Unconfigured Ad

Collapse

Nytt strikkfly til RC prosjekt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purple
    • Nov 2004
    • 298

Nytt strikkfly til RC prosjekt

Hallo

Etter en suksessfull konvertering av Piper Crusiern til RC starter jeg på et nytt prosjekt. Hadde en Sky Sedan som jeg satte i en Micro RC bil mottaker tidligere, men det var ikke så bra som jeg håpet... Nå har jeg ment å lage den til en 3 kanalers RC (høyde, ballanseror og throttle). Flyet er 380 mm lang og har et vingespenn på 475 mm.

Bruker en GWS LPS motor/Gearboks (58 gram thrust på 7,2 V, veier 12 gram), GWS ICS-50E ESC, 2 Micro servoer på 3,6 gram, GWS micro mottaker (4 gram) og 2S250 mAh Li-Po (13 gram)
    Håper prosjektet kommer ned i 55-60 gram.

Dette er mitt første fly med Ballanseror og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kutte ut disse, hvor store skal de være? Har lagt ved noen bilder hvor jeg har markert hvor jeg kunne tenkt meg å kutte de. Tror dere det ville vært tilstrekkelig å kutte langs de blå strekene?

Cheers
    Tore, Alta

edit: glemte å sette inn mål på flyet...
    Attached Files
    Cheers,
    Tore, Alta
  • PerJ
    • Oct 2004
    • 83

Dette ser tøft ut!
    Kan desverre ikke hjelpe med ballanserora, men håper du får det til!
    Per Johannes
    - Twister bell 47(i deler)
    - T-hawk
    Der kom det ned igjen ja, bare litt for fort...

Comment

• sigve
      • Apr 2005
      • 484

Hei

Hvordan går det med flyet?
      har noe utstyr liggende fra et forsøk på å konvertere et strikkfly (mustang fra biltema) det gikk ikke så bra men jeg kunne tenke meg å prøve med et annet fly. kanskje med litt mer vingespenn slik som det du bygger på.

Sigve
      sigve@hotmail.com
      Sigve Haugsnes

Alt flyr.....det trenger bare stor nok motor

sigve.haugsnes.net
      www.youtube.com/bergenflyer

Comment

• steffeo
        • May 2004
        • 34

Skal innrømme at jeg ikke har noe særlig greie på dette , men i forhold til mine fly, så ville jeg si følgende.

Hvis jeg gjetter at den er ca 25 cm lang, det rød området, så ville jeg ha merket en linje 4 cm før den rød linje på hver side (altså innenifra), da har du en ok størrelse. Dog jeg tror det ALLER viktigste blir at du setter utslaget på det ganske lavt til å begynne med, så kan du justere etter hvor mye du er komfertabel med.

Er du ny med balanseror, er det lurt å ha lave utslag.

Med hilsen, Steffen
        Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

Comment

• purple
          • Nov 2004
          • 298

Originally posted by sigve
          Hei

har noe utstyr liggende fra et forsøk på å konvertere et strikkfly (mustang fra biltema) det gikk ikke så bra men jeg kunne tenke meg å prøve med et annet fly. kanskje med litt mer vingespenn slik som det du bygger på.

Sigve
          Hallo
          Jodda flyet er ferdig det, men må vente litt på å teste det. Har en mistanke om at det er en smule for raskt for en håndball hall... Men nå er det ikke mer en 2-3 måneder før vi har det snøfritt her i Alta så jeg må vente med å ta første krasjen...

Må ærlig innrømme at jeg ikke har store forhåpninger om at dette skal går bra, men det er jo arti å bygge... Har allerede laget en Piper som flyr tålig bra (video her).

Har nå en C17-E (Staggerwing?) fra elefun som står klar for konvertering. Den gleder jeg meg til, C17-E må være det fineste flyet i verden Du kan se den her: http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=1096.

Å konvertere disse frifly modellene er morsomt. Og nå finnes det så mye bra i smått radioutstyr, Jeg skal bruke til C17 konverteringen to 3,6 gram servoer og en mottaker med krystall på under 2 gram

Cheers
          Tore, Alta
          Cheers,
          Tore, Alta

Comment

• purple
            • Nov 2004
            • 298

Originally posted by steffeo
            Skal innrømme at jeg ikke har noe særlig greie på dette , men i forhold til mine fly, så ville jeg si følgende.

