Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cellevolt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cellevolt

    Hei elektrofolk.
    Hvor langt ned i volt kan en kjøre Lipo pr. celle før den tar skade?
    Eller hva praktiseres av hver enkelt bruker?

  • #2
    Tommelfinger-regelen er vel at du ikke skal tappe mer enn 80% av kapasiteten. Hva det blir i volt er jeg ikke sikker på, men Lipoer dropper temmelig fort når de nærmer seg utladning.
    Jeg måler ikke volt, men på et nytt oppsett, så flyr jeg en tilmålt tidsintervall, lader opp batteriet igjen, og registrerer hvor mange mAh jeg har puttet på. Da er det enkel matte å regne ut hvor lenge jeg kan fly før batteriet blir tynt. Nå flyr ikke jeg med motor da, så det blir litt annerledes.
    Da jeg fløy med motor, så var regelen min at jeg landet idet jeg merket at motoren begynte å trekke dårligere. Det likte ikke batteriene mine noe særlig over tid.
    Det er andre her på forumet som faktisk vet hva de snakker om, så du får sikkert et bedre svar etter hvert!
    Last edited by bad scientist; 15-12-11, 22:03.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Det finnes en haug med detaljerte forklaringer og teorier,men i praksis er 100% ca. 4,2V og 0 % er 3,6V. det går ann å kjøre de lavere men ikke å anbefale. Noen ladere nekter å lade batteriet nærmer seg 3V, og batteriet kan "kjemisk" også være kass.
      For å få flest mulig cycler på batteriet avslutt ved ca 40-50% så har du også mulighet til å ta en ekstra runde hvis du må

      Se under teknisk:
      404 Not Found
      Last edited by farmann; 16-12-11, 12:40.

      Comment


      • #4
        Nominell spenning på Lipo er 3,7 V, fulladet så er de på 4,2 V. Kjører man Lipo ned til 3V eller lavere så er man helt i yttergrensen av hva batteriet har godt av. Det er mange forskjellige merker (les kvaliteter) ute og går, noen tåler dårlig harde utladninger, andre greier det bedre. Se heller på hva du tar ut av batteriets effekt, har du et 1500 mAh batteri så bør du ikke ta ut mer enn ca 1000 mAh. Problemet er at på noen typer batteri vil da V pr celle være nede i 3,3 mens andre kanskje er nede 3,6. De fleste regulatorer har satt batteri spenning til rundt 3V pr celle før den kutter ut eller settes på slow funksjon.

        Som det er sagt før her, timer funksjon på radioen er beste måten, prøv deg frem til riktig flytid på variert flyging og sett timeren der.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Man må skille mellom to ting: spenningsnivå i "hvilestilling" og spenningsnivå under belastning. Jo flere C man drar ut av et batteri (les Amp) jo lavere spenning har det under strømtrekket. Hvis spenningen dropper lavt nok under belastning vil LVCO (low voltage cut-out) inntreffe dersom regulatoren er stilt inn på dette. Da er som regel batteriet for lite til å yte det strømtrekket som motor/prop trenger. LVCO skjer lettere om vinteren enn om sommeren også, for lave temperaturer øker den interne motstanden i batteriet og reduserer yteevnen. Et godt råd til elektropiloter som flyr ute om vinteren er å benytte en litt mindre propell for å redusere amp-nivået. Omtrendt som vinterdekk, egentlig
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • #6
            Generelt er det to måter å "voldta" et batteri på: enten ved å trekke for mye strøm (mAh) ut av det i forhold til størrelse eller for mange Ampere i forhold til C-rating. De fleste batterier tåler å bli voldtatt på en av måtene, men ingen tåler både høy Amp og max mAh samtidig. Da blir det fort søplekassa neste...
            I mine hotlinere trekker jeg 170A ut av et 5S2200, og batteriet har vært gjennom denne behandlingen ca 50 ganger uten å miste noe effekt. Dette fordi jeg aldri lader det ut mer enn 50-55% og fordi motoren kjøres med full speed i max 5 sekunder om gangen med minimum 20 sekunders pause imellom.
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Og så spørs det jo hvliken spenning du snakker om; eller rettere sagt, under hvilke forhold måler du spenningen? Spenning under belastning er en god del lavere enn hvilespenning. Hvor mye avhenger av utladning, strømtrekk og batteriets egenskaper. Har målt en del med logger mens flyet er i lufta, og spenninen går fort ned til 3.5v pr. celle ved litt belastning. Om man derimot tenker på hvilespenning, dvs. ubelastet batteri, så synes rundt 3.80 volt pr. celle å være en brukbar referanse. Da ender jeg opp med å lade opp med 70-75% av batterikapasiteten; men det er min erfaring - i de fleste tilfeller. Gode batterier holder spenningen bedre enn mindre gode. Hold øye med hvor mye ladning man sender tilbake, og lær batteriet å kjenne, både med hensyn til hvilespenning og flytid.

