Unconfigured Ad

Collapse

Parkflyer i parken og Lovens lange arm ...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussishow
    • Mar 2005
    • 20

Parkflyer i parken og Lovens lange arm ...

Hallo!
    Sitter i Holland (arbeidsreise) og surfer på nettet under pauserna fra FMS ...
    Hær i Holland klasses elflyg som veier mindre en xxx gram som leketøy
    -> du får, ifølge loven, flyve var du vill. F.ex en parkeringsplass.

Hur virker det i Norge ?

F.ex en GreatPlanes Tutor eller B.L.T eller motsv.
    Ær det lov og flyve f.ex på Parkeringsplassen till Askerhallen ???

/J
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

ikke noe problem

det vil jeg ikke tro er noe problem...har flydd over alt og har aldri hatt noen problemet..Polititet sier ingen ting
    Lars Norberg

Comment

• Zniila
      • Mar 2004
      • 194

Det som er så fint med hobbyen vår, er at folk flest bare synes det er spennende.. Og blir nysgjerrige..
      Så, såfremt sjonkel blå ikke får klager på støy eller annen sjenerende adferd fra våre aktiviteter, vil de nok være som alle andre.. Nysgjerrige og proppa med spørsmål.
      Har selv fått "besøk" av en politibil mens jeg ratta en liten elektrokjerre, det var kun spørsmål og glising - ikkenoe "må'kke gjøre sånn".

Bare fly, men pass på å ikke plage noen med det

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

De flest politimenn er også guttunger Opplevde en gang å være vitne til et ran mot en butikk da jeg skulle ut å fly. Det var helt greit for politiet at jeg dro og fløy først og kom og vitnet etterpå.

Det første spørsmålet når jeg kom på politistasjonen var "ble det noen kræsj?".

Så jeg tror at det stort sett skal gå bra.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Jeg ble jaga bort fra en åpen fotballbane ved en skole mens jeg fløy min LieRaider. Jeg måtte ikke fly der for jeg ødela gresset. Han insisterte på at han har bedt meg stikke av før også og det gjorde meg drit forbanna at han sto og jugde til meg på den måten. Jeg har flydd både elektrofly og helikopter der mange ganger før men ingen har protestert på noen måte. Vi trodde ikke våre egne ører når fyren kom og ba oss stikke av.

Han er ikke politi men han er visst en av de som styrer idrettsanlegget. Han er kjent idiot her i området så det forklarer vel saken.

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

gretne gamle gubber 2

Når det gjëlder personer som er sure er det lite å gjøre me, men si at det du driver med er en idrett og vi er medlem av idrettsforbundet. Eller er det bare å gi F når de kommer med så dumme grunner som det...hehe
            Lars Norberg

Comment

• widowmaker
              • Mar 2004
              • 317

Som en representant for lovens lange arm kan jeg meddele følgende: parkeringsplasser, idrettsplasser, parker og store plener, er som regel eiendommer i privat eie, evt kommunalt. For at politiet skal gå inn og regulere bruken der ¨(i våres tilfelle, si at vi ikke for lov til å fly der), skal det først ha kommet en anmodning/klage fra eieren. Deretter skal politiet ta dette til vurdering, for deretter å muligens komme med en reaksjon iform av muntlig pålegg etc. Dette tror jeg ikke forekommer i praksis så lenge støynivået ligger på parkflyer nivå.
              Og ja, politifolk er lekne gutter de også, ekstremt glade i gadgets
              Men pass heller på vaktmester typer ala Narvestad!!! De popper opp hvor du minst venter det, og kan forsure en fin kveldsflyving, gjerne med begrunnelser som at det forstyrrer gresset eller noe i den duren.........
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

Comment

• Lumbajack
                • May 2002
                • 635

Originally posted by widowmaker
                Men pass heller på vaktmester typer ala Narvestad!!! De popper opp hvor du minst venter det, og kan forsure en fin kveldsflyving, gjerne med begrunnelser som at det forstyrrer gresset eller noe i den duren.........
                lol Det er merkelig at gresset på fotballbaner er så sart mellom kampene....tåler ingen ting...en liten parkflyerpilotmed gummisåler, så er det som om gjørma bare veller opp mellom gresstråa.

....Her skal vi ikke ha noe leking med fly takk!....her skal vi bare leke....med...(kremt)....ball...

...jeg må le av alle kvasi-autoritære Narvestad-typer
                Mvh

Olav Lund

Comment

• Lars N
                  Moderator
                  • Apr 2002
                  • 2891

god info det

Det var jo greit med litt info fra en insider...
                  Hr vært mye ute å flydd alle andre steder i Norge som blant annet fottballbaner og lignende. Har også flydd på Bogstadvannet i mange år.Der fikk jeg en gang besøk av Politi pga en gammel dame hadde ringt inn og sagt jeg fortyrret ro og orden. Men de var kjempe hygelige og sa det bare var å fortsette for dette kunne ikke fortyrre noen, hun damen som hadde var vist en kjenning som ringte om alt fikk jeg vite! Grunnen til at de dro ut var at de synes det var mye litt kosligere en å rydde opp i bråk i Oslo sentrum....Så jeg tror ikke vi har så mye å frykte her
                  Lars Norberg

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Mange av innleggene her stemmer ganske godt overens med mitt inntrykk av "lovens lange arm" i forhold til modellhobby generellt.

Har aldri hatt noe "støy" sålenge jeg har brukt litt sunn fornuft vedrørende valg av sted for flyving, både med planker og kremvisp.

Og det er ikke alt jeg har fløyet med som kan klassifiseres som "parkfly".

Her i Norge har vi enda ikke lover og regler som bestemmer over modellfly/helikopter, det går under mer generell lovgivning, som "unødig sjenanse" og "uaktsomhet".

Sålenge man sørger for at man ikke har mulgihet for å skade personer eller annenmanns eiendom, samt forsøker å ikke irritere naboer mer enn nødvendig med støy, burde dette gå "helt greit", selv for en .30-sized maskin...

//Svein
                    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

Working...