Unconfigured Ad

Collapse

LiPo Nerver!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Li-po tåler å ligge lagret over lengre tid. Mål spenningen og se at den ikke er for lav. Li-po batterier taper ikke spenningen på langt nær så mye som ni-xx batterier gjør under lagring.

Mobiltelefoner har kun en celle, og den inneholder beskyttelsessystemer som forhindrer overlading og overutlading. Derfor er de sikrere enne batteripakker med flere celler fordi en stor overutlading av en pakke med flere celer vil gi ubalanse, og da lades cellene opp forskjellig. En celle vil overlades mens en celle underlades for eksempel.

Comment

• Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

Det er tydelig at folk fortsatt lurer mye på Lipo.. Det virker nesten som et uttømmelig tema, og det virker også som om folk ikke er så lærde som de tror de er.. Det er over 130 visninger på dette emne, som har vært tilgjengelig i 2 dager eller 3

Er det noen som kan roe oss alle ned, med noen kalde fakta om hvor mange batterier som har gått i lufta av seg selv!! UTEN at de har blitt feilladet eller brukt som sjongleringsballer.

Folk nøler ikke med å fylle bensin på bilen sin, noe som brenner med ganske stor hastighet, og det er ikke mer en, -en liten gnist som skal til.
      Deretter setter de seg i bilen, og noen til-og-med røyker.... Alt dette er farlig, men det har vært noen kloke hoder å fortalt os hvordan dette skal brukes, og vi har erfaring.... Men med Lipo er folk liksom nervøse.. (meg selv inkludert ) og dette må vi da kunne strupe, med noen kalle fakta.

Som de fleste sier i korte setninger: Bruk hue, følg boka, og ikke vær idiot ..

Er det noen med tall der ute

ha en lipo dag alle sammen
      Joachim

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

det heter seg vel at lithium baserte batterier skal lagres fulladet så vidt jeg har forstått. da er ikke faren for at svinnet skal gjøre batteriet helt tomt så tilstedeværende som hvis du legger vekk ett tomt ett. Jeg lader alltid mine før de legges bort.
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Jeg har brukt LiPo batterier i snart 3 år. Måtte importere de selv i starten og laderen kostet en formue. Var nesten kun Orbit som kunne lade LiPo på den tiden. Eneste gangen jeg har klart å ødelegge et batteri har vert ved at det ble hull i det ved crash i en steinrøys med en Hornet... Batteriet begynte å lukte dårlig og funket selvsagt dårlig, men aldri noe varme, eller brann.

En celle har begynt å gasse forsiktig, med det resultat at den yter litt dårlig. Leverer lite strøm. Heller aldri noe varme eller brann.

Når det gjelder alle disse andre skrekkhistoriene... Når er sansynlighten størst for uhell med Lipo? Når de lagres, eller når de lades? Har litt intrykk av at de fleste ulykkene har skjedd ifbm. lading. Kan man da avhjelpe det med feks. å kjøpe seg en jernpanne på 10-kroners marked på rema og lage hull til ladeledningen? Da burde de jo ikke kunne brenne ned huset?

Jeg bruker Orbit og Apache. Orbit laderen detekterer antall celler, men ber meg også bekrefte at han har talt rett før han begynner å lade. Smart løsning. Apache har jumpere for antall celler som burde være mulig å passe på at ikke blir feil.

En helt annen ting man kan tenke på, et batteri i fyr og flammer er jo uansett bare en transistor unna... utgangstransistoren på laderen. Ryker den og kortslutter er det 12v rett på batteriet.

Var jo en annen her som hadde kjøpt seg et lite pengeskrin på biltema å lagre de i.. ikke dumt.

Vedr. lagring av LiPo: Jeg har lest et sted at LiPo batterier har mindre enn 10% selvutladning pr. år. Det burde være rimelig kurrant å lagre batteriet uansett stand når det legges på "lager".

Anders
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Haldor
            • Nov 2004
            • 499

Mobiltelefoner og PDA/Laptops bruker Li-Ion batterier og er innkapslet i hardplast samt har vern mot overlading, overspenning,overutladning,overtemp etc etc.

De Li-Poly cellene folk flest bruker til modellfly er uten noen av disse (helt nakne) så for all del ikke trekk paralleller mellom Li-Po og Li-Ion i slike produkter hva sikkerhet angår.

Li-Polymercellene har en tynn plastfilm som separerer de innvendige "cellene" og bryter/lekker denne filmen så begynner cellen å degraderes. Degraderes de treffer den dårlige cellen bånn først og kommer i ubalanse. Etterhvert så utvikler denne ubalansen seg og du kan komme til ett punkt hvor denne cellen ikke lenger tåler normal lading.

De fleste Li-Po problemene kommer ved lading og krasj, brann er ett reelt utløp. Mange branner som startet under lading kommer av feil valg av celler, men hvis en celle er gone så er ikke riktig celleantall noen garanti. Problemet med LiPo er at de ikke alltid viser noen sykdomstegn og at når de feiler så blir de veldig varme/gasser seg opp og/eller brenner. Det er forøvrig den oppvarmede gassen i kontakt med oksygen som antenner. Har lest flere rapporter om folk som har hatt små pakken fly ned fra benken når de feiler (omtrent som en ballong du slipper luften utav) og antent noe i hjørnet av hobbyrommet ..

