt verktøy. Nå bruker jeg et bra multimeter (max 20 A) men tror jeg skal skaffe en sånn.

Comment

• Yul_brünner
        • Sep 2004
        • 249

Takker, dette tror jeg skal hjelpe..det høres fornuftig ut.

Motoren min er en cd-rom motor (kit fra mft.nu http://mft.nu/motors/borstl/cd/cd.htm), Svært possitivt overasket av denne motoren.

Pipelyder...joa til tider.. Dette er vel "prisen" man betaler for å bygge litt selv.

Motoren piper litt nå og da, og ved noen anledninger ved ca 1/3 fart, dette gir seg hvis jeg drar på litt og slakker av igjen.. Men dette er motoren og ikke regulatoren...tror jeg for pipelydene er såpass svake, og typisk "mekaniske", og ikke elektroniske fra CCP10´en (og ingen bråstopp)
        Joachim

Comment

• Yul_brünner
          • Sep 2004
          • 249

Glemte å nevne en ting...

Da jeg tilfeldigvis glemte å stille om CCp10´en fra 6v til 9v, og kjørte med 3celler... fikk jeg jo en overaskende kraft og kan kjøre full throttle.. da jeg kom på dette, landet jeg ganske så snart og programerte om regulatoren opp til 9v cut-off fløy i ca 5 min til så bat, har vel ikke blitt over-utladet. (laderen min sier i fra hvis bat. er utladet for mye).. prøver dine instillinger Per og ser hvordan det går, tilbake med svar om kun kort tid..
          Joachim

Comment

• Yul_brünner
            • Sep 2004
            • 249

Yepp. it all works GRRRREAT....
            TM´en er hissigere en noen sinne.
            Joachim

Comment

Working...