              Uuups... her var det visst flere ute med omtrent samme budskap... Skriver visst langsomt i kveld
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Gode budskap kan ikke gjentas for ofte!
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • #9
                  Her finner du det meste om LiPo

                  Electropaedia, Energy Sources and Storage and History of Technology

                  Comment


                  • #10
                    Arcteryxxx og Tipstall forklarer det bedre enn jeg kan. Suplerer med en utladekurve ved 0,45C på et helt nytt batteri.

                    Click image for larger version

Name:	KP1.JPG
Views:	2
Size:	159.1 KB
ID:	583718 Som vi ser holder spenningen seg ganske stabil før den faller brått.

                    Å stoppe utladingen ved en viss spenning blir derfor ganske unøyaktig. LVC-funksjonen i ESC-en bør bare brukes som en ekstra sikkerhet. Dvs ikke fly til den trer i funksjon, men begyn med så korte flyturer at du er sikker på ikke å fly tom for strøm.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      Ja, begyn med konservative flytider, og vurder batterikapasiten etter hver tur. Jeg ender som oftest med 6 eller 7 minutter på timeren. Dette etter å ha fløyet noen turer på f. eks 4-5 minutter. Men følg med, og tilpass flytid etter forholdene. Etter hvert som en blir bedre kjent med en modell, drar sikkert de fleste på litt mer. Flyr man i vind må man gjerne gi på litt ekstra. Jeg drar ofte på litt mer hvis jeg har god plass å fly på... Med en computerlader er det lett å følge med på hvor stor ladning (dvs. hvor mange milliamperetimer) man "fyller på" batteriet. Ettersom lading av LiPo'er er bortimot tapsfri, så vil den ladningen man tilfører ved ladeprosessen i praksis være lik forbruket under flyvingen. Om man ikke har en computerlader, noe som sikkert er tilfellet for mange som har kjøpt en ferdigpakke hvor det følger med en enkel lader, er man vel henvist til forholde seg til hvilespenning etter endt flyging. Som nevnt i den forrige posten min ville jeg i så fall operert med rundt 3.80 v/celle; med 3.85V burde man være safe, kommer man ned mot 3.70V ville jeg redusert flytiden litt. Med alle forbehold om dette er "mine" tall. Andre ville sikert brukt andre verdier.
                      Knut

                      Diverse fly; de fleste med propell...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tipstall View Post
                        Om man ikke har en computerlader, noe som sikkert er tilfellet for mange som har kjøpt en ferdigpakke hvor det følger med en enkel lader, er man vel henvist til forholde seg til hvilespenning etter endt flyging.
                        Ja det finnes faktisk ladere som ikke måler antall mAh. Det glemte jeg i farten. I såfall er det sikkert mulig å få en flykompis til å lade batteriet sitt en gang for å sjekke.
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment

                        Working...
                        X