Unconfigured Ad

Collapse

Formosatrøbbel!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hasse
    • Jan 2005
    • 77

Formosatrøbbel!!!

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Har for litt siden kjøpt meg en formosa, kjøpte med Pico 6g servoer, og GWS 9,6v 730mAh NI-MH batterier..

Jeg trodde i utgangspunktet at det var med fartsregulator, noe som det ikke var.. Så da prøvde jeg å montere i en fartsregulator av mitt gamle C-Cub elektrofly....

Men problemet er at jeg får ikke opp farten på motoren, Går kanskje ikke å bruke den regulatoren? Fungerer bra da, fra bunn til max gass, men det virker som om motoren bare går på halv gass...

Noen som vet noe??
    Er ikke det at det er så dyrt med en ny regulator da, men er jo ingen vits det, hvis den går den jeg har
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Er regulatoren kraftig nok?
    Sjekk at du ikke har noen utslags-begrensninger liggende inne på senderen din på gassen, f.eks ATV eller hva det kalles på radioer...
    Flyr min Formosa med heftig børsteløs, og det går noe vanvittig, rett opp så langt pakka rekker
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Hasse
      • Jan 2005
      • 77

Takk.. Ja regulatoren skal tåle den belastningen... Fant forresten en stor feil nå.. Girdrevet hadde løsnet fra spindelen... Har prøvd å lime det, så får vi se

Formosa med børsteløst oppsett ja sikkert morsomt ...

Comment

• Hasse
        • Jan 2005
        • 77

Ellers så kjører jeg med en multiplex sender, og tror at alt skal være i orded der har prøvd det meste..

Tror nok at det kommer seg nå, hvis girdrevet holder

Comment

• Hasse
          • Jan 2005
          • 77

nå har ørnen vært i luften
          Gikk som en drøm, men innfestingen til girdrevet på disse moddelene er meget dårlige...

Limte den med 5 min epoxylim, og etter litt finjusteringer, loopet,rollet den som en drøm

Skal sies at jeg er meget nybegynner, men når jeg roller, looper og kjører opp ned med rimelig bra kontroll, så må dette være et bra fly for nybegynnere...

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Bra!
            Ikke verst at original-oppsettet duger, min originalmotor ligger i en krok, ganske så ubrukt...
            Multiplex-sender, da var det ikke noe galt der nei!

Comment

• Hasse
              • Jan 2005
              • 77

Ja nå vet jeg at det ikke er av det råeste da, men fungerer helt fint
              Bedre enn c.cuben ihvertfall
              '
              Nei kan jo ikke gå galt med multiplex..... Ble så jeg kjøpte den mc 3010 senderen, meget bra, er utbygd til en 7 kanalers....

Har du gjort noe med girkassen eller? simple greier...

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Regner med at 3010 er ganske lik 3030...? Jeg er sååå fornøyd med min eldgamle 3030 at min nye 4000 nesten ikke er i bruk, gammel kjærlighet? Widowmaker som ble overtalt/inspirert/lurt av meg til å investere i 3030 er visstnok ennå venner med meg

Girkassa? Nei, jeg kjører direktedrift så jeg unngår hele problemet med gir. Hvis regulatoren din har mulighet for det er det en kjempefordel å sette den på "softstart" for å skåne girkassa. Og girkasser bråker ille...

Har laget et review på Formosa, mangler bare et par bilder før det slippes. Men kan si at til innpakningsmateriale å være er jeg godt fornøyd :P Håper du får mye god trening og glede av din!!!

Comment

• Warbirdpilot
                  Administrator
                  • Sep 2004
                  • 2878

Min Formosa på flottører

Heisann,
                  har bygget min formosa med flottører og lurer på om noen vet om et godt børsteløst oppsett til denne modellen, prøvde en PJS 550 på 3 celler men det ble nok litt feil motor. Trenger en som kan kjøre med høyere turtall.

Hvordan vil denne AXI fungere: http://www.elefun.net/webshop/aspx/p...px?vareID=1529

Eller kanskje dette er et bedre valg:

Hva synes dere?

Her er et lite bilde forresten:
                  Attached Files
                  - Håvard Glad Andreassen
                  - YouTube.com/Warbirdpilot
                  - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• Isak
                    • Apr 2004
                    • 680

Det var en lekker lite formosa, ikke til å kjenne igjen gitt. Meget tøft med flottører også!!

Ja joo, hvilke børsteløs oppsett flyver du med ?? Ble litt smånyskjerrig selv...
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Jeg kjører med AXI 2808/20, nøyer meg med 8x6E på den siden det er meeer enn nok motor. Bruker 1660mAh LiPo og CC regulator.

Comment

• mailman13
                        • Mar 2004
                        • 172

Har 2212/26 i min. På 2S lipo og 10x7 propell går det sånn passe. På 3S og 9x6 skal den vistnok gi ca 750g drakraft og 130W, spørs om ikke mine tre 2S pakker blir til 2 3S pakker snart

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Ja, med 3S og en 9x3,8 (SF) får du vel 60% mer trekkraft ut av AXI`en din i forhold til dagens oppsett (Ca. 830 gram). Bruker du derimot 9x6 trekker det likt, men du drar nesten 5 amp mer ut av batteriet og mye mer enn motoren liker...

Comment

• mailman13
                            • Mar 2004
                            • 172

Ligger på ca 9A statisk nå, motoren skal tåle 12. Med 9x6 APC-E og 10 cellers nicad skal den ifølge tabellen hos mft.nu trekke 12.9 på flatt jern.

Jeg bruker APC-E på den, da går litt bedre og trekker litt mindre strøm enn med SF propellene. Det er ihvertfall min erfaring. Tror ikke slowfly propellene er så effektive på turtall noe særlig over 4-5000 rpm, tallene for 9x6 SF så ikke noe bra ut på denne motoren.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Enig med propelltypen (E). Det stemmer både med Griffins råd, egne erfaringer og diverse tabeller at E-propellene er bedre enn SF når man begynner å dra ut særlig mer enn 4-500 gram thrust.
                              Legg også merke til at CadCam er enda mer effektive

Comment

Working...