Announcement

Collapse
No announcement yet.

valg av motor til shockflyer..... jeg er frustrert!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • valg av motor til shockflyer..... jeg er frustrert!

    jeg har kjøpt en ikarus shock-flyer av typen extrema 330s:
    Modellberichte - Motorflugzeug - Shock-Flyer Extrema 330s - Ikarus Modellbau

    nå har jeg sett meg frustrert på hva slags motor/esc/lipo/prop kombinasjon jeg skal ha til den. jeg klarer ikke få taket på beregning av slikt.

    hvis noen med peil kunne lagt opp noen linker til passelig utstyr hos hobbyking for meg ville jeg vært takknemlig!

  • #2
    Tipper denne skulle fungere bra HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner, er mange (meg inkludert) som liker denne motoren. En annen som kanskje er mer praktisk til din modell er denne HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv da den kan limes rett på modellen. Selv fløy jeg en Ikarus Pitts med denne HobbyKing R/C Hobby Store : hexTronik 20gram Brushless Outrunner 2300kv, men jeg ville gått for noe med lavere kv, særlig hvis du vil fly med 3 celler. Ellers er det vel egentig bare å lese igjennom "micro & profile" seksjonen for outrunnere og se om du finner noe du liker bedre. Enhver motor rundt 20 gram og opptil 2000 kv skulle fungere greit.

    For esc ville jeg valgt denne HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller, for propell ville jeg valgt original GWS propell, de er veldig bra til slow/shockflyere. Et 3-400 mah batteri skulle gi god balanse mellom vekt og flytid, 2 celler for innendørs flyving, 3 for utendørs.
    Last edited by Kyrre; 20-03-12, 05:13.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kyrre View Post
      Jeg har den motoren på en 150 grams miniBlade og synes motoren er for liten. Har prøvd forskjellige propeller og to forskjellige ESC. Kan være at jeg har fått et dårlig eksemplar av motoren.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Har sett den anbefalt til Freeair Blade med 3 celler. Selv bruker jeg den i en Malibu II og en Electrifly Pup på 2 celler og 8X6 SF prop. Det var litt lite til Malibuen for utendørsflyving, men jeg hadde ikke større propell. På 3 celler derimot.... Men er enig at skal man ha en rakett så blir den for slapp.

        Comment


        • #5
          Turnigy 2204 er helt ok, men ikke noe mer. Den er ikke sterk, og alle motorene er forskjellige.

          Jeg har de siste 2 årene hatt Hacker A-10-9L og flighttech 12A regulator til mine 3d depronfly på 17+-25+gram, og da har jeg hatt krefter i massevis. Motoren lager litt mer lyd enn andre, men effektmessig kan jeg trygt si at den ligger ganske høyt.

          ANBEFALES!
          Jon-Brage Hoel Andorsen
          -------------------------------------------------------------------------
          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

          Alt flyr bare du har nok motor!

          Comment


          • #6
            Hvorfor gjøre ting vanskligere enn de er?

            Denne passer: PowerPro 2208 2200KV Brushless Outrunner - ThrottleStore.Com

            Og denne passer: PowerPro 2212 Brushless Outrunner - ThrottleStore.Com

            Og de har ESC og batteri som matcher. Og; du har full returrett, angrefrist, garanti og support.

            Ring og ta en prat med Hans Petter hvis du er i tvil om noe.

            Sjekk hva de "større gutta" mener om oppsett av denne kvaliteten: (MFN) ModellflyNytt.no

            De ble visst litt overrasket.

            Comment


            • #7
              i denne saken her er det hobbyking som gjelder. temmelig sikker på at de gutta har motor som kan dra vingen av modellen til en brøkdel av prisen her hjemme. billige kinavarer henter jeg like gjerne selv fra kina. dette er et budget bygg. kommer nok til å bruke 3s batterier og tror jeg kommer til å gå for denne : HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv med en regulator som gir"nok". noen flere tanker om saken?

              Comment


              • #8
                Originally posted by rcmodeller View Post
                Jeg vil våge påstanden at 40 og 45 grams motor til en indormodell som veier litt over 200 gram er i overkant mye.
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                Comment


                • #9
                  Hei Thor,
                  På min 33" EPP Extra fra 3DHS kjører jeg en Turnigy C2226-1800 på 3S 460 nano-tech.
                  Servoene er HXT900. ESC husker jeg ikke (har limt den med label ned) men tipper det er den minste til Turnigy.
                  Dette er et utendørs oppsett jeg er svært fornøyd med. Flyr bra også i sterk vind.

