Unconfigured Ad

Collapse

Propfeste til AXI for GWS!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Propfeste til AXI for GWS!!

Trenger en lur løsning på å få festet en GWS EP 9070 prop, på en AXI 2208/20..

Det motorfeste jeg kjøpte av Ken har en veldig stor bolt for prop. feste..

Blir jeg pent nødt til å borre propelen?
    Andre typer propeller som gjør samme nytten men passer perfekt!
    Andre typer feste for nevnte motor som tar GWS proppen min!

det hele skal inn i J3 Cub´en, og ting blir litt jort i forhold til cowling, noen lure ideér om dette!
    Joachim
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Kast GWS-propellen og kjøp noen APC-er du. GWS-ene er ganske så slappe rundt senteret, og borer du opp noe særlig kollapser den bare.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

Takker for det!
      Joachim

Comment

• Celtic-Griffin
        • Oct 2004
        • 873

GWS and APC Slowfly propellers are not strong enough for use with high r.p.m direct drive applications such as AXI or other outrunner.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

Comment

• LN-WNH
          • Dec 2003
          • 426

Hei

Ken,
          dette tror jeg du må du forsøke å uttdype litt nærmere.

Hva er din definisjon av high rpm outrunners?

Jeg tror nok GWS vil være dypt uenige med deg.
          EP / HD serien er jo laget nettopp for direktedrift, les: outrunners.

Sjekk ut hjemmesidene til GWS.
          Sjekk også ut hjemmesidene til APC

Det blir - ennå engang - litt feil med udokumenterte påstander, så det hadde vært fint med litt underlags/referanse materiale først, og så tar vi eventuellt en videre diskusjon derfra.

Comment

• Yul_brünner
            • Sep 2004
            • 249

og nå er jeg forvirret!!!!

Hva er alternativet til GWS og APC??
            Joachim

Comment

• LN-WNH
              • Dec 2003
              • 426

Hei yul_

Nettopp!

Derfor er dokumentasjoner viktig for å unngå unødig frustrasjon.

Det er ingen reelle valg.
              Bruk GWS (EP/HD, ikke "reduksjonsserien" til outrunners) eller APC SF til dine outrunnere.

Vær oppmerksom på at GWS i EP serien trekker mindre strøm, gir høyere RPM og følgelig også økt thrust. I mine ulike tester, der jeg eksempelvis observerer 10-11 A , ca 9000 RPM og rundt 430 gram statisk med APC SF 8038, gir 8040 GWS/EP 1-1.2 A mindre strøm, ca + 1000 RPM og 450-460 gram statisk. En pitchreduksjon på 0.02 (i favør av APC SF) blir antakelig av mere akademisk interesse i denne sammenhengen.

Men for all del:
              betrakt dette kun som en observasjon fra min side som du selv enkelt kan etterprøve.
              I påvente av entydig dokumentasjon på at dette er feil propellbruk/valg .........

Comment

• klausre
                • Oct 2025

Originally posted by Per Klepaker
                Hei yul_

Nettopp!

Derfor er dokumentasjoner viktig for å unngå unødig frustrasjon.
                Det er viktig at evt. påstander om hva som man selv mener er bra eller ikke (personelig) og hva som kan søttes opp med teori/praktiske. Dette har vi vel også sett eksempler på i andre tråder.

Comment

• Yul_brünner
                  • Sep 2004
                  • 249

Hmm. Vel er litt forvirret fortsatt, da jeg ikke er helt inne når det gjelder dette med EP og HD propeller... Min EP 9070 må jeg evt. borre opp, og det er ikke en kirurgisk hånd som gjør dette .

Ditto, har jeg ikke lyst til å gjøre det heller. APC er jeg ikke kjent med men har bestillt en 9x7 som skal prøves ut, da prøving og feiling er en stor "idrett" innenfor idretten

Har ikke sjekket om den passer til AXI´en men den gå uansett på den lille CD-rom motoren.
                  __________________________________________________ __________

Noen som har løsning på mitt cowlingproblem??

Cowling er "for stor" og motor er for kort. noen triks som ikke gjør forleningingen av motorfeste for tungt, samtidig som det ikke blir revet av eller lignende.. Skal prøve å hive inn noen bilder.

Bildene skulle ligge omvendt, men uansett.. Håper noen ser og forstår mitt lille problem.
                  Attached Files
                  Joachim

Comment

• Psyko-lefse
                    • Feb 2004
                    • 1438

Kjøp propsaver til Axi-motorene fra Moss hobby, den passer til de fleste proppeller jeg har prøvd, inkludert GWS sine EP-propeller
                    Morten Smøraas

Comment

• Yul_brünner
                      • Sep 2004
                      • 249

Vell...

Uansett, Jeg fant en sølvfarget propell bak i bilen... kanskje den stammer fra cubens reserve prop originalt hvem vet, for det står ingenting på den... Men den ser litt liten ut, og virker veldig myk...

Uansett så passet den på motoren og jeg har endelig fått sakene i lufta etter mye eledig vær.

Utfallet ble en cub som fly fint, men det virker som om motoren spinner unødvendig fort i forhold til trekkraft, og hva motoren yter. Virker nesten som om propellen går for fort rundt i forhold til trekkraft.....

Har ikke så mye greie på dette med propeller deres forhold til hverandre med pitch etc. Men magefølelsen sier at jeg kan sikkert gå opp litt i i str.
                      Men jeg vet såpass at størrelsen på propellen begrenses av avstanden til bakken

Men er fortsatt litt forvirret, spesiellt nor Ken poster at SlowFly props, ikke egner seg for vinterstid????

Har søkt litt rundt i forumet etter propell info, men finner svært lite som er av en "ikke forvirrende" art

Kort og godt... Er jeg totalforvirret, har sikkert forvirret meg selv litt og, men i bunn og grunn totalt forvirret. eh...Hjelp
                      Joachim

Comment

Working...