Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reparasjon av Reactor fra ElectriFly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reparasjon av Reactor fra ElectriFly

    Vingespennet på denne ARF 3D/pattern modellen er ca 1 meter og den er utrolg lett, vekten er oppgitt til 680-765 gram avhengig av hvor stort 3S batteri man velger å bruke. Jeg overtok modellen fra Tore Jemtegaard etter at vingen knakk i lufta. Søk på nettet viser at det er en iboende egenskap på denne modellen; høyre vinge knekker inne ved kroppen. Tore fløy den en hel sommer før dette skjedde.

    Click image for larger version

Name:	110416_Tore_Reactor.jpg
Views:	1
Size:	57.2 KB
ID:	630177 Tore med Reactor etter første flydag.

    Modellen kommer ferdig trukket med krympeplast og med to vingehalvdeler som skal limes til kroppen og skjøtes på midten. Det er vel begrenset hva produsenten klarer å få til her samtidig som det skal være enkelt å montere. Midtlistene av lett balsa har buede utsparinger mellom hvert spant, som forresten har uvalig stor avstand, er laserskåret og møtes ved hvert spant. Det er nok med på å gjøre vingen ganske vridningsstiv. På midten er det kryssfinerforstekninger foran og bak midtlistene, men de er ikke bredere enn kroppen. I tillegg er det 1x3 mm karbonfiberlister over og under midtlistene. Disse er også skjøtet på midten og jeg hadde aldri trodd at ene karbonfiberlista ville knekt akkurat ved kroppssiden. Balsaen i midtlista er splittet der den andre karbonfiberlista er limt fast.

    Click image for larger version

Name:	1x3carbon_spar_broken.JPG
Views:	2
Size:	162.7 KB
ID:	630179

    Når kroppen ser ut til å ha klart seg utrolig bra skyldes nok det en god pilot som dro av gassen med en gang. Glassfibercowlingen og motorbukken er mosa, hengslene til begge halvdelene av høyderoret ble vrengt av, men ellers ser alt ganske helt ut. Lav vekt spiller nok inn her også.

    Click image for larger version

Name:	Operating_table1.JPG
Views:	1
Size:	163.9 KB
ID:	630178
    Last edited by Biplan; 29-11-11, 19:23.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Fin blogg

    Næææ, så moro! Dette greier du fint. Blir moro å følge med på utviklingen her.

    ToJe

    Comment


    • #3
      Det blir enklest å reparere kroppen først, deretter ene vingehalvdelen med ekstra forsterkning på midten, samle kropp og vinger og til slutt lime på nye hengsler til begge halvdelene av høyderoret.

      Kroppen er plassert opp-ned i stativet og jeg har orientert bildene den veien.

      Click image for larger version

Name:	Firewall_MichaelParsons.jpg
Views:	1
Size:	25.1 KB
ID:	583667

      Bildet er lånt fra nettet. Slik ser motorspantet ut.

      Click image for larger version

Name:	Motor_mount_Torque 2830-1095.JPG
Views:	1
Size:	85.8 KB
ID:	583677

      Bildet er lånt fra nettet, oversiden opp. Motorboks og motor på plass.

      Click image for larger version

Name:	Firewall_destroyed.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	583666

      I krasjet ble kryssfinerboksen som motoren er festet i trykket inn i batterrommet. "Fine" bruddanvisere de sporene! Batteriet overlevde ikke og tok heller ikke fyr.

      Click image for larger version

Name:	Fuselage_Less_firewall.JPG
Views:	1
Size:	155.4 KB
ID:	583668

      Skal lage nytt motorspant uten bruddanvisere, så restene av det gamle må ut. Det ser ut til at de har brukt smeltelim; det er bare påført etter at delene er satt sammen, for det var ganske lett å knekke av deler av motorspantet. Limet biter heller ikke bra på treverk, men det holdt flyet sammen i lufta.

      Alle styretappene er sikkert en fordel for de som bygger modellen på samlebånd. Men det blir ekstra tidkrevende å lage nye, identiske deler for hånd. Delene er laserskåret på fabrikken.

      Click image for larger version

Name:	111210Battery_comp_overveiw.JPG
Views:	1
Size:	156.3 KB
ID:	583669

      Tradisjonellt laget vi kroppssidene med kryssfinerforsterkninger på innsiden - fra motorspantet til spantet foran vingen - til nitrofly. Her er det kun balsa og det er skåret store huller i kroppssidene for å lette modellen. Det har holdt bra!

      Click image for larger version

Name:	Firewall_parts_assy.JPG
Views:	1
Size:	160.8 KB
ID:	583670

      Limte sammen motorspantet for å bruke det til mal når jeg skal lage nytt.
      Last edited by Biplan; 21-12-11, 18:00. Reason: Rettet limtype fra hvittlim til smeltelim
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Smart å lime sammen motorspantet

        Smart å lime sammen motorspantet til bruk som mal. Men jeg tenkte det ville være lurt å bruke delene som satt igjen som feste for det nye spantet. Spiller ingen rolle nå uansett. Dette blir bra.
        Tore

        Comment


        • #5
          Originally posted by ToJe View Post
          jeg tenkte det ville være lurt å bruke delene som satt igjen som feste for det nye spantet.
          Vurderte det først for enkelhets skyld, men det er bare ekstra vekt uten at det hjelper noe på styrken. Etter at jeg hadde flyttet magnetene som holder cowlingen på plass ville det blitt minimalt igjen av det gamle spantet.

