Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pilo-RC 29% Elektrifisert.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pilo-RC 29% Elektrifisert.

    Da har jeg ferdigstilt min største elektrokjerre til nå. Men blei litt forbausa... Havnet nesten på 9kg RTF!!!

    Dette var nok i overkant av det jeg hadde håpet på i en 50CC modell.

    Er spent på hvordan dette vil oppføre seg. Tror jeg skal klare ca 4600W (ca 500W pr kg.), men er redd for tyngden.

    Kunne sikkert kjørt BEC, da hadde jeg fått kutta ut 2.stk LiFe pakker, men føler det er en trygghet slik det er.

    Ja ja... Vi får se. Blir maiden til helga.

    Click image for larger version

Name:	bilde 2.jpg
Views:	1
Size:	78.8 KB
ID:	630321

    Komplett liste over utstyr:

    Fly: Pilot-RC Sbach342 29% :: 05 Or/Pu Thunderbolt CF - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Motor: HACKER A80-8 OUTRUNNER MOTOR | RCPro.no
    DrivBatterier x2: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 5000mah 6S 25~50C Lipo Pack
    Mottagerpakke x2: HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2100mAh 2S1P 30C LiFePo4 Pack
    ESC: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy dlux 160A HV Brushless Speed Controller (OPTO)
    Bryter til motor: EMCOTEC embedded controller technologies GmbH - General Electronics | Electric Flight | SPS SafetyPowerSwitch 60V 120/240A
    Servoer x4: HobbyKing R/C Hobby Store : Power HD 8312TG Digital Titanium Gear Servo 57g/13.5kg/.10sec
    Servo x1: HobbyKing R/C Hobby Store : BMS-2110 HV Coreless Digital MG Servo (7.4V High Voltage) 66g / 0.10s / 21.9kg
    Propell: MEJZLIK 24X10 CARBON PROPELL | RCPro.no
    Mottager: Small Size Hobbyland AS
    Last edited by Kleffa; 17-01-12, 08:40.
    Youtube: Flygutta
    -----------------------------
    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
    Heli: T-rex 700,T-rex 450
    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
    (34 år ung)
    www.flygutta.com
    www.vfkm.no


  • #2
    Hei!

    Kult å se det er noen som "tør" å teste ut litt større modeller med elektro, da spesielt de som i utgangspunktet er ment for 50-60cc bensin. Hva er vekt på flyet uten motorbatterier, og hva hadde du spart ved å bytte ut LIFE pakkene med BEC?? Hvilket vingespenn er det på denne?

    Jeg har nettopp kjøpt en EF Extra 300 78" med Hacker A60-18M, 120A Hv ESC, CC 20A BEC, Hitec HS 7985MG på alle ror og Xoar 20x10 prop. Vekt på denne tørr er 4,8Kg og med 2x6S 4500mAh veier den inn på rett over 6Kg. Flyr som en drøm, og har ca 450W/kg. Power nok i massevis . Med dine 500W/kg har du jo litt å "rutte" med Knall tøft!

    Lykke til med maiden!
    Rune Haugen
    // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
    // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
    // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
    // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

    " It's all 100% electric ! "


    Comment


    • #3
      Vingespennet på denne er 2,2m. Kaster jeg ut motorbatterier (ca1,3kg), så havner den på ca7,5kg. LiFe pakkene mine har en vekt på tilsammen 300g. Med en BEC, sparer jeg vel sikkert 270g, så er jo ikke så mye å hente der heller...

      Er vel motoren som er i største laget tenler jeg...

      Ser du har fylt din med gromutstyr...Prøvde meg litt på budsjett utgaven...Men blei vist dyr nok alikevel.