                  Har ingen linker til deg, men alt utstyret er fra HobbyKing.
                  Slenger ved noen bilder jeg tok i farten.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6321.JPG
Views:	1
Size:	198.8 KB
ID:	586932
                  Click image for larger version

Name:	IMG_6322.JPG
Views:	1
Size:	209.5 KB
ID:	586933 Click image for larger version

Name:	IMG_6326.JPG
Views:	1
Size:	216.2 KB
ID:	586931
                  Click image for larger version

Name:	IMG_6323.JPG
Views:	1
Size:	260.3 KB
ID:	586934 Click image for larger version

Name:	IMG_6324.jpg
Views:	1
Size:	129.2 KB
ID:	586935
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by orjanp View Post
                    Jeg vil våge påstanden at 40 og 45 grams motor til en indormodell som veier litt over 200 gram er i overkant mye.
                    Helt enig. Motorene rcmodeller forsøker prakke på han er alt for store.

                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Tipper denne skulle fungere bra HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner, er mange (meg inkludert) som liker denne motoren.
                    Om du vil teste en sånn Thor så si fra. Jeg mener jeg har flere sånne helt nye liggende i skuffen. Men jeg tror kv tallet er i minste laget, selv på 3S, for utendørs flyging. Men det koster jo ikke noe å prøve...
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by thor_no View Post
                      en regulator som gir"nok". noen flere tanker om saken?
                      Det batterispenningen (antall celler), motorens kv-tall og størrelsen (både diameter og stigning) på propellen som bestemmer hvor stor strøm som går fra batteriet til motoren. En regulator som er for liten brenner opp. En regulator som er alt for stor har ingen ting å si for strømmen, den gjør bare flyet tyngre.

                      Jeg antar at du skal fly den ute. Med 3 celler og 2200kv blir teoretisk turtall 11,1(V)*2200(kv)=24420(RPM). Det passer nok bedre på en Stryker-lignende modell etter min mening.

                      3 celler og 1800 kv gir teoretisk turtall 19980 og det tror jeg er mer enn nok
                      Last edited by Biplan; 21-03-12, 16:28.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #12
                        snakket med en kompis på jobben om saken i dag. det viste seg at han hadde liggende en motor han hadde brukt på en shockflyer. den er nok i tyngste laget (46 g) men den skal prøves. det er en eflight park 370 outrunner. 1080 kv om jeg husker riktig. er nok litt mye innendørs men denne skal nok flys 90% utendørs så det går forhåpentlig. hvis dette ikke funker kan det hende jeg tar deg på ordet arhennie

                        takker for alle innspill. det går nok litt tid før den er klar for maiden men hvordan det gikk blir postet her

                        Comment


                        • #13
                          Du må bare si fra Thor. Skal ikke ha noe for den.
                          Den du fikk tak i er ikke bare tung, men har svært lav kv også.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Ikarus sitt eget motorsett var en Speed 300 børstemotor i girboks med 10'' prop, så en 46 grams motor med 1000 kv er egentlig ganske likt.

                            Comment


                            • #15
                              vel. i dag forelå fasiten på denne saken. det var tid for jomfrutur! oppsettet ble som skissert i en tidligere post med eflite 370 motoren og hxt900 servoer. den fløy rett frem på litt under 1/2 throttle og hadde plenty med pulver å gi på med. fløy den med et 500 ma 3 cell batteri. jeg tok ikke tiden, men det virket som det var passe flytid i dette. har også et 750 ma batteri som skal prøves senere. flyet så på forhånd ut som en stabil og god konstruksjon som så ut til å kunne fly godt. jeg ble ikke skuffet. noen små knepp på trimmen og den fløy som en drøm. det eneste jeg kan pirke på er at ved snaproller ser halen ut til å ligge 1/8 omdreining etter vingen . hvor stor betydning dette har for flyegenskapene er ikke jeg flink nok til å bedømme, det ser bare litt goofy ut. moro var det i alle fall

                              Comment

                              Working...
                              X