Vingespennet på denne ARF 3D/pattern modellen er ca 1 meter og den er utrolg lett, vekten er oppgitt til 680-765 gram avhengig av hvor stort 3S batteri man velger å bruke. Jeg overtok modellen fra Tore Jemtegaard etter at vingen knakk i lufta. Søk på nettet viser at det er en iboende egenskap på denne modellen; høyre vinge knekker inne ved kroppen. Tore fløy den en hel sommer før dette skjedde.
Tore med Reactor etter første flydag.
Modellen kommer ferdig trukket med krympeplast og med to vingehalvdeler som skal limes til kroppen og skjøtes på midten. Det er vel begrenset hva produsenten klarer å få til her samtidig som det skal være enkelt å montere. Midtlistene av lett balsa har buede utsparinger mellom hvert spant, som forresten har uvalig stor avstand, er laserskåret og møtes ved hvert spant. Det er nok med på å gjøre vingen ganske vridningsstiv. På midten er det kryssfinerforstekninger foran og bak midtlistene, men de er ikke bredere enn kroppen. I tillegg er det 1x3 mm karbonfiberlister over og under midtlistene. Disse er også skjøtet på midten og jeg hadde aldri trodd at ene karbonfiberlista ville knekt akkurat ved kroppssiden. Balsaen i midtlista er splittet der den andre karbonfiberlista er limt fast.
Når kroppen ser ut til å ha klart seg utrolig bra skyldes nok det en god pilot som dro av gassen med en gang. Glassfibercowlingen og motorbukken er mosa, hengslene til begge halvdelene av høyderoret ble vrengt av, men ellers ser alt ganske helt ut. Lav vekt spiller nok inn her også.
Tore med Reactor etter første flydag.
Modellen kommer ferdig trukket med krympeplast og med to vingehalvdeler som skal limes til kroppen og skjøtes på midten. Det er vel begrenset hva produsenten klarer å få til her samtidig som det skal være enkelt å montere. Midtlistene av lett balsa har buede utsparinger mellom hvert spant, som forresten har uvalig stor avstand, er laserskåret og møtes ved hvert spant. Det er nok med på å gjøre vingen ganske vridningsstiv. På midten er det kryssfinerforstekninger foran og bak midtlistene, men de er ikke bredere enn kroppen. I tillegg er det 1x3 mm karbonfiberlister over og under midtlistene. Disse er også skjøtet på midten og jeg hadde aldri trodd at ene karbonfiberlista ville knekt akkurat ved kroppssiden. Balsaen i midtlista er splittet der den andre karbonfiberlista er limt fast.
Når kroppen ser ut til å ha klart seg utrolig bra skyldes nok det en god pilot som dro av gassen med en gang. Glassfibercowlingen og motorbukken er mosa, hengslene til begge halvdelene av høyderoret ble vrengt av, men ellers ser alt ganske helt ut. Lav vekt spiller nok inn her også.
Comment