          Click image for larger version

Name:	Firewall111215.JPG
Views:	1
Size:	163.9 KB
ID:	583689

          Nytt og gammelt motorspant. Hullet i det nye spantet er til kjøleluft rundt batteriet.

          I settet er det brukt lett, 3-lags 2 mm kryssfiner. Jeg hadde bare 5-lags 2 mm flyfiner på lager. Den er litt tyngre og omtrent 3 ganger så sterk.
          Last edited by Biplan; 21-12-11, 18:01.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Før motorspantet limes inn er det nok en fordel å reparere den horisontale kryssfinerforsterkningen som går gjennom midten av kroppen. Batteriet og mottakeren skal festes til kryssfinerforsterkningen.

            Click image for larger version

Name:	New_floor_cutouts.JPG
Views:	1
Size:	163.8 KB
ID:	583700

            Forsterkningen var opprinnelig laget av samme, lette 2 mm kryssfineren som motorspantet. Jeg sagde den ut av 2 mm 5-lags kryssfiner. Skjøter den til det som er igjen av originalen ved å lime den til oversiden og kopierer lette-hullene.
            Last edited by Biplan; 21-12-11, 18:02.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Click image for larger version

Name:	Tvinger.JPG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	583812

              Valgte hvittlim til dette fordi jeg tror det er litt mer fleksibelt enn CA og trenger like godt inn i treverket.
              Skrutvinger brukes for å holde delene på plass til limet er tørt.

              Click image for larger version

Name:	Floor_tvinger.JPG
Views:	1
Size:	165.1 KB
ID:	583813

              Litt overlapp mellom de to delene sikrer at de henger sammen.
              Last edited by Biplan; 21-12-11, 18:03.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Artig å se at noen reparerer modeller. Får flashback til når man satt å bygget modellene selv.

                Ps. Trykk to ganger på enter-tasten etter at du har lagt inn bildet før du begynner å skrive. Så slipper du at teksten begynner på siden av bildet, og det ser bedre ut.
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                Comment


                • #9
                  Ja, dette ser ut til å bli bra. Nå ser jeg at du har redigert teksten slik du fikk tips om. Det blir mer lettlest sånn.
                  Tore Jemtegaard

                  Comment


                  • #10
                    Er så vidt kommet igang igjen etter juleferien.

                    Click image for larger version

Name:	supports_cut_off.JPG
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	584358

                    Oppdaget plutselg at det var litt mer å gjøre med motorspantet. Er ikke vant til å ha magnetfester til cowlingen. Det er limt på 10 x 10 mm (tatt på øyemål) plater av 2 mm kryssfiner på baksiden av motorspantet til støtte og feste av magnetene og disse ble skåret av med en skarp kniv. Ene laget av kryssfineren ble litt splittet, men det gjør vel ikke så mye.

                    Click image for larger version

Name:	press_tools.JPG
Views:	1
Size:	164.1 KB
ID:	584359

                    Likevel satt magnetene dønn fast, det ser ut til at det er brukt epoksylim. Måtte presse magnetene ut i skrustikka. Fant et passende avstandsstykke med passe stort hull og brukte en 2 mm mutter til stempel på undersiden.

                    Borret huller i det nye motorspantet og fikk de på rett plass ved å bruke det gamle som mal.

                    Brukte 10 x 10 mm støtteplatene om igjen og limte dem til det nye motorspantet med UHU Hart balsalim.

                    Magnetene har nordpol på den ene flate siden og sydpol på den andre flate siden, så det gjelder å dem riktig i forhold til de magnetene som allerede sitter i cowlingen. Har forresten ikke helt bestemt meg for om jeg skal forsøke å reparere den mosa cowlingen eller kjøpe ny for $20 pluss frakt. Limte med 30-minutters epoksylim.
                    Last edited by Biplan; 10-01-12, 08:57.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Forsterkning av understellfeste

                      Har sett på fora at festet til hovedhjulene er et svakt punkt på Reactor og det hadde vist seg på min arvede Reactor også. ToJe hadde laget en egen understellkonstruksjon som holdt bra, men jeg velger å montere et tradisjonellt understell igjen. Det er en fordel å gjøre det mens er god plass til å komme til med verktøy gjennom fronten av kroppen.

                      Click image for larger version

Name:	Landing_gear_mount.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	584360

                      Fra undersiden ser understellfestet ganske helt ut og innslagsmutterne er på plass.

                      Click image for larger version

Name:	Landing_gear_inside_both_sides.JPG
Views:	1
Size:	162.5 KB
ID:	584362

                      Men på innsiden ser jeg tydelig at kryssfineren har sprukket flere steder og lagene har separert. Dette er limt inn med CA etter at det løsnet.

