Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/4 Skala Cub som elektro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/4 Skala Cub som elektro?

    Under ombygging av taket i sommer fant jeg igjen et byggesett av en Balsa-USA Cub i 1/4 skala som har ligget på loftet i minst 25 år! Siden jeg har fått litt bedre tid til hobbyen, tok jeg det ned og har kommet ganske langt med byggingen. Men så fikk jeg lyst på å fly den med elektro (har to elektrofly allerede, men de er små.) Kan noen gi meg litt råd og veiledning om motorstørrelse, batteri, ESC og propell? Fabrikken anbefaler minimum .60 totakter eller .90 firetakter. Jeg ønsker å fly den som en "gammel" cub, slik som gikk i Hokksund på slutten av 50-tallet (LN-RAG tror jeg den var registrert). Håper å få den til under 6kg, og har på nettsiden til Asker Modellklubb funnet at jeg trenger noe i overkant av 1000W. Er veldig takknemlig for forslag. Går det bra, kommer den på Notoddenstevnet til høsten.
    Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

  • #2
    Hei.

    Jeg flyr en TWM 1/4 cub med elektromotor både på hjul og flottører.

    (data med forbehold da det er tatt fra husken)

    Motor Actro 40-5 (520g, kv255)
    Regulator 70A
    Prop 18x8
    Batterier 10s 4000mAh
    Vekt flyklart: 6,5kg (hjul), 7,5 (flottører).

    Dette gir plenty med power, og flytid på 15-20 minutter ved typisk Cub-flyging.

    Mvh.
    Ole André

    Comment


    • #3
      Originally posted by Himing View Post
      Fabrikken anbefaler minimum .60 totakter har på nettsiden til Asker Modellklubb funnet at jeg trenger noe i overkant av 1000W.
      Kjenner meg igjen med rydding på loftet, Himing!

      Jeg har ingen personlig erfring med så store modeller, men min ringe erfaring med elektro tilsier at det stemmer.

      Elektromotorer kan brukes på et mye større turtallsområde enn nitro- eller bensin-motorer. Derfor kan du velge en elektromotor som lar deg bruke en skalariktig propell. Kv-tallet angir RPM pr volt drivspenning. Høy kv = høyt turtall og liten propell. Lav kv = lavt turtall og stor propell.

      Smart å bruke et oppsett av motor/ESC/batteri/prop som fungerer bra for andre.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        :: Velkommen til Asker Modellklubb

        1000W er minimum synes jeg, det vil helt sikkert fly. Husk at en Cub er ingen rakett og for å få den til å fly skalariktig bygg den så lett som mulig. Trekk alt av utstyr servoer/mottager/m.m så langt fram som mulig(pga. tyngdepungt), bruk pull-pull til ror da det er det letteste og lag batterirommet i cowlingen gjerne under motoren. Velg en motor som du kan fly med skala prop, her er et par forslag:
        Er du i tvil kontakt peppern75 for detaljert kalkulering.
        HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G110 Brushless Outrunner 295kv (1.10 Glow)

        HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 5055-320kv Brushless Outrunner Motor

        Comment


        • #5
          Hei,
          Høres ut som ett morsomt prosjekt.
          I en fem kilos 3d modell har jeg med Stort hell brukt
          E-Flite power 110 motor
          Kontronik Jazz 55 HV ESC
          og 9s 3300 MaH batterier.
          Plenty power til det mste...
          Det blir nok litt i overkant av hva du trenger av krefter,
          men Eflite power 90 på 6s lipo, med 50 ampere strømmtrekk bør gi deg litt over 1100W (22,2v * 50 A)som er plenty skulle jeg tro.
          Hvis du holder deg til 6s så trenger du ikke en High Voltage regulator heller så sparer litt der. Eflite sin 60 Amp pro regulator bør holde fint til dette.

          Jeg bruker mye E-Flite motorer og regulatorer selv, det er derfor jeg annbefaler de, selv om de er litt dyrere enn det billigste fra Hobbyking etc.
          Ville annbefalt deg å bygge flyet så ferdig som mulig før du velger motro esc og batteri, så du er sikker på vekta til slutt.

          Leif
          Leif Bjørgo
          Cirrus-RCFK

          Comment


          • #6
            Heia..Jeg har mange fly men må si at Cub er liksom go-flyet..Har en som kun er dedikert på vann.Den er elektro og på 210m vingespenn...Veldig morro og fly Cub med tøffler
            Så har jeg en Twm 1/3 Supercub som er vel 3.64m i vingespenn med Electro..Er vel nesten 4kg. med lipo ombord.
            Her en smakebit fra i fjor. Lykke til med prosjektan

            Comment


            • #7
              Hei. Takk for info - skal nok komme tilbake med både bilder og video. Er forøvrig en som flyr en 1/3 Cub elektro her i Notodden.
              Til farmann: tror du det er noen hensikt å ta vekk litt materiale i haleseksjonen - f.eks. borre noen hull diverse steder - for å minske vekten bak? Det er ikke mye å ta av der, så antagelig ikke lett å spare noe. Og takk for tips om pull/pull til høyde/sideror. Hadde tenkt å montere servoene helt bak, men skjønner at det kan by på problemer.
              Krasj? Nei - det var en touch-and-go med for mye touch og for lite go.

              Comment

              Working...
              X