Hvis jeg gjetter at den er ca 25 cm lang, det rød området, så ville jeg ha merket en linje 4 cm før den rød linje på hver side (altså innenifra), da har du en ok størrelse. Dog jeg tror det ALLER viktigste blir at du setter utslaget på det ganske lavt til å begynne med, så kan du justere etter hvor mye du er komfertabel med.

Er du ny med balanseror, er det lurt å ha lave utslag.

Med hilsen, Steffen
            Hallo

Takker for tipset, skal være oppmerksom på det med små utslag... Er litt bekymret for det siden dette er mitt første fly med ballanseror...

Cheers
            Tore, Alta
            Cheers,
            Tore, Alta

Comment

• steffeo
              • May 2004
              • 34

Det går nok greit. Så lenge du vet hvordan det oppfører seg, altså, du tilter flyet, tar litt høyderor for å banke rundt, og rette opp når du er ferdig. Tar nok litt tid å venne seg, til men det kommer til å føles mye mer naturlig å gjøre det slik.

Personlig hadde jeg kanskej valgt en trainer, i stede for noe jeg hadde bygd selv, men det er nok bare meg

Btw, er ikke bakken du skal fly på, så om det er snø er ikke såååå farlig noe å huske på hvis trangen blir for stor.

Med hilsen, Steffen
              Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Originally posted by purple
                Originally posted by sigve
                Hei

Sigve
                Hallo
                Jodda flyet er ferdig det, men må vente litt på å teste det. Har en mistanke om at det er en smule for raskt for en håndball hall... Men nå er det ikke mer en 2-3 måneder før vi har det snøfritt her i Alta så jeg må vente med å ta første krasjen...

Må ærlig innrømme at jeg ikke har store forhåpninger om at dette skal går bra, men det er jo arti å bygge... Har allerede laget en Piper som flyr tålig bra (video her).

Har nå en C17-E (Staggerwing?) fra elefun som står klar for konvertering. Den gleder jeg meg til, C17-E må være det fineste flyet i verden Du kan se den her: http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=1096.

Å konvertere disse frifly modellene er morsomt. Og nå finnes det så mye bra i smått radioutstyr, Jeg skal bruke til C17 konverteringen to 3,6 gram servoer og en mottaker med krystall på under 2 gram

Cheers
                Tore, Alta
                http://rt68.hifm.no/kbf
                høres morsomt ut. hvilken motor bruker dere i disse den behøver vel ikke være så veldig stor
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• purple
                  • Nov 2004
                  • 298

Originally posted by tyor
                  høres morsomt ut. hvilken motor bruker dere i disse den behøver vel ikke være så veldig stor
                  PÅ Staggerwingen vil jeg bruke en GWS EDP-50, den gir ca 60 gram skyv med 3x2" propell, direktedrift. Holder i massvis, satser på å få vekten flyklart til 70-75 gram. Motoren veier 15 gram.

På Pipern bruker jeg en Falcon PU-01 (ca 40 gram skyv), og på Sky Sedan bruker jeg en GWS LPS gearet motor (gir ca 58 G skyv) disse motorene veier ca 12 gram med propell...

Cheers
                  Tore, Alta
                  Cheers,
                  Tore, Alta

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

den motor og propell som sitter på friflukt flyene fra elefun er ikke den krftig nok ?
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• purple
                      • Nov 2004
                      • 298

Originally posted by tyor
                      den motor og propell som sitter på friflukt flyene fra elefun er ikke den krftig nok ?
                      den er kanskje kraftig nok, men trekker forferdelig masse ampere, og holder ikke lenge på en 2 cell pakke med Li-Po (7,2 volt) + den er ganske tung.