Så vær forsiktig.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5878

Ikke skremselspropaganda, men se hvordan det kan gå...

Ett helt vanlig E-Tec 3S700 pakke ladet med 1C og riktig styrke. Batteriet har vært ladet mange ganger i samme konfigurasjon på laderen. Det er ladet i en gammel matboks av metall. Da vi kom inn i rommet var lokkey sprengt av og hele rommet var sort, heldigvis hadde ingenting tatt fyr.
              Attached Files

Comment

• Godseieren
                • Apr 2003
                • 296

Ett helt vanlig E-Tec 3S700 pakke ladet med 1C og riktig styrke. Batteriet har vært ladet mange ganger i samme konfigurasjon på laderen. Det er ladet i en gammel matboks av metall. Da vi kom inn i rommet var lokkey sprengt av og hele rommet var sort, heldigvis hadde ingenting tatt fyr.

Been there, done that!

Det var ikke særlig hyggelig å finne små biter av batteriet sittende fast i tapeten. Enda værre var det å se at det var brent flere hull i betrekningen på min kjære Ultimate som hadde stått litt for nær.
                Mvh
                Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Olei
                  • Nov 2003
                  • 139

Li-Polymercellene har en tynn plastfilm som separerer de innvendige "cellene" og bryter/lekker denne filmen så begynner cellen å degraderes. Degraderes de treffer den dårlige cellen bånn først og kommer i ubalanse. Etterhvert så utvikler denne ubalansen seg og du kan komme til ett punkt hvor denne cellen ikke lenger tåler normal lading.
                  Jeg ser at flere nevner ubalanse i cellene etter en tids bruk som en mulig feilkilde og som kan forårsake problemer.
                  Det kommer nå pakker (bl.a. hos Griffin) som kan tilknyttes en "balancing unit" slik at en unngår ubalanse i cellene. Er det noen som har erfaring med dette, og kan et slikt opplegg redusere faren for varmgang/brann under lading, ved at dårlige celler oppdages før det er for sent??

Mvh. Olav E.

Comment

• OAK
                    • Jul 2002
                    • 863

Et godt alternativ for lagring/lading av LiPo er "brannsikker oppbevaringsboks" som selges av f.eks europris. Tror den koster 199,-

Boksen er laget av brannsikker plast med tykke vegger (minner litt om en kjøleboks) som er fylt/støpt med en eller annen form for sand/betong. Boksen veier en god del så den er ikke ideell å ha med seg på stripa akkurat men den er grei å bruke hjemme.

Det følger med sertifikat som forteller at "boksen er utsatt og testet under temperatur ved 1090°C, men den indre temperaturen er likevel ikke høyere enn 177°C, for å holde oppbevarte papirer og dokumenter i god stand". Den samme isoleringsevnen vil jo også virke motsatt vei slik at om det blir varmt inne i boksen vil den ikke bli veldig varm på utsiden.

Siden det er litt vekt i lokket kan jeg ikke forestille meg at en lipo-pakke i vill fres vil kunne klare å hoppe ut av boksen. Samtidig så vil lokket kunne åpne seg litt for å slippe ut overtrykket som oppstår når pakka brenner. (jeg låser altså ikke lokket nedtil når den er i bruk, men lokket ligger bare løst oppå).

Nå har jeg (heldigvis) ikke fått prøvd ut om dette virker i praksis, men jeg har stor tro på at dette er en bra løsning!

mvh.
                    Ole André
                    Attached Files

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Takk for tipset OAK!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Olei
                        • Nov 2003
                        • 139

Ja, den boksen så interessant ut, og med den prisen går det an å teste en boks for å se om den holder.....
                        Ca. hvor mye veier den??

Mvh. Olav E.

Comment

• Alfalfa
                          • Jul 2002
                          • 988

Så så folkens!!
                          For all del.. Bruk LiPo med all respekt, men ikke la det bli heeeelt overhysterisk heller da..

Og som Yul_Brünner sier... De fleste søler og slabber og står i når de flyller fludium på bilen sin uten å blunke.. Eller fyller på gasslightere og tingtang... Bruker startgass også... Kanskje man også heller masse plumbo i sinkvasken sin.. Stearinlys i julepynten... Skjøtekontakter med masse forgreninger og rare koblinger.. Går på rødt lys...

Alt dette er ting som utrolig lett kan gå galt, men som folk er blitt vant til..

Så.. Les produsentens anvisninger NØYE uten å fortolke noe, og bruk en manuell lader, vær tilstede psykisk når du bruker det og lagre de på en safe plass, så tror jeg det meste er gjort...

Så.. Det er det med hode-skulder-kne og tå....
                          Være tilstede når man holder på med ting som har en viss risk involvert...

