Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp med motorvalg til indoor fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jon M
    • May 2009
    • 662

Hjelp med motorvalg til indoor fly

Hei, jeg har en Reaktor fra Hobbyking: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking Reaktor 3D EPP 800mm (ARF)
    Bestilte med tre motorer fra hobbyking, men de var i minste laget og brant opp etter noen turer, og leter derfor etter to ganske rimelige motorer fra Norge.
    Har to helt like fly, så kan jo ha en lett utgave til indoor, og en med litt mere motor til outdoor .
    Fint om ihvertfall "indoor motoren" kan bruke 18a esc, for det har jeg to av. (TowerPro)

Modellen veier 190g uten motor og esc.

Blir veldig glad visst noen kan hjelpe meg med motorvalg, klarer aldri å finne perfekt motor, blir enten for lite eller alt for mye, hehe
    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
    Harstad MFK

Futaba 12FG

ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
    Slick 360 | Elektrokonvertert
    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
    Phoenix Decathlon | ASP.70
    Hexacopter
  • Kyrre
    • Feb 2009
    • 2322

Denne burde passe bra RedRock 2204-26 38gram 1200KV - elefun.no - Radiostyrt hobby

Comment

• Jon M
      • May 2009
      • 662

Glemte å si at jeg skulle bruke 2s lipo, blir kanskje litt liten den RedRock motoren da?
      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
      Harstad MFK

Futaba 12FG

ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
      Slick 360 | Elektrokonvertert
      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
      Phoenix Decathlon | ASP.70
      Hexacopter

Comment

• gnistjeger
        • Sep 2009
        • 1169

Hei

Ta en titt på hjemmesidene til Asker Modellklubb. Under " teknisk / elektromotorer " finner du en veldig grei og enkel forklaring.

:: Velkommen til Asker Modellklubb

Kjapt eksempel:

Din modell vil vel veie ca 300 gr med batt og esc ?
        300*0,3= 90W
        Motorvekt = 90/3,2 = 28gram's motor.
        Alle tall er ca, og merk deg at dette er effekten oppsettet ditt skal yte, ikke hva det står i manualen til motoren
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

" It's all 100% electric ! "

Comment

• Ofly61
          • Apr 2008
          • 785

Originally posted by Jon M
          Blir veldig glad visst noen kan hjelpe meg med motorvalg, klarer aldri å finne perfekt motor, blir enten for lite eller alt for mye, hehe
          Denne funker
          HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner
          Med HobbyKing Online R/C Hobby Store : SF E-Prop 8x3.8 / 203x96.5mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)

Med 10-12A ESC
          HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro 9g w12A Brushless Speed Controller

De 18A ESC'ene dine skal du legge på hylla, de er for tunge og gir for mye strøm slik at du brenner opp motor.

Odd H.
          Last edited by Ofly61; 03-10-11, 13:03.

Comment

• Kyrre
            • Feb 2009
            • 2322

Kan en esc gi for mye strøm? Jeg trodde det var motoren som trakk den strømmen den trengte, uavhengig av størrelsen på esc'en.

Comment

• Ofly61
              • Apr 2008
              • 785

Alt etter propell du setter på så trekker motoren strøm til den brenner opp.
              Setter du på en ESC som begrenser dette så stopper den før motoren er "kull".

18A er for tung den veier 15-20g altså på hylla eller plukk av kjøleplate
              d.v.s. degradere den til et eller annet under 18A men 5-6g lettere.

Motoren jeg foreslo har jeg 4-5 stk av har brukt 8x3.8 har ikke brent opp
              en eneste ennå. Sett på en 8x6 og 18A esc og så kan du vikle opp igjen
              ganske snart

Odd H.

Comment

• Kyrre
                • Feb 2009
                • 2322

Du kan vel ikke begrense strømtrekket til en motor med esc'en, trekker motoren 20A og du bruker en 10A esc så vil motoren dra det den kan og esc'en brenner opp pga for høyt strømtrekk.

Comment

• Ofly61
                  • Apr 2008
                  • 785

Originally posted by Kyrre
                  Du kan vel ikke begrense strømtrekket til en motor med esc'en, trekker motoren 20A og du bruker en 10A esc så vil motoren dra det den kan og esc'en brenner opp pga for høyt strømtrekk.
                  Det er en stund siden jeg brant opp motorer ... kan hende jeg husker feil ...

Dersom en velger motor, propell og ESC som matcher så skjer ikke det som trådstarteren sliter med.

Jeg tester alltid motor propell og ESC i benk før jeg setter det i et fly.
                  Prøver meg fram til maks propell ESC litt større enn det motoren er oppgitt med maks strømtrekk.

Motoren som jeg henviste til har oppgitt maks 8A, altså 10A-12A ESC da den kan trekke 10A
                  burst. Med en 18A ESC ville jeg lett ha svidd av motoren fordi jeg da hadde mulighet til
                  det "stort nok rør".

Ble litt usikker på det med ESC'n ...

Uansett: Med en fornuftig propell, matchende motor, ESC og Lipo så brenner ikke motor
                  eller ESC opp. For å sjekke dette i kontrollerte former test alt sammen i benk ... monter
                  i fly etterpå.

Comment

• Kyrre
                    • Feb 2009
                    • 2322

Du har helt rett med matching, og det er optimalt med en så liten esc som mulig, særlig på indoor-lettvekts oppsett, motoren du linker til kjører jeg faktisk med en 6A esc og 8'' prop på 2 celler uten problem. Men en esc fungerer ikke som en "begrenser", kan motoren dra mer enn esc'en tåler, så gjør den det. Og du kan ikke overbelaste en motor med for høy esc, en motor som er satt opp til å dra 10A vil dra 10A, selvom du setter på en 20A esc. Ikke for å skryte, men jeg har enda tilgode å brenne opp noe som helst selvom jeg er storforbruker av HK utstyr og gjerne det billigste de har også. Og det er fordi jeg er, som du, nøye med å teste først med wattmeter og rett og slett fingern som varmemåler. Man merker fort når ting blir for varmt. Og jeg pleier å ha god margin mellom motorens strømtrekk og størrelse på esc.

Comment

• Ofly61
                      • Apr 2008
                      • 785

Originally posted by Kyrre
                      .
                      .
                      Men en esc fungerer ikke som en "begrenser", kan motoren dra mer enn esc'en tåler, så gjør den det.
                      .
                      .
                      Denne gjør det d.v.s. den har temperatur overvåkning
                      HOBBYWING TECHNOLOGY Co., Ltd.,

MEN den er ikke vanlig så du har helt rett.

En standard ESC begrenser ikke motoren strømtrekk slik jeg "fablet" om ... :-/

Odd H.

Rettelse igjen ... mine ESC HAR faktisk temp. overvåkning
                      HiModel Professional Series 10A / 12A Electric Brushless Speed Control Type Professional-10A from manufacturer HiModel, in category Brushless Speed Control (BL ESC) - Air/ Helis, Electric Speed Control (ESC).

NB! Har ikke prøvd ut om den virker ... og har ikke tenkt å gjøre det heller ...
                      Last edited by Ofly61; 03-10-11, 15:49.

Comment

• Kyrre
                        • Feb 2009
                        • 2322

Det er jo en slags begrenser ja.

Comment

Working...