Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrifisering av Phil Kraft sin Super Fli, et klassisk akro monoplan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrifisering av Phil Kraft sin Super Fli, et klassisk akro monoplan

    Dette er en modell med unik historie: fra modellfly til full size akro til modellfly! Kunne vel like gjerne postet under Skalamodeller. Vi som har holdt på en stund husker Phil Kraft sin Kwik Fli, dette er en forfinet etterfølger.

    Click image for larger version

Name:	CCF01062008_00007.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	629419
    Tegningen er lånt fra det engelske bladet RCM&E, mars 1976.

    Kjøpt ferdig bygget med motor og radio. Modellen fløy opprinnelig med O.S. FS-40 firetakts glødepluggmotor.

    Super Fli
    full size
    modell, skala 1:5,7
    Vingespenn: 7,47 m 1,32 m
    Vekt akro klar: 522 kg 1,3 kg
    Motor: Lycoming I.O. 360 HobbyKing Donkey ST3508
    Effekt: 272 kW 0,33 kW
    (hvis jeg har regnet riktig)

    Fikk en kort karriere med glødepluggmotor; ble fort innsauset med olje, betrekningen løsnet og den var litt for vanskelig for meg å fly den gang, noe som førte til en del harde landinger og påfølgende reparasjoner. Det er vel grunnen til at jeg ikke finner noen gamle bilder av den.
    Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:09. Reason: Oppdatert vekt og motor på modellen
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Den var snerten - håper å se den på stripa snart
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Modellen ble tatt fram igjen for n-te gang da jeg trengte en servo til Chocker E I.

      Click image for larger version

Name:	Fuel_soaked_stab.JPG
Views:	1
Size:	163.3 KB
ID:	580680
      Under betrekningen på stab-en ser det værre ut enn fryktet: lakserolje.

      Må være bortimot en tomme stigning på propellen - jeg mener stabilisatoren. Det skyldes nok flere tiårs lagring på et loft (iskaldt om vinteren og kokvarmt om sommeren) samt at flere avdankede flyvrak stadig ble stablet oppå stakkars Super Fli. Klarer jeg å rette den med damp og legge den i press?

      Click image for larger version

Name:	Fuselage_Rside.JPG
Views:	1
Size:	164.5 KB
ID:	580681
      Videre avsløres det at kroppen har sprekt på langs opptil flere ganger og er limt sammen igjen med Zap - det var det CA lim het den gangen.

      Click image for larger version

Name:	Pilot.JPG
Views:	1
Size:	159.5 KB
ID:	580682
      Piloten sitter tålmodig klar - canopy-en er mindre klar!
      Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:09.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Prøv å vask med aceton på alle områder som er oljet. Siden du skal elektrifisere modellen så vil den jo ha mye mindre vibrasjoner så om du bruker tyntflytende ca i alle sprekker og så lettsparkler så skulle ikke det være noe problem. Når det gjelder stabben så kan du bruke vått håndkle som er oppvridd i varmt vann og sette det i press over natten. Men du bør nok få ned vekten med 20% da den er bygd på gamle måten for å tåle juling og glowmotor.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Artig med et så spesielt fly! Ser nesten ut til at det er enklere å skjære til en ny stabilisator, enn å fikse på den gamle.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Superstar40 View Post
            du bør nok få ned vekten med 20% da den er bygd på gamle måten for å tåle juling og glowmotor.
            Takker for nyttige tips!

            Så mye vektreduksjon som 20% (det blir minst 320 gram, det!), mener du? Jeg har dessverre forlagt (kastet?) den gamle loggboka og jeg husker ikke hvor mye den veide flyklar med firetakter. Ett sted jeg kan fjærne vekt er å bytte ut aluminumsundertellet og Kavanhjul (veier120 gram tilsammen) med karbonfiber (4,5 gram) og skumgummihjul (ca 20 gram) pluss et par akslinger.

            Aluminiumsspinneren som veier 62 gram skal heller ikke monteres på elektromotoren. Men alt dette er foran tyngdepunktet, så modellen ligger an til å bli veldig baktung nå!

            Må nok skjære ut noen lette-hull i stab-en og sikkert i bakkroppen også - eventuellt la det stå igjen bare langsgående lister. Dette blir mye mer jobb enn jeg forespeilte meg.

            Sett at jeg får slanket den til 1,2 kg så trenger jeg (1,2 x 250) 300W motor. AXI-en som jeg hadde tenkt å bruke er ikke i orden lenger uansett.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Da er en 330W motor som veier 115 gram med bakfeste og et karbonfiberunderstell bestilt. Til sammenligning veide O.S. FS-40 firetakteren 340 gram. Prøver med 4 cellers LiFePO4 batteri og 12x6 prop, tenker jeg, blir det for lite power kan jeg gå opp til 4S LiPo. Med Kv730 bør den gå på 7500 RPM. Fester nok motoren i gummioppheng, som demper vibrasjonene fra motoren til gitarkassa av en kropp. Elmotoren er vesentlig kortere enn firetakteren så den må flyttes fram for at akslingen skal stikke ut av cowlingen.