                      Click image for larger version

Name:	Landing_gear_inside_close.JPG
Views:	1
Size:	151.5 KB
ID:	584361

                      Forsøkte å ta nærbilde av kniven jeg bruker til å skjære løs understellfestet, men det er umulig å få automatikken i digitalkameraet til å fokusere der jeg vil. Hadde sikkert 20 forsøk med forskjellige innstillinger, avstand og zoom, men dette var det beste jeg klarte å få til. Hvitbalansen er heller ikke riktig i lampelys; borrelåsen i nedre venstre hjørne er egentlig hvit.

                      Tenker jeg lager ny kryssfinerplate av skikkelig flyfiner og lager plata noe større enn originalt for å få en større limflate mot kroppssidene av balsa. Det viser seg at den originale kryssfinerplata setter veldig godt og jeg sliter med å skjære den løs uten å ødelegge kroppssidene.

                      Ny, gul krypeplast kom fra HobbyKing i går og fargen stemmer ganske bra med den som var brukt opprinnelig.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        Skadet understellfeste fjærnet

                        Nå håper jeg at herfra blir kroppen mer og mer komplett for hver ny post.

                        Click image for larger version

Name:	Fuselage_underside_stripped.JPG
Views:	1
Size:	162.9 KB
ID:	585153

                        Jeg gjør noen små forandringer på understellfestet for at det skal tåle vanlige belastninger ved landing. Slik det var så var det bare den smale, ytteste kryssfinerbiten som overførte kreftene til kroppssidene; den største kryssfinerplata var smalere enn kroppen og hjalp ikke til noe.

                        Click image for larger version

Name:	Sanding_block.jpg
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	585154

                        Det er viktig at limflatene er helt rene og plane og jeg bruker en pussekloss med fint sandpapir som dekker begge kroppssider samtidig.

                        Click image for larger version

Name:	New_old_LGmount.JPG
Views:	1
Size:	150.6 KB
ID:	585155

                        Ny og lengere kryssfinerplate skåret til av 5-lags 2 mm kryssfiner ved siden av den originale med en del av balsa i endene.

                        Click image for larger version

Name:	Drill_bit_for_wood.jpg
Views:	1
Size:	63.0 KB
ID:	585156

                        For å unngå at kryssfineren fliser seg opp rundt hullet til innslagsmutteren brukes et spesialslipt bor som jeg fant i et borsett. I settet kalles det bare "trebor", men jeg har også hørt det omtalt som "senterbor".

                        Click image for larger version

Name:	Started_hole.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	585157

                        Først borres bare så dypt at kun spissen på boret går helt gjennom kryssfinerplata. La boret gjøre jobben, ikke bruk for stort press på drillen. Bruker borstativ for å sikre at hullet ikke blir skrått.

                        Click image for larger version

Name:	Center_through.JPG
Views:	1
Size:	164.3 KB
ID:	585158

                        Deretter snus kryssfinerplata og det bores gjennom fra andre siden.

                        Click image for larger version

Name:	Bottom.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	585159

                        Like fint hull på begge sider uten at kryssfineren er fliset opp.
                        Last edited by Biplan; 10-02-12, 01:56.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Nytt understellfeste limes inn

                          Click image for larger version

Name:	front.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	585160

                          Velger å bruke hvittlim/snekkerlim. Det er litt seigt selv etter at det har tørket og min erfaring er at det har bedre holdbarhet enn moderne CA-lim, som blir helt hardt og sprøtt. Kroppssidene forover er veldig fleksete og jeg setter inn motorspantet provisorisk med strikk rundt for å holde dem i rett posisjon til limet er tørt. Tvinger på strategiske steder holder delene i press mens limet tørker.

                          Click image for larger version

Name:	rear.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	585161

                          Opprinnelig så jeg ikke behov for å gjenbruke den smale kryssfinerplata, men gjengepartiet i gjennomslagsmutterne er dypere enn 2 mm.
                          Last edited by Biplan; 10-02-12, 02:07.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Motorfeste neste

                            Savner veldig tegning i full størrelse til slike ferdigmodeller. Igjen må jeg lime sammen fliser og knekte deler for å danne meg et bilde av hvordan ting er konstruert.

                            Click image for larger version

Name:	120210old_motor_mount.jpg
Views:	1
Size:	34.9 KB
ID:	585188

                            Velger å lage nytt motorfeste av aluminium, har god erfaring med det fra jeg konverterte SimenStick til elektro RC Groups - View Single Post - Motor mount
                            ToJe måtte stadig ettertrekke festeskruene til motoren fordi den myke kryssfineren ble komprimert gradvis.
                            Last edited by Biplan; 10-02-12, 22:44.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Bra progresjon her nå. Jeg kan bekrefte at jeg måtte ettertrekke skruene som holdt motoren ofte fordi kryssfineren ga seg etter hvert. Merket det først på at spinneren begynte å subbe

                              Tore Jemtegaard

                              Comment

                              Working...
                              X