Unconfigured Ad

Collapse

Fartsregulator!! (ikke feather)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yul_brünner
    • Sep 2004
    • 249

Fartsregulator!! (ikke feather)

Hei alle sammen.

Sitter med en GWS ICS 300 F fartsregulator. Denne skal nå tilbake til tigermothen, sammen med den originale børstemotoren (cd-rom motoren fkk seg en smell, og jeg har bare 1 ESC til børsteløst og den står i Cuben med AXI´n.

Spørsmålet er som følger; finnes det noen mulighet for å programere denne slik at cutoff blir satt til enten 6 eller 9 v (da jeg ikke hadde så lyst til å fly Ni-Cd men Li-po) i denne lille fuglen. på pakken står det autocutoff ved 4.2, og max current kont. 8 (peak 15). Hvis ikke det går å programere (noen jeg tviler på) er det en liten duppedings som jeg kan lodde mellom bat. og regulator som kutter v/ henholdsvis 6 og 9 v

Motor er original IPS-CB
    Joachim
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Re: Fartsregulator!! (ikke feather)

Originally posted by Yul_brünner
    Sitter med en GWS ICS 300 F fartsregulator.

1 - Spørsmålet er som følger; finnes det noen mulighet for å programere denne slik at cutoff blir satt til enten 6 eller 9 v

2 - Hvis ikke det går å programere (noen jeg tviler på) er det en liten duppedings som jeg kan lodde mellom bat. og regulator som kutter v/ henholdsvis 6 og 9 v
    1 - Tviler jeg sterkt på, GWS lager ok greier men "ekstrautstyr" finnes ikke

2 - Og hva skjer når duppedingsen kutter på f,eks 6V? Jo da får ESC null spenning mao du kutter også strømforsyningen til mottaker.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Yul_brünner
      • Sep 2004
      • 249

takker for det.. Det var visst ikke så enkelt nei.

Hadde egentlig ikke trodd det heller, men det er mye rart i denne bransjen. he he

takker for informative svar.

PS
      (Nå kommer jo GWS med en lipo version av denne regulatoren, men det finnes vel bedre alternativer.)
      Joachim

Comment

• Ben_E
        • May 2003
        • 621

Dette er ikke noe problem egentlig! Du vet hvor nye motoren trekker, sånn noenlunde ihvertfall. Så får du time flyvingen din for så å måle spenningen på batteriet. Til slutt har du et godt bilde av hvor lang flytid du har før cellene nærmer seg faresonen. Den eksersisen tar litt tid første gangen, men deretter er det greit. Legg inn litt ekstra sikkerhtsmargin for cellene sin del!

Ben_E
        Ben-Erik Ness
        Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
        http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Yul_brünner
          • Sep 2004
          • 249

Hmm. vet vel egentlig ikke hvor mye motoren trekker heller.. men dette finner jeg vel ut via GWS sine sider Gjør jeg ikke??
          Joachim

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Har du stoppeklokke på senderen, setter du den på f.eks 5 min. første gangen. Når du lader opp Li-po pakken ved 1C etterpå så vil du se hvor lang tid det tar å lade den. Trenger batteriet kun å lades i 20 minutter så har du brukt 1/3 av kapasiteten og du kan trygt sette stoppeklokken til 12-15 minutter. Når det er kaldt kan du eventuelt beregne 75% av normal flytid for å være på den sikre siden.

Er klar over at dette er litt tungvint men jeg har ikke programmert noen av mine ESC til Li-po og har etter mere enn 100 flyturer ikke klart å tømme batteriene slik at de har blitt ødelagt selv om noen få ganger har måtte lade dem opp mot 1,5 timer på 1C. (sist gang oppdaget jeg etterpå at power supply kun var satt på 11,5 V utstrøm)
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Yul_brünner
              • Sep 2004
              • 249

takker for svar, da er det vel bare ut å teste.. Happy flying!
              Joachim

Comment

• Yul_brünner
                • Sep 2004
                • 249

Så utifra en annen tråd at http://www.homefly.com/products.asp?id=29 selger LED lamper som blinker ved nedre li-po grense.. Er dette noe som kan brukes??? på børstemotor uten li-po instillinger??
                Joachim

Comment

• Ben_E
                  • May 2003
                  • 621

YES
                  Dette vil løse problematikken - under forutsetning at du ser om lampen blinker eller ikke - for en parkflyer eller innendørsmodell er dette skjelden noe problem!

Ben_E
                  Ben-Erik Ness
                  Bergen Modellflyklubb

Comment

• Yul_brünner
                    • Sep 2004
                    • 249

Noen som fører dette i Norge???
                    Joachim

Comment

• Ben_E
                      • May 2003
                      • 621

Ikke det jeg vet....
                      Det er jo allerede vanskelig nok å finne en regulator til børstemotorer som fixer lipo, så jeg tror ikke det - men jeg vet ikke

Ben_E
                      Ben-Erik Ness
                      Bergen Modellflyklubb

Comment

• TheUrgeMan
                        • Nov 2004
                        • 50

Regulator til Lipo

www.mosshobby.no har regulator til LiPo til 239,- som funker glimrende. Den heter speedmax- LP og tåler 20 amp. Den kan du stille på den volten du vil at den skal kutte.

Dette blir nok sikkert det billigste fremfor å bestille noe fra utlandet som leser spenning....
                        John

Comment

• Yul_brünner
                          • Sep 2004
                          • 249

Joa! Det er helt sikkert riktig, men nå koster duppe-dingsen fro statene svimlende 8$ og han skrev i mail at "shipping is free", så med 1 stk. 6v og 1 stk 9v så burde jeg ende på hendholsvis 10 og 8$, ca kr 110,-
                          Men reg. tåler da ikke 20 amp..

GWS kommer også med en reg. for li-po (eller har den kommet??)

Takker for alle utfyllende
                          Joachim

Comment

• Celtic-Griffin
                            • Oct 2004
                            • 873

Pixie fra Castle Creations og JES fra Jeti leveres av Griffin.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

Comment

Working...