              Click image for larger version

Name:	LandingGear_fuselage.JPG
Views:	1
Size:	160.4 KB
ID:	580881
              Aluminiumsunderstellet var festet med én nylonskrue og en treskrue, nok en indikasjon på at modellen har hatt noen ublide møter med bakken. Av/på-bryteren til den gamle mottakeren blir overflødig med elektromotor. Enda noen gram spart.

              ESC har jeg fra før, en Kontronik PIX4000 som kan programmeres til å passe til de fleste motorer.
              Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:08.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Originally posted by ArneH View Post
                Ser nesten ut til at det er enklere å skjære til en ny stabilisator, enn å fikse på den gamle.
                Har brukt mesteparten av kvelden på å prøve å få løsnet stabilisatoren fra kroppen - dette er mye mer tidkrevende enn jeg hadde forespeilt meg. Flere typer epoksylim med ymse herde-grad vitner om mer enn én reparasjon av løs stab. Det ser ut til at han som bygget Super Fli i sin tid trakk kroppen og stabilisatoren med krympeplast før han limte sammen delene. Limfugen blir som kjent ikke sterkere enn det svakeste leddet - her krympeplast mot balsa.

                Click image for larger version

Name:	FuselageUnder_balsapile.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	580879
                Skar ut undersiden av kroppen og ser at det er flusst med forsterkninger på innsiden. Batterilokk blir på undersiden.

                Click image for larger version

Name:	Fuselage_inside_rear.JPG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	580880
                Det var tydeligvis ikke nok forsterkninger, for ene kroppssiden er konkav og forsterkningene har knekt.

                Er litt mer i tvil om jeg skal lette bakkroppen ved å lage langsgående lister i stedet for hel balsa. Kanskje jeg skjærer ut trekanter mellom forsterkningene.
                Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:07.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	Servo_landingGear.JPG
Views:	2
Size:	159.5 KB
ID:	580882
                  Servoene kan flyttes forover for å få tyngdepunktet lengere forover med den lette outrunneren, de nye 2,4GHz mottakerne er jo knøttsmå sammenlignet med den gamle 48 grams Futaba modul-mottakeren. Eget batteri til radioen trengs ikke lenger, radioen får strøm fra motorbatteriet via BEC-kretsen i motorstyringen. Skal modellen komme ned i 1,2 kg så må jeg vel bytte ut de gamle 36 grams S-121 servoene med noen lettere. Har noen 19 grams servoer som trekker 2,5 kg, de bør holde i massevis. Neste hakk mindre servoer jeg har trekker 1,1 kg og det blir vel i minste laget.
                  Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:07.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #10
                    Click image for larger version

Name:	ThrRod_balsapile.JPG
Views:	1
Size:	163.9 KB
ID:	580940
                    Det blir mange throttle-stag til overs av all denne elektrifiseringen
                    Her er enda ett, nylon rod i nylon strømpe og den var limt fast til kroppssiden med en anselig mengde epoksylim. Noen gram slanket bort der også

                    Balsaen i tankrommet var godt gjennomtrukket av metanol - særlig bunnen. Skal lage batterilokk der og bruker nye materialer! Undersiden av kroppen ligger også i haugen med avkapp.
                    Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:07.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Kjempebra det du har satt i gang
                      Gleder meg til neste "kapittel"

                      Comment


                      • #12
                        Takk for inspirasjon, Farmann,

                        da kan jeg ikke la dere vente lenge:

                        Click image for larger version

Name:	Rear_fuselage1.JPG
Views:	1
Size:	156.6 KB
ID:	580950
                        Skar ut trekantede lette-hull i bakkroppen.
                        Men kroppen ble bare 6 gram lettere og eksperimentet tok bort alt for mye av vridningsstivheten i kroppen.
                        Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:06.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Artig å følge med på. Den dukker vel opp på Bogstad en dag?
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Nå kan jo 6 gram i hekken (med relativt lang momentarm) gi større besparelser i nesa (kortere arm), men den helt store gevinsten blir det nok ikke. Og det ligger mye god vridningsstivhet i et lukket profil... Hvordan går det med halefjærene forresten? Om den gamle staben viser seg vanskelig å rette skikkelig opp, kan det jo være et alternativ å bygge opp en ny med klassiske "siksak" ribber, fremfor å bruke "hel plank". Det burde spare en del vekt der det teller mest. Ikke så voldsom jobb i seg selv, men tilsammen blir det mye å gjøre! Uansett spennende å se hvordan soga held fram.
                            Knut

                            Diverse fly; de fleste med propell...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Den dukker vel opp på Bogstad en dag?
                              Nei, denne skal flys på en modellflyplass - risikerer ikke å sette den i en tretopp.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X