Announcement

Collapse
No announcement yet.

ulyd i Klepaker extreme?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har litt problemer med å skjønne at motoren skal utføre noe, som en direkte respons til pwm frekvensen.
    m.v.h.
    Fred
    Hei Fred.

    Jeg tror mange nå vil mene at emnet er tilstrekkelig belyst, nemlig at CC10 pr. idag ikke går godt sammen med nevnte motor / lager ulyder og at det finnes helt greie alternativer for 3 s lipo som fungerer ypperlig.
    Hva årsaken egentlig er vil forbli spekulasjoner mere egnet i et elektronikkforum enn et modellflyforum inntil man kan studere/konkludere utfra assembler/ C koden som CC10 bruker - og den blir neppe frigitt for å si det en smule forsiktig!

    Men allikevel - det er etter min oppfatning slik at ESC venter på tilbakemeldinger fra statoren etter at fase x er startet. Hvis disse tilbakemeldingene ikke kommer innen en softwaredefinert tidsmargin vil ESC'n pushe ut mere strøm og så lese på nytt. Som den mekaniske innretningen en slik motor er, vil det gå med noen tid før "magnetiseringspulsene" blir ommsatt i mekanisk arbeide som ESC følgelig kan avlese som utført.
    CC10 softwaren har et noe forunderlig forløp her, og det er meget tydelig synlig på et godt oscilloscop.
    Selvfølgelig har pulsbredden betydning men ikke hovedfokus, for det er vel rimelig logisk å anta at softwaren må gi motoren tid og ikke "avslutte" evalueringen for tidlig og at feilsøkingsfokus derfor rettes dit.
    Utfra en programmeringsmessig synsvinkel har man ulike valg når det gjelder "evalueringsvinduet" og man er følgelig ikke helt bundet opp av pwm frekvensen. Men dette blir unyttige spekulasjoner (se ovenfor)

    CC25 og oppover har andre controllere og annen software og den cc25 jeg har brukt endel har ikke disse problemer.
    Stemmer at det finnes en nyere PHX software enn den jeg linker til. Det er en forglemmelse. Sorry. Jeg skal fjerne linken senere i dag.
    Riktig, den nyere softwaren lager en tillegsslyd for å indikere hva den har funnet av antall nyladede Lipo hvis autolipo er valgt som option.
    Jepp, stemmer at signallydene fra ESC'er lages i motoren ja.
    Sorry, det har null betyding å rulle tilbake til softwareversjoner 1.02x. (se mine tidligere innlegg med tilføyelse av at CC10 trolig finnes i versjoner med ulike controllere (8051 derivater). Ta en titt i filen settings.phx i mappen der phx link er installert.)

    Comment


    • #17
      Selv om dere mener temaet er tilstrekkelig belyst vil jeg stille et spørsmål likevel: det med at motoren "utfører" noe... det er vel en "sense"-funksjon fra motoren mot regulatoren som gjøres på den fasen som ikke har strømpuls? Eller kjører sensorless-motorer helt rått uten å lese tilbake noe som helst til regulatoren?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Originally posted by joo
        Selv om dere mener temaet er tilstrekkelig belyst vil jeg stille et spørsmål likevel: det med at motoren "utfører" noe... det er vel en "sense"-funksjon fra motoren mot regulatoren som gjøres på den fasen som ikke har strømpuls? Eller kjører sensorless-motorer helt rått uten å lese tilbake noe som helst til regulatoren?
        Hei joo
        Du er på banen hehehe

        ... det er vel en "sense"-funksjon fra motoren mot regulatoren som gjøres på den fasen som ikke har strømpuls?
        Jepp, det er slik jeg oppfatter det ja.

        Eller kjører sensorless-motorer helt rått uten å lese tilbake noe som helst til regulatoren?
        Det har jeg ikke tenkt meg muligheten av! kanskje ligger en rev/ulv gjemt her?

        Comment


        • #19
          Nettopp Per Skal det ha noen hensikt å stille forspranget må jo regulatoren vite hvor i cyklusen systemet er...
          Hmm, mye interessant ja.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X