"Nå brenner tusen jule-hus... !"

Comment

• Flydude
                            • Jun 2004
                            • 509

Jeg har hørt at Lipo-baterier ikke skal lades på mer enn 1C, og så vidt jeg vet betyr det lik ladestrøm som det er lagringskapasitet i batteriet. Men jeg har et 700mah batteri. Jeg har lade dette på 800 mah timer fordi det er det nærmeste jeg kommer. Ødelegger dette batteriet, eller er det såpass lite om å gjøre at det ikke gjør det?
                            Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• OAK
                              • Jul 2002
                              • 863

Originally posted by Alfalfa
                              Bruk LiPo med all respekt, men ikke la det bli heeeelt overhysterisk heller da...
                              Enig med du! Ingen grunn til å bli overnærvøs. Litt sunn fornuft holder lenge. Sjansen for at det skjer noe er jo liten!

Men det er et faktum at noe KAN skje, og selv om du har satt batterier på lading hundrevis av ganger og gjort alt riktig, så holder det med ÉN eneste gang med en liten "brain-fade" hvor du f.eks setter på LiPo-pakka og laderen står i NiCd-modus. Da er det i etterkant litt surt å tenke på at en engangsinvestering på 199,- kunne reddet huset ditt!

Originally posted by Olei
                              Ca. hvor mye veier den??
                              ca 5,5kg

Comment

• joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

Lagre LiPo skikkelig! (Brannsikkert)
                                Vær i nærheten når du lader!
                                Nyt teknologien i flya dine!

Nei, det er mye halvsannheter ute og går når det gjelder LiPo. Har dessverre ikke funnet alle svar ennå tross interessen og lesing av alt jeg kommer over.

Jeg punkterte ei celle i sommer ved en feil... og lukta var ganske spesiell. Tester etterpå viste at laderen ga lading og ferdigmeldte pakken men det var lite å hente i guffe under belastning. Altså; saltvann og så søpla. Stemte bra med info jeg har lest, både lukta og oppførsel under last, men dette skal visstnok ikke være en brannfarlig situasjon siden lithiumet selvsagt ikke finnes i ren form men som oksid! Sannsynligvis LiCoO2 (Litium-kobolt oksid) eller LiNiO2 (litium-nikkel oksid) Du visste selvsagt at reint Litium reagerer svært kraftig med vann??? OK, visste jo det

Jeg overbelastet ei pakke ganske brutalt (godt over dobbelt av max Ampere over 2-3 fulle cykluser) Utenom høy temp på pakka etter kjøringa vistes ikke noe unormalt visuelt... Men i løpet av natta hadde 2 av 6 celler blåst seg kraftig opp, over trippel størrelse. Heldigvis lå dem i låst metallskrin!!! Pakkene ble lagt i saltvann og punktert, i søpla etter et par timer. Ihht anvisningene...

Jeg fikk "inn" ei pakke fra en kompis. Den var ikke helt frisk, og hadde kanskje fått seg en smell eller vært belastet for mye...? Over et par uker vokste et par av cellene en anelse i størrelse. I kveld satte jeg last på pakken og etter et halvt minutt kuttet ESC og jeg fikk ikke ut mer strøm. Nu kunne jeg tydelig høre en slags koking inni pakken, og når jeg tok på den virket det som det bruste inni Det ble mikset ei saltvannsblanding og jeg lempa pakken oppi og punkterte alle cellene som anbefalt. Etter to timer kom det ennå bobler fra to av cellene... Da var det fram med kniv og skrelle av hele den ytre isolasjonen og la det hele ligge en liten time til i saltvann... Deretter begynte jeg å rulle ut hele innmaten slik at alle grafitt-elektrodene ble eksponert for saltvann i sin helhet. Da jeg kom til de innerste elektrodene løftet jeg en av dem opp av vannet og holdt på den....; etter 20 sekunder var faktisk elektroden så varm at jeg ikke torte holde den over vann lenger, sannsynligvis nådde den opp mot 60 grader på disse sekundene!!! Og det er snakk om en pakke som har ligget i saltvann nærmere 3 timer... Etter 10 minutter tok jeg opp alle bestanddelene og alt forble kaldt og stille..... Jeg erfarte altså noe som jeg ikke har sett omtalt NOEN STEDER!!!!!! Selv om cellene er punkterte og lagt i saltvann øker temperaturen på elektroder som blottlegges i luft etterpå..... Dette har jeg ikke sett i klartekst noen steder, og jeg spør meg selv: hvor varmt kunne dette blitt hvis jeg ikke hadde lagt elektroden ned i vann igjen?

Mer spørsmål enn svar det her... Men det er bare sunt å lure på.
                                Jeg har ikke fått noen angst for LiPo av dette, og fortsetter å kose meg med teknologien, og fortsetter selvsagt å ha dem under lås og brannsikker slå også framover...

Og som Donald Duck (Amerikanere) sier: Don`t try this at home!
                                Og: Mine kasserte celler er ødelagt av mekanisk skade eller grotesk overbelastning....
                                Attached Files
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...