      Men men...Den som intet våger..........
      Last edited by Kleffa; 17-01-12, 14:25.
      Youtube: Flygutta
      -----------------------------
      Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
      Heli: T-rex 700,T-rex 450
      Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
      (34 år ung)
      www.flygutta.com
      www.vfkm.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kleffa View Post
        Da har jeg ferdigstilt min største elektrokjerre til nå. Men blei litt forbausa... Havnet nesten på 9kg RTF!!!
        Kunne sikkert kjørt BEC, da hadde jeg fått kutta ut 2.stk LiFe pakker, men føler det er en trygghet slik det er.
        Helt enig i at bruker eget batteri til mottaker og servoer. Har sett en del tilfelle med småmodeller (meteren i vingespenn og under 1 kg) der det muligens er BEC som er årsaken til radiokutt. Har en Citabria under montering som kommer på 2 - 2,5 kg og den kommer jeg til å bruke eget mottakerbatteri på. Ellers er min erfaring at vekta går litt ned når jeg konverterer fra glow til elektro med omtrent samme effekt. Riktignok blir flytiden omtrent halvert til 6 minutter med elektro.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Da er Kjerra klar for maiden i morgen =)

          Click image for larger version

Name:	IMG_0479.jpg
Views:	2
Size:	90.1 KB
ID:	584559
          Youtube: Flygutta
          -----------------------------
          Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
          Heli: T-rex 700,T-rex 450
          Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
          (34 år ung)
          www.flygutta.com
          www.vfkm.no

          Comment


          • #6
            Dette ser lovende ut ja!

            Har du gjort noen modifiseringer rundt lufting av motor, esc og batterier? Tenker på nok luft inn og nok luft ut.

            Lykke til med maiden i morgen
            Rune Haugen
            // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
            // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
            // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
            // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

            " It's all 100% electric ! "


            Comment


            • #7
              Har lagt esc og emcotech bryteren i kanalen til canister, har fjernet trekk på undersiden av flyet, slik at luften kan pasere både motor, esc og emcotech bryteren. Har ikke gjort noe for kjøling av batterier, får se om det blir noe varmgang.
              Last edited by Kleffa; 21-01-12, 17:29.
              Youtube: Flygutta
              -----------------------------
              Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
              Heli: T-rex 700,T-rex 450
              Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
              (34 år ung)
              www.flygutta.com
              www.vfkm.no

              Comment


              • #8
                Da var maiden tatt... Power i massevis. Drar nok en del strøm. Fikk ikke mere enn 4 minutter med bra gasspådrag. Kjører med meizlik propp beregnet på bensinmotor, veit ikke om det er store forskjellen men???noen som veit?
                Youtube: Flygutta
                -----------------------------
                Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                Heli: T-rex 700,T-rex 450
                Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                (34 år ung)
                www.flygutta.com
                www.vfkm.no

                Comment


                • #9
                  Vet ikke hvor stor forskjell det er, men ville brukt el-propell. Jeg har god erfaring med Xoar sine. De er mye lettere også, sikker under halve vekta.
                  Jeg har en Xoar 25x12 tilsalgs, men den er vel kansje for stor.
                  EF 60" Edge. Torque.
                  EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                  3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                  CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                  Multiplex FunCub XL on floats.
                  Jeti DS-16

                  Comment


                  • #10
                    Og her er en filmsnutt av jomfruturen:

                    ______________________________
                    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                    Comment


                    • #11
                      Bestilte meg en slik propell APC 24x12E - elefun.no - Radiostyrt hobby

                      Får se om det er store forskjellen. Kunne nok gått ned i størelse for å dra minde watt,men...Trenger nok ikke så mye som jeg har i dag.
                      Får prøve og feile litt
                      Youtube: Flygutta
                      -----------------------------
                      Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                      Heli: T-rex 700,T-rex 450
                      Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                      (34 år ung)
                      www.flygutta.com
                      www.vfkm.no

                      Comment


                      • #12
                        erfarings messig så er de store APC-E propellene (over 16 tommer) ikke så bra, de er ikke stive nok. Graupner, Xoar eller Meljik har jeg brukt med stort hell, bedre effektivitet og lettere propeller enn APC, men i små størrelser er APC brukbare
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Har du målt A og statisk trekkraft??
                          Når du bruker propell med 12`i stigning vil muligens trekke unødvendig mange A i forhold til thrust. Det er vel ikke først og fremst "high speed pylon race" du bedriver

                          Comment

                          Working...
                          X