Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrospørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrospørsmål

    Er det mulig å skifte retningen på en motor? Tror det er en børstemotor. Kan man da bytte om ledningene, på samme måte som på børsteløse?

    -Simen
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

  • #2
    Merkelig hvis det ikke går. Husker jeg hadde en radiostyrt bil med børstemotor. Den hadde ikke noen girkasse så må ha vært fartsregulatoren som endret retningen på motoren(byttet om på + og -). Men ikke hør på meg det er bare antakelser

    Comment


    • #3
      Ja, du kan endre rotasjonretning ved bytte av polaritet på de 2 ledningene på børstemotor. Det er magnet i ankeret som får skiftet magnetpolene i motsatt retning, dermed går motoren i motsatt retning.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Vielen dank!! Ville ikke prøve uten å vite det sikkert. Kunne jo hende det ikke gikk :P


        Et annet spørsmål:

        Kan jeg, på dette flyet (Hacker Scorpion), bruke bare halen til å styre? Jeg mener... Kan jeg bruke halen både til høyderor og til balanseror? Sikkeret rart spørsmål, men det er det :P
        Attached Files
        Simen

        Why drink and drive, when you can fly so high?!

        Comment


        • #5
          Du kan bruke v-halen til høyderor og sideror. Dette krever en v-tail mixer som du enten har ferdig i radioen eller kjøper løst.

          Comment


          • #6
            Men hvis jeg bruker den som bal-ror? Den ene går opp, den andre ned? Vil ikke det fungere?

            Kan jeg da kjøre med bare høyde og sideror?
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Tror ikke det vil fungere som et skikkelig balanseror men kanskje det vil ha litt effekt. Balanseroret sitter jo på hovedvingen. Men er ikke så veldig erfaren med modellfly så kanskje noen andre kan svare bedre. Jeg ville brukt det som en vanlig v-hale og hatt balanseroret på vingen(hvis den har det).

              Comment


              • #8
                Noen børste motorer har vel forskjøvet timing eller hva det heter og da egner de seg vel ikke til å kjøres motsatt vei. Dette merkes vel for så vidt greit med at den vil yte mindre om du bytter om polaritet.
                Ikke helt uvanlig på rc bil så vidt jeg vet, går dårligere i revers...

                Comment


                • #9
                  Får nesten bare prøve meg fram. Virker som eg har noe utstyr som jeg kan sette inn... Får se...
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    V-halen må settes opp som en V-hale skal. Det vil si at når begge rorene går opp gir det vanlig høyderor, og når dem går hver sin veg gir det sideror.... ikke balanseror.
                    På modeller der man har balanseror kan V-halen gjerne ha bare høyderorsfunksjon, da trengs bare en servo.
                    Er det ikke balanseror på fuglen MÅ du kjøre full V-hale, altså side- og høyderorsfunksjoner der.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    Working...
                    X