Cheers
                      Tore, Alta
                      Cheers,
                      Tore, Alta

Comment

• purple
                        • Nov 2004
                        • 298

Dette flyet fløy ikke langt... kanskje 3 meter. det ble for mye belastning på vingene. Jeg har røsket ut utstyret, men gir meg ikke. Har kjøpt en Micro Brick fra Falcon models med mottaker og 2 digitale servoer på tilsammen 5 gram Med en fartskontroller på 3 gram, 2S li-Po på 9 gram (145 mah) og motor med prop på 11 gram (gir ca 40 gram skyv) skulle det være mulig å få denne i lufta. Om jeg ikke husker feil veier flyet ca 27 gram tomt og med det skisserte utstyret skulle det bli 55 gram + 5 gram til div.

Skulle fly tror jeg, som strikkfly fløy det veldig bra og da veide det ca 45 gram.

Det blir høyde- og haleror. Må også bestille motor når jeg vet hva det veier uten, har flere alternativ

Poster video her om det går.

Cheers
                        Tore
                        Cheers,
                        Tore, Alta

Comment

• purple
                          • Nov 2004
                          • 298

Originally posted by steffeo
                          Det går nok greit. Så lenge du vet hvordan det oppfører seg, altså, du tilter flyet, tar litt høyderor for å banke rundt, og rette opp når du er ferdig. Tar nok litt tid å venne seg, til men det kommer til å føles mye mer naturlig å gjøre det slik.

Personlig hadde jeg kanskej valgt en trainer, i stede for noe jeg hadde bygd selv, men det er nok bare meg

Med hilsen, Steffen
                          Hallo

Jeg har bygd en modell med vingespenn på ca 50 cm (en BUMP som jeg har forstørret litt og laget en flat vinge på). Den ble mitt første fly med ballanseror som fløy. Ved første forsøk var ballanserorene for små, så jeg forstørret dem og lagde de helt ut på vingen. Flyet er lett så det er en handfull i litt vind, men den roller raskt som bare det og snur på en 5 øring. Skulle nok øvd meg med en trainer, men det har jeg ikke

Nå skal jeg skaffe meg en børsteløs motor (har bestillt GjørDetSelv motor fra Moss Hobby) for å få litt mer futt. EDP-50 motoren får den til å fly, men klarer ikke hovre og tar litt tid å få opp i fart pga. liten propell. Det flotte med denne modellen er at det tar ikke mer enn 30 min å skjære ut delene å lime de sammen... Om jeg krasje den (noe den har overlevd ganske mye, er ikke så lett å se hva som er opp og ned noen ganger ) så er det bare å bygge en ny.

Cheers
                          Tore
                          Attached Files
                          Cheers,
                          Tore, Alta

Comment

• purple
                            • Nov 2004
                            • 298

Originally posted by purple
                            Hallo

Jeg har bygd en modell med vingespenn på ca 50 cm (en BUMP som jeg har forstørret litt og laget en flat vinge på). Den ble mitt første fly med ballanseror som fløy. Ved første forsøk var ballanserorene for små, så jeg forstørret dem og lagde de helt ut på vingen. Flyet er lett så det er en handfull i litt vind, men den roller raskt som bare det og snur på en 5 øring. Skulle nok øvd meg med en trainer, men det har jeg ikke

Nå skal jeg skaffe meg en børsteløs motor (har bestillt GjørDetSelv motor fra Moss Hobby) for å få litt mer futt. EDP-50 motoren får den til å fly, men klarer ikke hovre og tar litt tid å få opp i fart pga. liten propell. Det flotte med denne modellen er at det tar ikke mer enn 30 min å skjære ut delene å lime de sammen... Om jeg krasje den (noe den har overlevd ganske mye, er ikke så lett å se hva som er opp og ned noen ganger ) så er det bare å bygge en ny.

Cheers
                            Tore
                            Jeg kan jo si at BUMPen med ballanseror ikke lever pga. en ustabil GWS mottaker (har hatt 2 av de minste og begge er trøblete med andre sendere i nærheten).

Når det gjelder Sky sedanen flyr den som en drøm med den nye mottakeren. Du kan lese mer om flyet her: http://rt68.hifm.no/kbf/index.asp?page=23&ind=113

Cheers
                            Tore
                            Cheers,
                            Tore, Alta

Comment

Working...