Announcement

Collapse
No announcement yet.

Variabel pitch på depron-modell.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Variabel pitch på depron-modell.

    Lagde dette systemet på søndag og i dag bestemte jeg meg for å montere det i Lieraideren min. Det er ikke vanskelig å lage, det er laget av messingrør, fire kulelager, to kulelinker, 2 mm pianotråd og to M2.5 skruer. Jeg gjenget pianotråden i begge ender og gjenget innsiden av hub'en for å skru skruene inni for å holde sleevene på plass. Kappa opp en GWS Ep-9070 prop, men den er egentlig litt stor så etter at jeg har testflydd skal jeg lage en mindre prop.
    Attached Files

  • #2
    Jeg liker ikke at jeg ikke kan bruke spinner nå, men det får være.

    Batteriet mitt tåler kanskje ikke nok strøm for å stoppe flyet i "negativ hover". Vi får se med det oppsettet jeg har nå. Bruker helikopterprogram med tilhørende kurver og idle up programmer.

    Jeg modifiserte en GWS Pico 4 kanal mottager for å få en ekstra kanal til pitch.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Hehe. Skikkelig tøft. Det der bør være vesentlig mer effektivt enn flaps til å bremse opp med.

      Comment


      • #4
        Hvordan får du bevegd på pitchen mens den roterer? Kan du ta bilde av det?

        Og forresten.. Er du en oppfinner eller noe? Du lager så mye rart....
        Simen

        Why drink and drive, when you can fly so high?!

        Comment


        • #5
          Servoen i nesa beveger en stang som går gjennom motoren. Servoen er koblet til stanga via to kulelager.

          Jeg liker å lage ting selv.


          Har prøvd det nå og den fungerer overhodet ikke med den propelleren. Batteriene mine takler det ikke... eller, jeg vil ikke presse de såpass. Leste akkurat om en på RCGroups som flyr vilt med variabel pitch og han er oppe i 14 A med Kokam 350 mAh celler. Det er uaktuelt!

          Skal bruke en 7035 prop i stedet, eller lage en flat prop selv av glassfiber eller furu/balsa som jeg gjorde med halerotoren eller rotoren til helikopteret mitt.

          Comment


          • #6
            14A fra 350mAh.. Det er 40C! Kan umulig være Kokam, snarere Kok'em..
            Hvordan gjenger du pianotråd? Og er snittet brukbart til noe annet etterpå?
            Hmm.. Lurer jamen på om jeg fortsatt har halerotoren fra min gamle Shuttle? (R.I.P.)
            Bygger bedre enn jeg flyr...
            ARF? Nei takk!

            Comment


            • #7
              Ja, helt villt strømtrekk. Her er posten jeg leste, det var faktisk 15 A:
              RC Groups - View Single Post - Another crazy Videoclip

              Hele tråden med video: Another crazy Videoclip - RC Groups

              Jeg vil ikke satse på så ekstrem ytelse.

              Jeg måtte slipe endene på pianotråden litt tynnere for at det skulle gå å gjenge den til M2. Jeg var skeptisk men gjengesnittet ser uskadet ut.

              Comment


              • #8
                Nå har jeg laget et sett med glassfiberblader og det ser ut til å funke veldig bra med lavt strømtrekk i benktest. Skal prøve å fly til helga, eller i morgen hvis jeg har anledning. Diameteren er 19 cm nå. Jeg har laget spacer til forkanten av motoren og en stopp-ring til bakenden for å unngå at motorhuset glir frem og tilbake litt når jeg forandrer pitch.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan den pitchen din fungere... Du hadde ikke giddi å ta et nærbilde som kan oppklare det hele for meg. Er ikke helt i 100 når det gjelder tekniske funksjoner.... Særlig ikke på heli-systemer!

                  Brukte du bare selve mutteren til å gjenge pianotråden?
                  Simen

                  Why drink and drive, when you can fly so high?!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan den pitchen din fungere... Du hadde ikke giddi å ta et nærbilde som kan oppklare det hele for meg. Er ikke helt i 100 når det gjelder tekniske funksjoner.... Særlig ikke på heli-systemer!

                    Brukte du bare selve mutteren til å gjenge pianotråden?

                    Forresten.... Jeg har stor respekt for alt det du lager!
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Oj. Her skjedde det noe... Jaja.. Det siste innlegget som gjelder!
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har gjengeverktøy for å gjenge stanga.

                        Kan lage en liten videosnutt som viser det hele.... snart tilbake.

                        Comment


                        • #13
                          Filmen viser først litt kjøring i konstant rpm modus uten motoren i gang. Når jeg snurrer motoren med fingeren kommer det en "elektrisk" lyd, det er motorbremsen. Skal slå den av. Etter det kommer det litt dynamisk kjøring. Først kjører jeg den opp på turtall i normal modus. Da øker den pitch samtidig som turtall fra nøytral turtall ved gassen av. Ved stikka halvvegs opp skifter jeg til variabel pitch modus og kotoren kjører automatisk opp til 70%. Propelleren er nå nøytral. Så kjører jeg stikka fort opp og ned og motoren gir gass hver gang jeg øker pitch. Tro meg, den dro kraftig! Den holdt på å fly ut av hånda mi første gangen så jeg måtte skifte grep. Du kan se at jeg presser flyet ganske hardt mot gulvet. Håper det er så kraftig som det kjennes ut.

                          Jeg kjører 100-85-70-85-100 throttle kurve nå og vil teste det først. Kanskje i morra hvis det er lyst nok og bra nok vær.


                          Video:
                          http://www.enrarot.net/videos/vp02.zip

                          Comment


                          • #14
                            Vi venter alle nå på en rå flight-video med mye baklengs og bak opp flyving!!

                            Ben_E
                            Ben-Erik Ness
                            Bergen Modellflyklubb

                            Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                            www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                            http://www.bmfk.no
                            http://www.jetsofbergen.no

                            Comment


                            • #15
                              Fløy i dag, og det fungerer, men jeg trenger mer kraft. Jeg hovret rettveien men vertikal climb var minimal med et 340 mAh batteri. Det stoppet ikke i stup men bremset godt. Så veldig rart ut. Desverre så kræsjet jeg stygt fordi jeg gjorde noe dumt, men det er allerede reparert. Jeg vil prøve en annen motor likevel for å få mer kraft sammen med et nytt batteri jeg har fått i dag. Nå kan jeg dra 9A kontinuerlig og det burde gjøre susen.

                              Jeg hadde med kamera men ville varme opp litt før jeg begynte å filme. Desverre kræsjet jeg etter bare fem minutter, før filmingen. Får prøve igjen senere, holder på å lage en motor til min nye Zap (Zoom, Shogun osv) nå så vi får se hvor god tid jeg har i helga.

                              Comment

                              Working...
                              X