Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrifisering av J-3 Cub 1/6 fra Green Models

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrifisering av J-3 Cub 1/6 fra Green Models

    Kjøpte her om dagen en brukt (tom) Cub fra en trivelig kar i Fredrikstad, etter å ha sett annonse på RcMarked.

    Den har et vingespenn på 1800mm og veier 1550g uten motor og elektronikk.
    Den er ikke helt strøken, men er i relativt grei bruksstand. Betrekningen har noen mindre lappinger her og der, men er i det store og hele stram og fin.
    Cowlingen bærer preg av at det har sittet en glødepluggmotor i nesa på'n, så den må nok byttes ut. Det får evt. bli en gang etter prøveflyving.
    Nedre del av skroget rett bak firewallen er helt innsauset av fuel.
    Jeg har tenkt å lage en batteriluke i bunnen rett bak firewall. Er spent på om det går an å få noe lim til å bite der.

    Begrepet firewall får forresten en litt annen betydning når den består av finer mettet med fuelolje...

    Jeg har liggende en 3548-900kv motor og en SkyWing 60A ESC som jeg tenkte å prøve med en 12x7 propell, som jeg har i bestilling, sammen med en 12x6 og en 13x6 for å ha et par alternativer å prøve ut. Jeg har tenkt å ta framdriftsenergien fra to stk 2200mAh/3s LiPo batterier i parallell, da dette er kurante batterier som også kan brukes i andre modeller.
    Med et slikt oppsett burde totalvekten ende opp rundt 2400g.

    For meg er lav vekt viktigere enn masse power. Hvis modellen fikser en grei loop fra horisontal flukt så er det nok for meg. Målet er å balansere ut modellen med så lite vekt som mulig, dvs. med batteriene stuet så langt fram som praktisk mulig.
    Jeg regner med at CoG skal ligge på rundt 25% av vingekorden. Jeg vet ikke hva slags vingeprofil det er. Det er i hvert fall ikke Clark-Y. Det er noe halvsymmetriske greier (konveks hele veien på undersiden).

    Gode tips i anledning prosjektet mottas med takk.
    If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

  • #2
    Leser utav teksten din att det virker som du har rimelig god kontroll på hva du driver med. Eneste jeg kan si er att motoroppsettet ditt virker litt "slappt" til en modell på 2400 Gram. Jeg ville regnet ca 250W / kg på en Cub, og da er du i 600W
    Med ein 3548-900 og 13x6 får du ut ca 400W på 3S vil eg tro. Men det er jo bare å teste ut det Lykke til uansett
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Det er jo ikke alle Cuber som går like fort. Har sett full size Cub stå stille i motvind over Jarlsberg Men de balsa/finer delene som er helt gjennomtrukket med fuel, kan vel med fordel byttes ut.
      Fint om du legger ut et bilde etterhvert. Høres ut som et kult fly.
      Last edited by ArneH; 28-02-12, 08:02.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Det kommer til å fly bra, tror jeg. Med det store vingespennet har du lav flatebelastning.

        Jeg har konvertert et par glødepluggmodeller med 130 - 140 cm i vingespenn og ca 2,2 kg vekt. Brukte AXI 2820/10 med 1100kv, Kontronik PIX-4000 (40A) ESC og 4S/2300 A123 batteri som gir 12,8V. De loopet helt greit med 12 x 6 prop og fløy level på 1/4 throttle.

        12 x 7 høres riktig ut på din motor med litt lavere kv enn min.
        Last edited by Biplan; 28-02-12, 08:39.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment

        Working...
        X